هدفهای رفتاری
۱: دانش آموز سال اول ابتدایی عقب مانده ذهنی در پایان این درس مواد غذایی مقوی را بداند.
۲: دانش آموز سال اول ابتدایی عقب مانده ذهنی در پایان این درس کارهایی را که به سالم ماندن و قوی ماندن ما کمک می کند، بداند.
۳: دانش آموز سال اول ابتدایی عقب مانده ذهنی در پایان درس بتواند چند غذای مقوی و فعالیتهایی که به سالم در قوی ماندن ما کمک می کند، را نام ببرد.
۴: دانش آموز سال اول ابتدایی عقب مانده ذهنی در پایان درس بتواند تشخیص دهد که کدام مواد غذایی و فعالیتها برای بدن مفید و کدام یک برای بدن ضرر دارد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مواد و وسایل کمک آموزشی
استفاده از وسایلی مانند توپ، مسواک، ناخن گیر و مواد غذایی مثل شیر، پنیر، پفک و …
رفتار ورودی
دانش آموز سال اول ابتدایی عقب مانده ذهنی تعدادی از فعالیتها و مواد غذایی که برای سالم و قوی ماندن ما مفید است، می شناسد.
ایجاد انگیزه
آوردن وسایل مختلف و استفاده از تصاویر و عکس در کلاس
روش تدریس
روش داستانی، گروهی، روش مشاهده ای
شیوه ارزشیابی
پرسش و پاسخ، کتبی و شفاهی (بیشتر به صورت شفاهی است)
گزارش تدریس علوم:
روش به کار گرفته شده در تدریس:
از روش پرسش و پاسخ، روش توضیحی، روش سخنرانی، نمایشی و روش اکتشافی برای توضیح درس استفاده کردم.
مهارت به کار گرفته شده:
مهارت در ایجاد جو عاطفی در کلاس، مهارت در ایجاد انگیزه در کلاس
ابزار کمک آموزشی در کلاس:
حیوانات مصنوعی، بعضی از مواد غذایی و خوراکی مثل شیر، پنیر، عسل، گوشت و … و کارتهای تصویر دار.
موضوع درس: فایده جانوران
مقطع تحصیلی: اول ابتدایی
مدت جلسه: ۴۵ دقیقه
ساعت ورود به کلاس: ۹:۲۰ دقیه
تاریخ: ۹/۱۰/۸۵
(من به عنوان کارورز) همراه خانم آیین افروز وارد کلاس شدم، بچه ها ایستادند، بعد از سلام و احوال پرسی خانم آیین افروز به بچه ها گفت امروز قرار است خانم سعیدی درس جدید را به شما بدهد. خوب گوش بدهید و هر چه ایشان گفتند جواب دهید، سپس خودشان آخر کلاس رفتند و پیش نیما نشستند.
خانم آیین افروز جلسه قبل به من گفته بودند که امروز چه درسی باید بدهم و من با خودم وسایل مورد نیاز را برای تدریس آورده بودم. در وهله اول به سلام و احوال پرسی و ایجاد ارتباط عاطفی پرداختم. سپس حضور و غیاب کردم. علیرضا صحرایی غایب بود. بچه ها کسی از او خبری ندارد؟ و علی گفت: خانم اجازه مریض است. گفتم: ان شاء الله ه هر چه زودتر خوب بشه و پیش شما دوستای خوبش بیاد، بچه ها وقتی برگشت، تو درساش بهش کمک کنید باشه، و همه گفتند: باشه خانم. بعد پرسیدم که بچه ها درس جلسه قبل یادتون هست؟ امیر وعلی می گویند: بله خانم در مورد این بود که چه غذایی بخوریم و چه کارهایی انجام دهیم که سالم و قوی بمانیم. آفرین پسرای گلم علی گوشت و شیر برای بدن مفید بودند یا نه؟ علی گفت مفید هستند خانم. آفرین پسرم. نیما حالا تو بگو ورزش خوبه یا نه؟ نیما جواب نداد و عادل جای اون گفت ورزش خوبه خانم. بعد پرسیدم که بچه ها برای اینکه بدنمان سالم بمونه چی کار باید بکنیم؟ علی می گوید: خانم باید شیر و ماست و گوشت بخوریم، مسواک بزنیم و ورزش کنیم. آفرین پسر عزیزم، سپس چند تصویر به آنها نشان دادم (تصویر پفک، چیپس، ناخن بلند، ورزش کردن و مسواک زدن) و پرسیدم که کدوم یک از اینا برای سلامتی مفید هستند؟ همه با هم گفتند: ورزش کردن و مسواک زدن و گفتم آفرین پسرای گلم و همه شما درس جلسه قبل را بلد هستید درس امروز درباره فایده جانوران است. بچه ها کی می تواند برای من چند تا حیوان را نام ببرد که ما از آنها غذا تهیه می کنیم؟ علی گفت: گاو، مرغ و ماهی، گفتم آفرین علی جون بعد از نیما پرسیدم که آیا تا حالا حیوان دیدی؟ نیما با سر تکان دادن گفت بله. گفتم چه حیوانی و گفت ماهی. گفتم آفرین. می دونی ماهی کجا زندگی می کنه؟ و نیما گفت تو آب و من برای نیما این شعر را خواندم که:
ماهی باید تو آب باشه تا همیشه زنده باشه
و بعد عروسک و تصویر چند حیوان را که شامل گاو، مرغ، ماهی، پروانه و زنبور بود به او دادم و گفتم که از بین اینها ماهی رو به من بده و نیما ماهی را به من داد و من او را تشویق کردم و گفتم آفرین پسر گلم تو خیلی باهوش هستی. و بعد گفتم بچه ها کی می دونه وقتی حیوانات گرسنه می شن چی می خورند؟ امیر گفت علف، گوشت، دانه می خورن خانم، گفتم آفرین امیر جان.
حالا از بین این حیوانات که شامل گاو و مرغ و ماهی بود گفتم کدومشان علف می خوره؟ و امیر گاو را به من نشان داد گفتم آفرین.
کی می تونه بگه صدای گاو چیه و همه گفتند: ما ما… آفرین بچه ها خیلی زرنگ هستید. بچه ها حالا کی می دونه که کدوم حیوانات اهلی هستند و کدوم وحشی؟ کسی جواب نداد و خودم توضیح دادم که حیوانات آرام اهلی هستند مثل مرغ و شیر وحشی است. علی حالا می توانی از بین این حیوانات مرغ را به من بدهی؟ و بگویی غذای آن چی؟ علی مرغ را به من داد و گفت مرغ دانه می خورد. آفرین علی جون، درسته.
سپس من تصاویری از غذاهای مختلف را به بچه ها نشان دادم و گفتم که کی می دونی بر کدام از این غذا از کدام حیوانات بدست می آید.
تصویر گوشت و شیر را به علیرضا نشان دادم و او گفت که از گاو به دست می آید گفت آفرین و بعد پرسیدم علی ما صبحها صبحانه چیا می خوریم؟ و علی گفت شیر، کره، پنیر و خامه و عسل و نان. آفرین و می دونی کره و خامه از چی درست می شوند؟ و علی گفت از شیر گاو. گفتم آفرین.
و بعد تصویر ماهی را نشان دادن و گفتم که کی می دونه روی بدن ماهی چی هست؟ بچه ها کمی مکث کردند و بعد گفتند پولک. آفرین پسرای گلم. کاملاً درسته. حالا روی بدن مرغ چی هست؟ و امیر گفت پر. آفرین امیر جون درسته.
بعد به بچه ها گفتم که کی می دونه ما عسل را از چه بدست می آوریم؟
عادل گفت از زنبور عسل و بعد از عادل خواستم که عکس زنبور عسل را به من بدهد؟ عادل عکس زنبور عسل را به من نشان داد آفرین عادل جان حالا کی می تواند بگوید زنبورعسل چی می خوره؟ نیما گفت گل می خوره. گفتم نیما جان شهد گل را می خورد بعد از آن خودم با بهره گرفتن از تصاویر داخل کتاب (تصاویر گاو، زنبورعسل، مرغ، ماهی) فایده هر یک از آنها و غذایی که می خورند را توضیح دادم:
بچه ها این گاو است. که ماما می کند، روی بدنش پوست است و علف می خورد ما از گوشت گاو و شیر گاو استفاده می کنیم که خیلی مقوی هستند و از شیر هم کره، پنیر، خامه، ماست درست می کنیم. و اسم بچه آن گوساله است. و بعد از داستان حسنی و پدرش را از روی تصاویر کتاب تعریف کردم که حسنی به باباش در دوشیدن شیر کمک می کند و بعد مادر حسنی شیر را می جوشاند که شیر خراب نباشد و بعد مادر حسنی شیر را برای حسنی می جوشاند و در داخل لیوان می ریزد و به او می دهد تا بخورد تا قوی و سالم باشد و به بچه ها متذکر شوم که شیر را اگر مدتی بماند حتماً باید بجوشانیم. و بعد تصویر مرغ را نشان دادم و گفتم که بچه ها این مرغ است یک حیوان اهلی که قُدقُد می کند و دانه می خورد و روی بدنش پر است و ما از گوشت و تخم مرغ آن استفاده می کنیم واسم بچه مرغ، جوجه است و بعد از فرزاد خواستم که از میان تصاویر عکس جوجه را به من بدهد، و بعد فرزاد عکس جوجه را به من داد تشویق شد.