– اولویتبندی راهبردهای استخراج شده بر اساس ماتریسQSPM
مأخذ: دیوید؛ ۱۳۸۴ ، ص ۷۱
۴-۵- مرحله صفر
۴-۵-۱-تعیین چشمانداز روستای گردشگری آهو
تعیین چشمانداز از جمله ضرورتهایی است که باید در یک مقصد گردشگری بدان توجه لازم مبذول گردد. در سند مربوط به یک مقصد گردشگری چشمانداز به این پرسش پاسخ داده خواهد شد: مقصد گردشگری میخواهد در آینده چه بشود؟.
تعیین چشمانداز برای یک مقصد گردشگری از آن جهت ضروری مینماید که به شیوهای اثربخش موجب انگیزش و تحرک افراد برای دست یابی به آیندهای مطلوب میگردد. هنگامی که چشمانداز مقصد گردشگری با بهرهگیری از نظرات ذینفعان تعیین گردید، سند حاصل بازتابی از چشماندازهای شخصی میشود که در قلب و مغز مدیران و کارکنان (درباره آینده) وجود دارد. داشتن چشمانداز مشترک موجب میشود که اشتراک منافع به وجود آید، پدیدهای که میتواند ذینفعان را از روزمرگی بیرون آورده و آنها را در موقعیتی جدید قرار دهد. موقعیتی که نوید از آیندهای روشن میدهد و آنها فرصتها، موقعیتها و چالشهای جالبی را در برابر خود مشاهده مینمایند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
چشمانداز بیانگر آماجها و مطلوبهای یک مقصد گردشگری در آینده میباشد. با تعیین چشمانداز، افق پیشروی شفاف شده و همه فعالیتها در راستای آن رهنمون خواهد شد که در نهایت توفیق مقصد را در دست یابی به مطلوبها در پی دارد. در راستای مطالب مذکور و با توجه به اهمیت تعیین چشمانداز، با بهرهگیری از نظرات اعضاء گروه دلفی چشمانداز روستای گردشگری آهو به شرح زیر تدوین گردید:
«توسعه گردشگری روستای آهو به عنوان یک مقصد برتر گردشگری در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و توسعه گردشگری پایدار از طریق استفاده بهینه از ظرفیتها و توامندی های طبیعی و فرهنگی و درنظر گرفتن استانداردهای زیستمحیطی و نیز ایجاد تجربهای رضایتبخش برای بازدیدکنندگان و منتفع نمودن جامعه محلی را مورد توجه قرار خواهد داد».
چشمانداز روستای گردشگری آهو
«توسعه گردشگری روستای آهو به عنوان یک مقصد برتر گردشگری در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و توسعه گردشگری پایدار از طریق استفاده بهینه از ظرفیتها و توانمندی های طبیعی و فرهنگی و درنظر گرفتن استانداردهای زیستمحیطی و نیز ایجاد تجربهای رضایتبخش برای بازدیدکنندگان و منتفع نمودن جامعه محلی را مورد توجه قرار خواهد داد».
۴-۵-۲- شناسایی مأموریت روستای گردشگری آهو
مأموریت یک مقصد جمله یا عبارتی است که بیانکننده علت وجودی آن میباشد و باعث متمایز شدن آن از دیگر مقصدها میگردد. ویژگیهای بیانیه مأموریت عبارتند از:
خواهان بهترینها بودن؛
القای تعلق واقعی و احساس هم هدفی؛
الهامبخشی؛
تفهیم عقلانی مسیر جدید؛
قابلیت بروز تحولات مناسب در طرز تلقی، طرز تفکر و رفتار کارکنان؛
در بر داشتن واژه های ساده و روشن و سعی در این که با صدای بلند و بهطور واضح با همه حرف بزند.؛
عاری بودن از هرگونه شبهه در مورد اهداف و مسیر آینده؛ و بیانی مکرر و مبارزه جویانه در قالبهای متنوع (مشایخ، ۱۳۸۱، ص ۱۳).
در این مرحله ویژگیها و اجزاء مأموریت یک مقصد گردشگری مورد بحث قرار میگیرد. در این ارتباط پیتر دراکر پدر مدیریت نوین دنیا معتقد است که طرح پرسش: فعالیت ما چیست؟ مترادف با این پرسش است که مأموریت ما چیست؟ بیانیه مأموریت یک مقصد گردشگری جمله یا عبارتی است که بدان وسیله مقصود یک مقصد گردشگری از مقصود مقاصد گردشگری مشابه متمایز میشود و بیانکننده علت وجودی مقصد گردشگری بشمار میآید. اهمیت تعیین مأموریت در مدیریت راهبردی به تحقیق اثبات شده است. تحقیقات بیانگر آن است که سیستمهای دارای عملکرد عالی دارای سند مأموریت مستند شده بودهاند (دیوید،۱۳۸۴ ، ص ۸۱). مأموریت یک مقصد گردشگری مشتمل بر نه جزء می باشد. با توجه به مأموریت مقصد گردشگری باید بتوان به پرسشهای زیر پاسخ داد:
گردشگران: گردشگران مقصد گردشگری چه کسانی هستند؟
محصولات یا خدمات: محصولات و خدمات اصلی گردشگری مقصد گردشگری چیست؟
بازارها: از نظر جغرافیایی مقصد گردشگری در کجا رقابت میکند؟
فن آوری: آیا مقصد گردشگری از پیشرفته ترین فن آوریها استفاده میکند؟
توجه به بقاء، رشد و سود آوری: آیا مقصد گردشگری برای رشد و سلامت مالی از تعهد لازم برخوردار است؟
فلسفه: باورها، ارزشها و اولویتهای اخلاقی اصلی مقصد گردشگری چیست؟
ویژگی ممتاز: مقصد گردشگری دارای چه مزیت رقابتی یا شایستگی ممتاز است؟
توجه به تصور مردم: آیا مقصد گردشگری نسبت به مسائل اجتماعی، جامعه و محیط واکنش مناسب نشان
میدهد؟
توجه به منابع انسانی: آیا منابع انسانی به عنوان یک دارایی ارزشمند برای مقصد گردشگری به حساب میآیند.
در هماندیشی گروه دلفی، مأموریت روستای گردشگری آهو به شرح زیر تدوین گردید:
«فراهم نمودن تأسیسات، امکانات و خدمات گردشگری و ایجاد فضاهای ورزشی، فراغتی، تفریحی و تفرجی متناسب با ظرفیت و قابلیتهای روستای آهو به عنوان یک مقصد برتر در سطح منطقه در راستای پاسخ گویی به تقاضا و نیازهای گروه های مختلف گردشگران با انگیزههای طبیعتگردی، تفریحی،ورزشی، فرهنگی، مذهبی و … و هم چنین تأکید بر حفظ ویژگیهای فرهنگی ـ اجتماعی و حفاظت از محیط زیست، آگاه نمودن جامعه محلی و گردشگران و استفاده از نیروی انسانی آموزش دیده مورد نظر میباشد ».
مأموریت روستای گردشگری آهو
«فراهم نمودن تأسیسات، امکانات و خدمات گردشگری و ایجاد فضاهای فراغتی، تفریحی و تفرجی متناسب با ظرفیت و قابلیتهای روستای آهو به عنوان یک مقصد برتر در سطح منطقه در راستای پاسخگویی به تقاضا و نیازهای گروه های مختلف گردشگران با انگیزههای طبیعتگردی، تفریحی، فرهنگی، مذهبی و … و همچنین تأکید بر حفظ ویژگیهای فرهنگی ـ اجتماعی و حفاظت از محیط زیست، آگاه نمودن جامعه محلی و گردشگران و استفاده از نیروی انسانی آموزش دیده مورد نظر میباشد ».
۴-۵-۳- تعیین اهداف
هدف مقصود و نهایتی است که یک طرح یا برنامه گردشگری قصد رسیدن به آن را دارد. در ابتدای فرایند برنامه ریزی گردشگری هیچ موضوعی ضروریتر از تدوین اهداف به نظر نمیرسد. تعیین اهداف از آن جهت با اهمیت به شمار میرود که نتایج مورد انتظار و دلخواه را از توسعه گردشگری در یک مقصد بیان میکنند. هدف در برنامهریزی، نهایتی است که برنامهریزی به سو و سمت آن جهت گرفته و منظوری است که برای آن سیستم برنامهریزی سازمان یافته.
در تدوین اهداف قبل از هر اقدامی باید منطقهای که توسعه گردشگری آن مدنظر است از بعد محیط داخلی و خارجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. این تجزیه و تحلیل موجب میشود که اهداف به صورت واقعگرایانه تدوین شده و قابلیت دست یابی آنها امکان پذیر باشد. نکته دیگری که باید در تدوین اهداف گردشگری یک مقصد به آن توجه داشت این است که هدفهای تعیین شده باید اهداف طرح های فرادست خود را در خود منعکس نموده و آنها را تقویت نمایند. بنابراین در برنامه ریزی طرح روستای گردشگری آهوبا توجه به نقش تعیین کننده اهداف در تدوین راهبردها و برنامهها، دو عرصه متفاوت و در عین حال متأثر از یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته که عبارتند از:
در نظر گرفتن اهداف مطرح شده در طرحهای فرادست (برنامه ملی گردشگری و سایر طرحهای مرتبط)
بررسی وضع موجود و تعیین اهداف و راهبردها با توجه به آن
اهداف زیر به عنوان اهداف کلان روستای گردشگری آهو تدوین گردیده است:
دست یابی به توسعه پایدار و توسعه گردشگری پایدار؛
افزایش دانش مردم محلی وآگاه نمودن هرچه بیشتر مردم از اهمیت میراث طبیعی و فرهنگی- اجتماعی منطقه و هم چنین مزایای توسعه گردشگری؛
کمک به حفظ و حمایت از منابع طبیعی و زیستمحیطی در منطقه
بهبود در روند جذب گردشگران، افزایش میانگین مدت اقامت، سطح هزینهکرد و همچنین کسب رضایت آنها
افزایش سهم بخش گردشگری در اشتغالزایی و بهرهمندی اقتصاد ساکنین منطقه از محل فعالیتهای گردشگری؛
۴-۶- مرحله ورودی
۴-۶-۱- تعیین عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر تدوین راهبردهای کلان
این مرحله شامل ارزیابی محیط خارجی و ارزیابی محیط داخلی است. در این مرحله عوامل خارجی و عوامل داخلی مؤثر بر روستای گردشگری با بهره گرفتن از دو تکنیک ماتریس ارزیابی عوامل خارجی(EFE) و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی(IFE) شناسایی شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. این عوامل در شکل زیر به نمایش گذاشته شده است.
عوامل خارجی و عوامل داخلی مؤثر بر مقصد گردشگری
مأخذ: دیوید، ۱۳۸۴ ، ص ۸۵