جدول۴-۱۱پیش آزمون و پس آزمون بهزیستی هیجانی در کیفیت زندگی در گروههای کنترل و آزمایش
متغیر وابسته
میانگین اکتسابی گروه ها
F
df
سطح معنی داری
(یکسانی واریانس ها )
Sig
پیش آزمون
میزان تاثیر
Sig
پس آزمون
میزان تاثیر
گروه
پیش آزمون
پس آزمون
بهزیستی هیجانی
کنترل
۸/۲۸
۸۷/۳۰
۰۶/۸
۱۴
۰۰۸/۰
۹۳/۰
۰۷۵/۰
۰۰۰۱/۰
۲۷/۰
آزمایش
۵۳/۲۸
۳۳/۴۹
تفسیر:
همان گونه که مشاهده میکنیم ؛ با توجه به سطح معنی داری ۰۰۸/۰ در تحلیل یکسانی واریانس ها چون این مقدار از نقطه برش ۰۵/۰ کوچکتر است و در سطح معنی داری تفاوت در پیش آزمون نیز دیده می شود که در سطح معنی داری ۹۳/۰ تفاوت را در پیش آزمون بیماران سرطانی در بهزیستی هیجانی مشاهده نمی شود و این مقدار بیشتر از ۰۵/۰ میباشد . و در سطح معنی داری دو گروه آموزش دیده و کسانی که بعد از پیش آزمون آموزش ندیده اند نیز در سطح معنی داری ۰۵/۰ با سطح معنی داری (۰۰۰۱/۰ ) تفاوت معنی داری را بین گروه کنترل و آزمایش مشاهده می شود . اما در بررسی میزان تاثیر آموزش بر بهزیستی هیجانی که میزان آن در پیش آزمون (۰۷۵/۰) تنها هفتاد و پنج هزارم و میزان سطح معنی داری آموزش (۰۰۰۱/۰) میباشد که حاکی از این است که آموزش بر بهزیستی هیجانی تاثیر گذار میباشد و این میزان تاثیر گذاری بر هردو گروه به طور متوسط برابر با ۲۷ میباشد ، یعنی ۲۷ درصد میتواند آموزش بر بهزیستی هیجانی بیماران سرطانی تاثیر گذار باشد .
جدول ۴-۱۲پیش آزمون و پس آزمون کارکرد اجتماعی در کیفیت زندگی در گروههای کنترل و آزمایش
متغیر وابسته
میانگین اکتسابی گروه ها
F
df
سطح معنی داری
(یکسانی واریانس ها )
Sig
پیش آزمون
میزان تاثیر
Sig
پس آزمون
میزان تاثیر
گروه
پیش آزمون
پس آزمون
کارکرد اجتماعی
کنترل
۵/۴۲
۵/۴۲
۸۶/۱
۱۴
۱۸۴/۰
۵۴/۰
۰۷۲/۰
۰۰۰۱/۰
۳۹/۰
آزمایش
۶۷/۴۶
۸/۸۰
تفسیر:
همان گونه که مشاهده می شود ؛ با توجه به سطح معنی داری ۱۸۴/۰ در تحلیل یکسانی واریانس ها چون این مقدار از نقطه برش ۰۵/۰ بزرگتر است در سطح معنی داری تفاوت در پیش آزمون نیز مشاهده شده که در سطح معنی داری ۵۴/۰ تفاوت را در پیش آزمون بیماران سرطانی در کارکرد اجتماعی مشاهده نمی شود و این مقدار بیشتر از ۰۵/۰ میباشد . و در سطح معنی داری دو گروه آموزش دیده و کسانی که بعد از پیش آزمون آموزش ندیده اند نیز مشاهده شد که در سطح معنی داری ۰۵/۰ با سطح معنی داری (۰۰۰۱/۰ ) تفاوت معنی داری را بین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد . اما در بررسی میزان تاثیر آموزش بر کارکرد اجتماعی میبینیم که میزان آن در پیش آزمون (۰۷۲/۰) تنها هفتاد و دو هزارم و میزان سطح معنی داری آموزش (۰۰۰۱/۰) میباشد که حاکی از این است که آموزش بر کارکرد اجتماعی تاثیر گذار میباشد و این میزان تاثیر گذاری بر هردو گروه به طور متوسط برابر با ۳۹ میباشد ، یعنی ۳۹ درصد میتواند آموزش بر کارکرد اجتماعی بیماران سرطانی تاثیر گذار باشد .
جدول۴-۱۳ پیش آزمون و پس آزمون درد در کیفیت زندگی در گروههای کنترل و آزمایش
متغیر وابسته
میانگین اکتسابی گروه ها
F
df
سطح معنی داری
(یکسانی واریانس ها )
Sig
پیش آزمون
میزان تاثیر
Sig
پس آزمون
میزان تاثیر
گروه
پیش آزمون
پس آزمون
درد
کنترل
۱۷/۵۷
۱۲/۵۶
۷۸/۳
۱۴
۰۶۲/۰
۹۵/۰
۰۴۴/۰
۰۱/۰
۶۶۸/۰
آزمایش
۵/۵۷
۳/۵۲
تفسیر:
همان گونه که مشاهده می شود ؛ با توجه به سطح معنی داری ۰۶۲/۰ در تحلیل یکسانی واریانس ها چون این مقدار از نقطه برش ۰۵/۰ بزرگتر است و در سطح معنی داری تفاوت در پیش آزمون نیز می بینیم که در سطح معنی داری ۹۵/۰ تفاوت معنی داری را در پیش آزمون بیماران سرطانی در درد مشاهده نمی شود. و در سطح معنی داری دو گروه آموزش دیده و کسانی که بعد از پیش آزمون آموزش ندیده اند نیز دیده شده که در سطح معنی داری ۰۵/۰ با سطح معنی داری (۰۱/۰ ) تفاوت معنی داری را بین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد . اما در بررسی میزان تاثیر آموزش بر درد میبینیم که میزان اتا در پیش آزمون (۰۴۴/۰) تنها چهل و چهار هزارم و میزان سطح معنی داری آموزش (۰۱/۰) میباشد که حاکی از این است که آموزش بر درد تاثیر گذار میباشد و این میزان تاثیر گذاری بر هردو گروه به طور متوسط برابر با ۸/۶۶ میباشد ، یعنی ۸/۶۶ درصد میتواند آموزش بر درد بیماران سرطانی تاثیر گذار باشد .
جدول ۴-۱۴پیش آزمون و پس آزمون سلامت عمومی در کیفیت زندگی در گروههای کنترل و آزمایش
متغیر وابسته
میانگین اکتسابی گروه ها
F
df
سطح معنی داری
(یکسانی واریانس ها )
Sig
پیش آزمون
میزان تاثیر
Sig
پس آزمون
میزان تاثیر
گروه
پیش آزمون
پس آزمون
سلامت عمومی
کنترل
۸۷/۳۸
۱۲/۳۸
۲۷/۵
۱۴
۰۲۹/۰
۷۹/۰
۰۵۷/۰
۰۲/۰
۳۶۷/۰
سلامت عمومی
کنترل
۸۷/۳۸
۱۲/۳۸
۲۷/۵
۱۴
۰۲۹/۰
۷۹/۰
۰۵۷/۰
۰۲/۰
۳۶۷/۰
آزمایش
۵۳/۳۷
۱۲/۴۵
تفسیر: