DA :اقلام تعهدی اختیاری
ROE :درصد بازده حقوق صاحبان سهام
SIZE :اندازه شرکت
LEV :اهرم شرکت
مدل رگرسیون برای آزمون فرضیه دوم
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
Dti – D(t-1)i = β۰ + β۱ (Eit – Ei(t-1)) + β۲(DAt) + β۳(ROEt) + β۴(SIZE) + β۵(LEV) + µt
در مدل های بالا، ضرایب βمثبت (منفی) و معنادار به ترتیب بیان می کنند که با افزایش میزان مدیریت سود، سود سهام پرداختی، بازده حقوق صاحبان سهام، اندازه شرکت و اهرم مالی از سوی شرکت افزایش (کاهش) می یابد. همچنین ضرایب مربوط به معناداری سود خالص شرکت نیز نشان می دهد که با افزایش فعالیت های مدیریت سود، تغییرات سود تقسیمی که نشانه پایداری پرداخت سود سهام سالانه شرکت است افزایش یا کاهش می یابد.
۳-۳-۳-۱- مدل مفهومی پژوهش
جدول (۳-۱): مدل مفهومی تحقیق
مدیریت سود
متغیر مستقل
تغییرات سود تقسیمی
سود سهام پرداختی
متغیر وابسته
متغیرهای کنترل
اهرم شرکت
بازده حقوق صاحبان سهام
اندازه شرکت
۳-۳-۴- جامعه آماری و نمونه آماری
جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در بسیاری از زمینه های کاربردی، محققان در صدد تعیین پارامترهای جامعه هستند ولی دسترسی به آنها به طور مستقیم با سرشماری جامعه امکان پذیر است. در چنین موقعیت هایی، محققان ناچارند به نمونههایی از جوامع آماری برای استنباط پارامترهای مورد نظر اکتفا نمایند. نمونه را اینگونه می توان تعریف کرد: “تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگیهای اصلی جامعه باشد” (آذر و مومنی ، ۱۳۸۰: ۶).
لذا با توجه به آچه گفته شد، در تحقیق حاضر روش نمونه گیری به صورت حذفی است و نمونه گیری با شرایط زیر از بین آنها انجام گرفت:
تا پایان سال ۱۳۸۶ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشند.
پایان سال مالی آنها به ۲۹ اسفند ماه ختم شود و از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ در بورس فعال باشند.
اطلاعات مالی مورد نیاز جهت استخراج داده ها در دسترس باشد.
شرکت ها طی قلمرو تحقیق، تغییر سال مالی نداشته باشند.
جزء بانک ها و سایر موسسات سرمایه گذاری و اعتباری نباشند.
۳-۳-۴-۱- محاسبه حجم نمونه و روش نمونه گیری
برای نمونهگیری در پژوهش حاضر، از روش حذف سیستماتیک استفاده می شود. با توجه به محدودیتهای عنوان شده در انتخاب جامعه آماری پس از اعمال این محدودیتها، تعداد ۱۳۰ شرکت به عنوان جامعه آماری انتخاب شد که تعداد ۷۰ شرکت به عنوان نمونه آماری پژوهش، با بهره گرفتن از روش حذف سیستماتیک انتخاب شد که با توجه به قلمرو زمانی پنج ساله تحقیق، تعداد کل مشاهدات ۳۵۰ سال- شرکت است.
۳-۳-۵- قلمرو تحقیق
الف) قلمرو موضوعی تحقیق: شامل بررسی ارتباط بین مدیریت سود و سیاست های تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.
ب) قلمرو مکانی تحقیق: از آنجا که در این تحقیق برای اندازه گیری متغیرهای مربوط به مدیریت سود و سود سهام از گزارش ها و صورت های مالی موجود در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است، بنابراین بورس اوراق بهادار تهران به عنوان قلمرو مکانی تحقیق تعیین گردیده است.
ج) قلمرو زمانی تحقیق: قلمرو زمانی این تحقیق از ابتدای سال ۱۳۸۶ تا انتهای سال ۱۳۹۰ میباشد.
۳-۳-۶- روش جمع آوری اطلاعات
یکی از ضروریات هر مطالعه و پژوهش وجود اطلاعات مربوط و قابل اتکاء و سرعت و سهولت دسترسی به آن می باشد (حافظ نیا ، ۱۳۸۱: ۴۵-۴۴). در این تحقیق برای جمع آوری داده های مورد نیاز فرضیهها و هم چنین مبانی نظری پژوهش، از روش کتابخانهای استفاده شده است. استفاده از منابع کتابخانهای شامل کتاب، مجلات، پایان نامه ها، مقالات و اینترنت می باشد. این روش برای انجام مطالعات مقدماتی، تدوین فصل ادبیات تحقیق و چارچوب نظری پژوهش به کار می رود. برای جمع آوری داده های مربوط به فرضیات تحقیق به گروه شرکت های پذیرفته شده در بورس مراجعه خواهد شد. سپس اطلاعات مورد نیاز از طریق نرم افزار ره آورد نوین، اطلاعات موجود در کارگزاری های بورس و مطالعه صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای ۱۳۹۰- ۱۳۸۶ و بانکهای اطلاعاتی و سایت مطالعات اسلامی بورس اوراق بهادار تهران به آدرس www.RDIS.ir استخراج و در ستونهای Excel تجمیع می شود. در نهایت پس از محاسبه متغیرها برای آزمون، تحلیل و تفسیر نتایج جهت تصمیم گیری در خصوص فرضیات پژوهش از نرم افزارهای Eviews و Spss استفاده خواهد شد.
۳-۳-۷- آمار توصیفی
اولین مرحله تحلیل داده ها، توصیف یا تلخیص داده ها با بهره گرفتن از آمارهای توصیفی است. در تحلیل توصیفی، داده ها صرفاً برای بررسی وضع یک گروه یا یک موقعیت بهکار می روند. مثلاً، وضعیت سنی، نوع شغل، توصیف تحصیلات و رضایت از شغل. اما تحلیل روابط و تغییرات بین متغیرها و تحلیل مجموعه متغیرها برای تبیین علت از عهده آمارهای توصیفی خارج است. شاخص های آماری توصیفی استفاده شده در این پژوهش، حداقل و حداکثر داده ها، میانگین، انحراف معیار و چولگی و کشیدگی می باشد.
۳-۳-۸- آزمون های انتخاب روش مناسب
مدل های اقتصادی از نظر استفاده از اطلاعات آماری به سه گروه تقسیم می شوند. برخی از مدل ها با بهره گرفتن از “اطلاعات سری زمانی” برآورد می شوند. برخی دیگر از مدل ها بر اساس “داده های مقطعی” برآورد می شوند، یعنی متغیرها در یک دوره زمانی معین مثلا یک هفته، یک ماه یا یک سال در واحدهای مختلف بررسی می شوند. روش سوم برآورد مدل که در مطالعات سال های اخیر نیز زیاد استفاده شده است، برآورد بر اساس “داده های پانل” است. در این روش یک سری واحدهای مقطعی در طی چند سال مورد توجه قرار می گیرند. با کمک این روش تعداد مشاهدات تا حد مطلوب، افزایش می یابد که بدین ترتیب مشکل کمبود اطلاعات نیز در این مطالعه بر طرف می شود. در همین راستا، در این پژوهش از داده های پانل برای آزمون فرضیه ها استفاده شده است.
۳-۳-۸-۱- آزمون F لیمر
برای دستیابی به اهداف پژوهش ابتدا لازم است برای قلمرو زمانی پژوهش معادلات رگرسیونی مربوطه برآورد شده و مشخص شود که مدل ها به روش داده های ترکیبی (pooled) یا داده های تابلویی (panel) برازش شود که بدین منظور از آزمون F لیمر استفاده می شود. در این آزمون، یکسان بودن عرض از مبداها (داده های تلفیقی) در مقابل ناهمسانی عرض از مبداها (روش داده های تابلویی) بررسی می شود. در آزمون F، فرضیه H0 استفاده از روش داده های تلفیقی را در مقابل فرضیه H1، یعنی استفاده از روش داده های تابلویی را نشان می دهد.
۳-۳-۸-۲- آزمون هاسمن
در صورتی که نتیجه آزمون F لیمر برآورد مدل به روش داده های تابلویی باشد لازم است تعیین شود که مدل به روش اثرات ثابت برآورد شود یا به روش اثرات تصادفی که برای این منظور از آزمون هاسمن استفاده می شود. این آزمون دارای توزیع کای- دو با درجه آزادی برابر با تعداد متغیرهای مستقل است. فرضیه H0 این آزمون بیانگر این است که بین جزء اخلال مربوط به عرض از مبدا و متغیرهای توضیحی، ارتباطی وجود ندارد و آنها از یکدیگر مستقل هستند. لذا در صورت پذیرفته شدن فرضیه H0 باید از روش اثرات تصادفی استفاده کرد. در حالی که فرضیه مقابل به این معنی است که بین جزء اخلال مورد نظر و متغیرهای توضیحی، همبستگی وجود دارد. بنابراین از آنجایی که هنگام وجود همبستگی بین اجزای اخلال و متغیرهای توضیحی، با مشکل ناسازگاری مواجه می شویم، بهتر است در صورت پذیرفته شدن H1 (رد H0)، از روش اثرات ثابت استفاده کنیم.
۳-۳-۹- تابع آماره
آزمون کولموگروف – اسمیرنف (KS)
این آزمون جهت بررسی ادعای مطرح شده در مورد توزیع داده های یک متغیر کمی مورد استفاده قرار
میگیرد. برای انجام تحلیل رگرسیونی ابتدا نرمال بودن متغیرها را به وسیله آزمون کولموگروف- اسمیرنف (KS) مورد بررسی قرار میدهیم.
H0: داده ها از توزیع نرمال پیروی می کنند
H1: داده ها از توزیع نرمال پیروی نمی کنند
یکی از مزایای آزمون (K-S) این است که هر یک از مشاهدات را به صورت اصلی در نظر می گیرد. پارامترهای مورد نظر در این آزمون شامل تعداد داده ها، پارامترهای مورد نظر در بررسی وجود توزیع (مانند میانگین و انحراف معیار در توزیع نرمال)، قدر مطلق مقدار بیشترین انحراف، بیشترین انحراف مثبت، بیشترین انحراف منفی، مقدار آماره Z و مقدار Sig (معنی داری) می باشد .
فرمول آزمون به صورت زیر می باشد:
Dn = Maximum |Fe – F0|
که در آن eF و oF به ترتیب فراوانی نظری نسبی تجمعی و فراوانی مشاهده شده نسبی تجمعی است.