همچنین دولت باید توجه کند که اگر می خواهد برنامه صادرات کشور را گسترش دهد باید به ۵ نکته اساسی توجه کند.
دولت چه برنامه هایی برای پیشبرد صادرات در نظر بگیرد؟
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
دولت چگونه این برنامه ها را اجرایی و عملیاتی کند ؟
چه نهادها و سازمانهایی باید درگیر حمایت از صادرکنندگان شوند؟
دولت از چه ابزارهایی برای حمایت از صادرکنندگان استفاده می کند؟
آیا اساسا برنامه های گسترش صادرات و برنامه هایی که دولت برای حمایت در پیش گرفته مبتنی بر نیازها و خواسته ها و انتظارات صادرکنندگان هست یا خیر؟و یا به بیان دیگر آیا خدمات سازمان توسعه تجارت بازار محور هست یا خیر؟
در یک مدل دیگر که می توان از آن به عنوان مدل طبقه بندی ارائه خدمات دولت به صادرکنندگان یاد کرد می توان خدمات دولت را بر حسب نوع و ماهیت در شکل زیر ترسیم نمود
جدول ۲-۱: تقسم بندی خدمات دولت
کمکهای مشاوره ای
نوع خدمت
کمک های مالی
آگاهی از رقابتهای موجود=ایجاد دانش و آگاهی از رقابتهای موجود در با زار و شناخت و درک و پیش بینی بازار
راهنمای تجاری=اطلاعات و آموزش بازاریابی و کنترل کیفیت و بهبود عملیاتی
توانمند سازی کلی=تاکید بر رشد بلند مدت سازمانها در یک دوره و بازه زمانی بلند مدت-حمایت از کار آفرینان و دادن اعتبارات بلند مدت به آنها
ظرفیت سازی =حمایتهای مالیSME ها که کوتاه مدت است
استراتژیک و بلند مدت ماهیت عملیاتی و کوتاه مدت
۲۷-۲- سازمان توسعه تجارت
اما سؤالی که مطرح می شود این است که جایگاه و نقش سازمان توسعه تجارت ایران چیست؟
در پاسخ می توان گفت که پیشرفت همه جانبه در تجارت نیاز مند به شبکه ای از موسسات حمایتی و خصوصی می باشد.که در جهت تعیین استراتژی و توسعه ابزارهای تجارت ملی گام بردارند.که سازمان توسعه تجارت کلیدی ترین نهاد در این حوزه است که می تواند از ابزارهای قدرتمندی استفاده کند.که یکی از این ابزارها رایزن های بازرگانی می باشد اما پرسشی که باید بدان پاسخ داد این است که اساسا انتظارات و توقعات صادر کنندگان ایرانی از یک رایزن بازرگان ایرانی چیست و در حالت کلی صادرکنندگان چه نیازها و خواسته هایی دارند و آیا برآورده ساختن این خواسته ها می تواند به بهبود عملکرد صادراتی و گسترش صادرات کشور منجر شود؟اینها سئوالهایی ست که باید در این تحقیق مورد برسی قرار گیرند و به آنها پاسخ داده شود که البته به طور خاص رایزن بازرگانی ایران در کشور امارات متحده عربی مورد بررسی قرار می گیرد(آشنایی با صادر کنندگان نمونه, ۱۳۸۵).
۳۳-۲-رایزن بازرگانی
(مطالب این بخش بر مبنای مطالب استخراج شده از سازمان توسعه تجارت ایران می باشد)[۷۷]
می دانیم که وظایف اساسی سازمان توسعه تجارت ایران که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با رایزن بازرگانی مرتبط است و از طریق آنها انجام می شود عبارتند از:
.مطالعه و بررسی بازارهای منطقه ای – بین المللی – جهانی و تجزیه و تحلیل فعالیتهای آن بازارها برای برنامه ریزی تجارت خارجی در ایران برای حضور در بازار
بررسی و کسب اطلاع از مناقصات بازار هدف و اعلام آن به صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی
آشنا نمودن صادرکنندگان ایرانی با زمینه ها و روش های اثر بخشی و نفوذ و تبلیغات و بازاریابی ایرانی در بازارهای هدف
همکاری و ارائه اطلاعات و مشاوره تخصصی با بنگاههای صادراتی کشور در جهت انعقاد قراردادهای بین المللی تجاری ایران با بازار هدف
ارائه خدمات مشاوره ای و کمک به تحقیقات در کسب اطلاعات در خصوص فرهنگ بسته بندی کالا و رعایت استاندارد کیفیت برا ی حضور در بازار هدف
کمک به کاهش هزینه های حمل به بازار هدف
جلوگیری از سوء استفاده های تجاری صادرکنندگان در بازار هدف و از بین بردن منافع ملی بلند مدت به قیمت بدست آوردن منافع کوتاه مدت شخصی
ارائه مشاوره مناسب در هنگام بروز اختلاف بین تجار ایرانی و بازار هدف
ایجاد ارتباط بین صادرکنندگان داخلی و خریداران خارجی و اطلاع رسانی در ست در این خصوص برگزاری نمایشگاههای عمومی و تخصصی در بازار هدف برای نمایش و عرضه
توانمندیهای تولیدی و صادراتی کشور و تبادل دانش فنی و تکنولوژی و نهایتا ارتقاء کمی و کیفی محصولات داخلی ایران برای حضور در بازار هدف (امارات)
دعوت از بازرگانان و نمایندگان تجاری سایر کشورها جهت آشنا نمودن آنها با ظرفیتهای تولیدی و صادراتی ایران
ارائه کمکهای مشاوره های مدیریتی – فنی- حقوقی-بازاریابی و تبلیغات برای حضور تجار و بازرگانان و صادر کنندگان ایرانی که می خواهند وارد بازار هدف(امارات و روسیه)شوند.
بستر سازی برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی
همکاری با سایر رایزنان بازرگانی سایر کشورها و ارتباط با تشکل های دولتی و خصوصی
برپایی غرفه های اطلاع رسانی در نمایشگاههای امارات