گورانی (۱۳۸۰) پژوهشی تحت عنوان اعتیاد وعوامل مؤثر درآن وراه های مقابله وپیشگیری از آن راانجام داد.نتایج پژوهش نشان داد که آموزش گروهی مراکز مشاوره ای از جمله آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش عود معتادین تاثیر داشته است.
درموردفرضیه دوم مبنی بر آموزش مشاوره گروهی مهارت حل مسئله بر کاهش میزان پر خاشگری افراد وابسته به مواد تاثیر دارد.
همچنان که نتایج جدول( ۴- ۱۳ )نشان میدهد F به دست آمده از مرحله پس
آزمون پرخاشگری(۲۷ /۱۲۰= F )و در سطح P <0/0001 معنی دار میباشد
بیانگرتأثیرآموزش مشاوره گروهی مهارت حل مسئله بر کاهش میزان پرخاشگری در افراد وابسته به مواد میباشد.
یافته های به دست آمده در این بخش از پژوهش با یافته های دادستان (۱۳۸۰) ، سعیدنژاد (۱۳۸۰) ، سپرده (۱۳۸۱) ، کمالی (۱۳۸۵) ، سموعی (۱۳۸۶ )، ویلزوهمکاران (۲۰۰۴) ، وایت (۲۰۰۵) ، بردرزوهمکاران (۲۰۰۷) ، ساتسیسگووهمکاران (۲۰۰۹) که معتقدند آموزش گروهی مهارت حل مسئله باعث کاهش میزان پرخاشگری می شود همسوئی دارد.پرخاشگری نیز به عنوان یکی از مشکلاتی که افراد وابسته به موادپس از ترک با آن مواجه اند از عواملی است که باعث برگشت مجدد آن ها می شود واثری که آموزش مهارت حل مسئله میتواند در کاهش میزان پرخاشگری افراد وابسته به مواد داشته باشد در بهبودوضعیت روانی آنان بسیار مؤثر است .توجه به تعامل مهارت حل
مسئله وپرخاشگری نیز باید مورد توجه قرار گیرد که افزایش پرخاشگری تا چه حد میتواند مانع بروز رفتار مسئله مدار شود وبه عنوان یکی از موانع ارتباطی مطرح باشد .آرامش عضلانی که یکی از تکنیک های مهم در آرامش مهارت حل مسئله است تا حدود زیادی میتواند میزان پرخاشگری افراد وابسته به مواد را کاهش دهد وبه بهبود وضعیت روانی آنان کمک کند.
درموردفرضیه سوم مبنی بر آموزش مشاوره گروهی مهارت حل مسئله بر کاهش میزان خشم و عصبانیت افراد وابسته به مواد تاثیر دارد .
بر اساس نتایج به دست آمده (جدول ۴-۱۷)مشخص گردید F به دست آمده از مرحله پس آزمون خشم وعصبانیت( ۲۹/۳۸= F)و در سطح P <0/0001 معنی دار میباشد.وبیانگر تاثیر آموزش گروهی مهارت حل مسئله بر کاهش میزان خشم وعصبانیت افراد وابسته به مواد میباشد یافته های به دست آمده در این
بخش از پژوهش با یافته های منوچهری(۱۳۷۹)، محمدنژاد(۱۳۷۹)، سفیری(۱۳۸۱)، شکیبا(۱۳۸۲)، کمالی(۱۳۸۵) ، باندی و همکاران (۲۰۰۱)، فری و همکاران(۲۰۰۲)، وایت(۲۰۰۵)، ویلز و همکاران(۲۰۰۴) که معتقدند آموزش گروهی مهارت حل مسئله باعث کاهش میزان خشم وعصبانیت می شود همسوئی دارد. خشم وعصبانیت نیز به عنوان یکی از مشکلاتی که افراد وابسته به مواد پس از ترک با آن مواجه میگردند از عواملی است که باعث برگشت مجددآنها به مواد می شود واثری که آموزش مهارت حل مسئله میتواند در کاهش میزان خشم وعصبانیت افراد وابسته به مواد داشته باشد در بهبود وضعیت روانی آنان بسیار مؤثر است ،یکی از تکنیک های مهم در آموزش مهارت حل مسئله شناخت راهکارهای کوتاه مدت وبلند مدت مقابله با کنترل خشم وعصبانیت است که میتواند حدود زیادی میزان خشم وعصبانیت افراد وابسته به مواد را کاهش دهدوبه بهبود وضعیت روانی آنان کمک نماید.
درموردفرضیه چهارم مبنی بر آموزش مشاوره گروهی مهارت حل مسئله بر کاهش میزان تهاجم و توهین افراد وابسته به مواد تاثیر دارد .
بر اساس نتایج به دست آمده (جدول ۴-۱۷)مشخص گردید F به دست آمده از مرحله پس آزمون تهاجم وتوهین ( ۱۵/۷۲= F) و در سطح P <0/0001 معنی دار می باشدوبیانگر تاثیر آموزش گروهی مهارت حل مسئله بر کاهش میزان تهاجم وتوهین افراد وابسته به مواد میباشد یافته های به دست آمده در این بخش از پژوهش با یافته های روی (۱۳۷۷) ، سعیدنژاد (۱۳۸۰)، دادستان (۱۳۸۰) ، سفیری (۱۳۸۱) ، سموعی (۱۳۸۶)، ویلزوهمکاران(۲۰۰۴)، ساتسیگلو و همکاران (۲۰۰۹) که معتقدند آموزش
گروهی مهارت حل مسئله باعث کاهش میزان تهاجم وتوهین می شود همسوئی دارد.
تهاجم وتوهین نیز به عنوان یکی از مشکلاتی که افراد وابسته به مواد پس از ترک با آن مواجه می گرددند از عواملی است که باعث برگشت مجدد آن ها به مواد می شود بر اساس تجربیات ومشاهدات ۶ ساله نگارنده گروه درمانیهای که با افراد وابسته به مواد داشته است اغلب آن ها عنوان میکردند به دلیل فروپاشی خانواده ها و اختلافات والدین آن ها با یکدیگر به صورت توهینات لفظی وعملی باعث روی آوردن آن ها به مصرف مواد اعتیاد آور می شد.
یکی از تکنیک های مهم در آموزش مهارت حل مسئله در خصوص حل مشکلات والدین وفرزندان نحوه ارزشیابی وانتخاب بهترین راه حل مناسب میباشد.
درموردفرضیه پنجم مبنی بر آموزش مشاوره گروهی مهارت حل مسئله به کاهش میزان لجاجت و کینه توزی افراد وابسته به مواد تاثیر دارد.
بر اساس نتایج به دست آمده (جدول۴-۱۷)مشخص گردید F به دست آمده از مرحله پس آزمون لجاجت وکینه توزی(۶۵/۵۵= F) و در سطح P <0/0001 معنی دار
میباشد وبیانگر تاثیر آموزش گروهی مهارت حل مسئله بر کاهش میزان لجاجت وکینه توزی افراد وابسته به مواد میباشد. یافته های به دست آمده در این بخش از پژوهش با
یافته های دادستان (۱۳۸۰)، سپرده (۱۳۸۱)،فری و همکاران(۲۰۰۲) وایت(۲۰۰۵) ،بردرزوهمکاران (۲۰۰۷) که معتقدند آموزش گروهی مهارت حل مسئله باعث کاهش میزان لجاجت وکینه توزی می شود همسوئی دارد. لجاجت وکینه توزی نیز به عنوان یکی از مشکلاتی است که افراد وابسته به مواد پس از ترک با آن مواجه می گرددند.و از عواملی است که باعث برگشت مجدد آن ها به مواداعتیاد آور می شود واثری که آموزش مهارت حل مسئله میتواند در کاهش میزان لجاجت وکینه توزی افراد وابسته به مواد داشته باشد و در وضعیت روانی آنان بسیار مؤثر است.
۵-۳-نتیجه گیری: