در سال ۱۳۹۲ تحقیقی توسط آقایان دکتر زین العابدین رحمانی و خانم فریبا زرین کلاه با موضوع تاثیر تبلیغات اینترنتی بر رفتار خرید مشتریان صورت پذیرفت. که فرضیه آن که آیا تبلیغات اینترنتی می تواند اثر معناداری بر رفتار خرید مشتریان تلفن همراه داشته باشد؟
برای اثبات و یا رد فرضیه از روش توصیفی آزمایشی استفاده شده است که نتیجه آن نیز چنین بیان شده است: تبلیغات اینترنتی می تواند یکی از روش های مؤثر برای ارائه اطلاعات درباره کالاهای شرکت و سازمانها باشد و عامل بسیار مهم در کاهش هزینه های سازمان ها گردد.
پژوهشی در سال ۱۳۹۳ توسط خانم ها فروغ زندوی و زهره خسروی لقب با موضوع کاربرد تبلیغات اینترنتی و اهمیت آن در بازاریابی از طریق اینترنت صورت پذیرفته است. در این تحقیق از روش توصیفی آزمایشی استفاده شده است و نتیجه گیری آن بدین صورت است که تبلیغات اینترنتی دارای مزایای بسیاری است که از آن جمله می توان به کاهش هزینه ها و در دسترس بودن مشتریان اشاره نمود. تبلیغات اینترنتی باعث افزایش خرید از سازمان گردیده در نتیجه باعث افزایش سهم بازار میگردد.
تحقیقی توسط زهره دهدشتی شاهرخ، سید مهدی تیماسی و آرزو معرفت در سال ۱۳۹۳ با موضوع ، میزان پذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشتریان بانک پاسارگاد صورت پذیرفته است.
فرضیه تحقیق نیز این است که سودمندی و سهولت بر پذیرش تبلیغات ایترنتی بانک و پذیرش بانکداری اینترنتی نقش دارد یا خیر؟
در این تحقیق برای رد یا تایید فرضیه ها از روش توصیفی – پیمایشی استفاده شده است.
طبق تحقیقات صورت گرفته در این تحقیق فرضیه سودمندی در این تحقیق رد شده است. که به نظر درآمد افراد در رد آن دخیل است و چون بانکداری اینترنتی و تبلیغات اینترنتی در کشور در حال حاضر در مرحله ابتدایی رشد خود هستند در آینده می توانند تاثیر بسزایی در استفاده مشتریان از این ابزار و سودآوری داشته باشند.
در سال ۱۳۸۹ پژوهشی توسط حسین وظیف دوست، بهاره برهانی یزدی و نورالهدی پور عباس با موضوع تأثیر تبلیغات اینترنتی در جلب اعتماد مشتری صورت پذیرفت.
متغیرهای تحقیق نیز این چنین بیان گردیده است :
– نقش تبلیغات اینترنتی بر میزان خریدهای اینترنتی.
– نقش ترافیک پذیری سایتها بر تبلیغات.
– نقش دانش کاربران بر افزایش تبلیغات سایتها
در این تحقیق از روش آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده گردیده و نتیجه گیری آن نیز چنین بیان گردیده است که اینترنت می تواند تا حدودی از مشکلات و کاستی های ارائه پیام های تبلیغاتی در رسانه سنتی را برطرف نماید. یکی از ویژگیهای ممتاز این رسانه این است که به کمک زنجیرهای ارتباطی وب و همچنین محدودیت ناپذیری خود به سازمان های آگهی دهنده این امکان را می دهد که برای ارائه پیام خود با هیچ محدودتی روبرو نباشند. ولی با این وجود تبلیغات اینترنتی هنوز نتوانسته است اعتماد مشتریان را به خود جلب نماید و تبلیغات اینترنتی را زمانی کارساز دانسته که بتوانیم از نقطه نظرات کاربران نسبت به نوع محصول آگاه باشیم. تبلیغات اینترنتی در آینده شاید با اعتماد سازی بتواند تأثیر بسزایی در افزایش سهم بازار سازمان ها داشته باشد.
در سال ۱۳۸۹ تحقیقی با موضوع تبلیغات الکترونیکی و تأثیر آن در جذب مشتریان و افزایش سهم بازار توسط سیما ساسانی و منصور امینی لاری صورت پذیرفته است. با این سوال که آیا ویژگی آگهی های تجاری بخصوص آگهی های اینترنتی برای جذب مشتریان و افزایش سهم بازار چه میتواند باشد؟
یکی از فرضیه های تحقیق که به نوعی مرتبط با تحقیق می باشد این چنین است: در دسترس بودن اطلاعات لازم به همراه جایگاه و فونت مناسب می تواند در اثر بخشی تبلیغات افزایش خرید مشتریان تأثیر داشته باشد؟
روش تحقیق توصیفی و از نوع آزمایشی است. و نتیجه گیری آن است که فرضیه مورد اشاره قابل قبول می باشد یعنی اینکه می توان با تبلیغات مناسب از لحاظ شکل و ساختاری باعث افزایش خرید مشتریان و افزایش سهم بازار می گردد.
تبلیغات اینترنتی نقش بسیار مهمی در رفتار خرید مشتریان دارد، که در این زمینه نیازی[۶۲] و همکاران در سال ۲۰۱۲ در مقاله شان تحت عنوان تبلیغات اینترنتی مؤثر و نفوذ آن بر رفتار خرید مصرف کننده با متغییر هایی مثل پاسخ های زیست محیطی، واکنش عاطفی، تصمیم خرید به بررسی تبلیغات اینترنتی در رفتار خرید مشتریان می پردازند. یافته های این مطالعه نشان می دهد که رابطه متوسطی بین متغییر های مستقل و وابسته وجود دارد. اگر مشتری از خدمات راضی باشد تبلیغات اینترنتی را با میل بیشتری می پذیرد.
۲-۲۰-۲ پیشینه خارجی:
طبق تحقیقاتی که توسط آگروال در سال ۱۹۹۶ جانسون ۱۹۸۴ و یو در سال ۲۰۰۰ در خصوص نقش تبلیغات در وفاداری مشتریان و نیز افزایش سهم بازار در نتیجه آن صورت پذیرفته است بیان می کند تبلیغات با تقویت باورها و احساسات مصرف کننده در رابطه با برند، می تواند در ایجاد وفاداری مشتریان نسبت به برند و در نتیجه در سهم بازار مؤثر باشد.
– کاپفر (۱۳۸۵) میلر و بری (۱۹۹۸) طی تحقیقاتی که در خصوص تصویر برند و نقش آن در وفاداری مشتریان و افزایش خرید توسط آنها انجام داده اند دریافتند کیفیت ادراک شده مردم از تبلیغات میتواند نقش بسزایی در رفتار مصرف کننده و در نتیجه موفقیت کسب و کار سازمانها گردد.
– مورفی و دیگران[۶۳] در سال ۱۹۹۶ از اولین محققان بررسی اثربخشی بازاریابی اینترنتی بودند که وب سایت ۳۶ رستوران را توسط پست الکترونیک، ترفیعات فروش آنی، رزرواسیون، خبرنامه و … مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند می توان با طراحی مناسب در صفحات وب اثر تبلیغات اینترنتی اثر بخشی صورت داد البته بسته به فرهنگ و موقعیت هر قوم این نوع طراحی باید متغییر باشد و تبلیغات اینترنتی می تواند در کنار دیگر ابزار باعث افزایش فروش در نتیجه کمک رسان در سهم بازار باشد.
– کاسالو و دیگران[۶۴] در سال ۲۰۰۸ تحقیقی با موضوع بررسی نقش رضایت و قابلیت استفاده وب سایت های در حال توسعه و وفاداری مشتریان صورت دادند که نتیجه آن اینگونه شد که رضایت مشتریان از سازمانها و خدمات مورد ارائه توسط آنها در تأثیر پذیری مشتریان از تبلیغات نقش دارد و هر چقدر سازمانها بتوانند کالا و خدماتی با کیفیت ارائه دهند همان قدر می توانند مشتریان در تبلیغات اینترنتی تحت تأثیر قرار داده در نتیجه مراجعه مشتریان به سازمانهای خود را دو چندان نمایند.
– باب هولکار(۱۹۹۵)[۶۵] و بتن کارد(۱۹۹۷)[۶۶] با موضوع رضایت مشتریان از وب سایت های اینترنتی تحقیقاتی را انجام داده اند و دریافتند که اگر مشتریان از خدمات وب سایت ارائه دهنده خدمتی راضی باشند می توانند نقش تعیین کننده ای در انتقال و به اشتراک گذاشتن وب سایت ها با دیگران داشته باشند.
– کراست و دیگران[۶۷] در سال(۲۰۰۸-۲۰۰۹ ) تحقیقی با موضوع عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان در خرید های آنلاین در کشور تایلند با جامعه آماری که از مشتریان وب سایتهای تبلیغاتی تشکیل شده بود انجام دادند متوجه شدند هر وقت مشتریان از کیفیت کالایی راضی باشند خیلی راحت تر تبلیغات اینترنتی و فناوری را می پذیرند.
– چیو[۶۸] در تحقیق خود در سال ۲۰۰۴ نشان داد که ارزش درک شده توسط مشتری نسبت به ارائه دهندگان خدمات اینترنتی، محرک قابل توجهی در رضایت مشتری می باشد یعنی اگر مشتریان از سازمان یا شرکت ارائه دهنده خدمات و یا تبلیغات اینترنتی رضایت داشته باشند در نتیجه تأثیر بیشتری از خدمت یا تبلیغ ارائه شده می گیرند که نتیجه آن وفاداری مشتریان و استمرار خرید و تأثیر در سهم بازار سازمان ها می باشد.
– جوهانه و یهونه[۶۹] در سال ۲۰۱۳ در مقاله خود تحت عنوان تأثیر اینترنت و تبلیغات اینترنتی بر رفتار مصرف کننده به بررسی نقاط بهبود در سایت های مختلف به منظور خدمت به نیازهای مشتری بهتر و هم چنین کشف گزینه های بهتر از آنچه که می توان در آینده برای رسیدن به هدف خدمت به مشتری باشد انجام می دهد. هم چنین این تحقیق با بهره گرفتن از روش های طراحی پژوهش به صورت کمی و کیفی انجام شد. این روش به منظور گسترش درک کلی از این روش و برای تأیید یافته های منابع مختلف انجام شده است.
تبلیغات اینترنتی باعث اثر بخشی در تصمیم گیری خرید می شود. که در این زمینه می توان به تحقیقات:
– چن و همکارانش[۷۰] در سال ۲۰۱۰ دست به مطالعه زند. آنها در مقاله شان به عنوان اثر بخشی از تبلیغات اینترنتی در تصمیم گیری خرید با شاخص هایی هم چون خرید اینترنتی، فن آوری اطلاعات، کانالهای بازاریابی، بازدهی در سرمایه گذاری، ارتباط، نگرش، سرگرمی، آموزش، تجارت الکترونیکی، کنترل در دسترسی به اطلاعات، به بررسی اثر بخشی از تبلیغات با پیشرفت سریع در صنعت فناوری اطلاعات می پردازند. آنها دریافتند که تبلیغات اینترنتی یک ابزار بازاریابی قدرتمندی است، که در زمینه محیط زیست اینترنتی، به کار می رود و هم چنین تبلیغات اینترنتی ترکیبی از تبلیغات در رسانه ها است.
– پرییکانکا[۷۱] در سال ۲۰۱۲ در مقاله خود تحت عنوان مطالعه در مورد تأثیر تبلیغات اینترنتی بر رفتار مصرف کننده ( توجه خاص به ایمیل) به بررسی این نکته می پردازد، که تبلیغات اینترنتی تأثیر بسیار زیادی در رفتار خرید مصرف کننده دارد. این تبلیغات، تبلیغات تعاملی است که به مشتریان اجازه میدهد که از این تبلیغات احساس رضایت بیشتری بکنند و هم چنین این تبلیغات با هدف اینکه بتوانند رفتار مشتریان را تحت تأثیر قرار دهد، با بکار گیری ایمیل و وب سایت بیشتر بروی ذهن و حافظه آن تأثیر مثبت دارد.
– مورتی[۷۲] و زائو[۷۳] در سال ۲۰۰۰ و هاوکینز[۷۴] در سال ۲۰۰۵ در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که تأثیر تبلیغات بر کیفیت ادراک شده برند را نیز به اثبات رسانده اند. آکر[۷۵] وجاکابسون[۷۶] در سال ۱۹۹۴ در پژوهش خود با عنوان تبلیغات اینترنتی و تأثیر آن بر رقابت بانکها اثبات نموده اند که تبلیغات می تواند نشان دهنده کیفیت بالا و سرمایه گذاری بالای شرکت در برندیا محصول خود باشد که خود این موضوع می تواند در میزان سهم بانکها در بازار هدف تأثیر گذار باشد..شکل شماره ۲-۷ ۲-۸ و ۲-۹.
جدول شماره۲-۷: پیشینه تحقیق
ردیف
نام و نام خانوادگی
موضوع تحقیق
سال تحقیق
نتیجه تحقیق
۱
سیما ساسانی و منصور امیر لاری
تبلیغات اینترنتی و تأثیر آن در جذب مشتریان و افزایش سهم بازار
۱۳۸۹
طراحی مناسب تبلیغات از لحاظ شکل و ساختار می تواند در سهم بازار موثر واقع گردد.
۲
حسین وظیفه دوست، بهاره برهانی و نورالمهدی پور