همراهی عاطفی
۲۹/۰
۱۰/۰
۲۱/۰
۹۰/۲
۰۱/۰
کنترل رفتار
۱۶/۰
۰۷/۰
۲۱/۰
۲۳/۲
۰۲/۰
جدول ضرایب معادله رگرسیونی فوق سهم هر کدام از متغیرهای پیش بین را به تفکیک در دو گروه دختران و پسران در پیش بینی متغیر ملاک (سازگاری دانش آموزان) نشان میدهد. در گروه دختران خرده مقیاسهای عملکرد (ارتباط، آمیزش عاطفی، ایفای نقش، عملکرد کلی، همراهی عاطفی و کنترل رفتار) میتوانند به صورت معناداری متغیر ملاک سازگاری دانشاموزان را پیشبینی کنند. خرده مقیاس ارتباط با مقدار بتای ۴۷/۰ در سطح آلفای ۰۱/۰ پیش بینی کننده معنی داری برای متغیر سازگاری دانش آموزان دختر به حساب میآید. به عبارت دیگر به ازای یک واحد تغییر در انحراف معیار خرده مقیاس ارتباط ۴۷/۰ در انحراف معیار متغیر سازگاری تغییر ایجاد میشود. همچنین خرده مقیاس آمیزش عاطفی با مقدار بتای ۴۱/۰- و در سطح آلفای ۰۱/۰ پیش بینی کننده معنی داری برای متغیر سازگاری دانش آموزان دختر به حساب میآید. به عبارت دیگر به ازای یک واحد تغییر در انحراف معیار خرده مقیاس آمیزش عاطفی ۴۱/۰- در انحراف معیار متغیر سازگاری تغییر ایجاد میشود. خرده مقیاس ایفای نقش با مقدار بتای ۳۶/۰- در سطح آلفای ۰۱/۰ پیش بینی معنیداری برای متغیر ملاک سازگاری دانش آموزان دختر محسوب میشود. به عبارت دیگر به ازای یک واحد تغییر در انحراف خرده مقیاس ایفای نقش، ۳۶/۰- در انحراف معیار متغیر سازگاری تغییر ایجاد میشود. خرده مقیاس عملکرد کلی با مقدار بتای ۲۹/۰در سطح آلفای ۰۱/۰ پیش بینی معنیداری برای متغیر ملاک سازگاری دانش آموزان دختر محسوب میشود. به عبارت دیگر به ازای یک واحد تغییر در انحراف خرده مقیاس عملکرد کلی ، ۲۹/۰در انحراف معیار متغیر سازگاری تغییر ایجاد میشود. خرده مقیاس حل مشکل با مقدار بتای ۰۷/۰در سطح آلفای ۵۵/۰ پیش بینی معنیداری برای متغیر ملاک سازگاری دانش آموزان دختر نیست. خرده مقیاس همراهی عاطفی با مقدار بتای ۲۰/۰در سطح آلفای ۰۱/۰ پیش بینی معنیداری برای متغیر ملاک سازگاری دانش آموزان دختر محسوب میشود. به عبارت دیگر به ازای یک واحد تغییر در انحراف خرده مقیاس همراهی عاطفی، ۲۰/۰در انحراف معیار متغیر سازگاری تغییر ایجاد میشود. خرده مقیاس کنترل رفتار با مقدار بتای ۳۰/۰در سطح آلفای ۰۱/۰ پیش بینی معنیداری برای متغیر ملاک سازگاری دانش آموزان دختر محسوب میشود. به عبارت دیگر به ازای یک واحد تغییر در انحراف خرده مقیاس کنترل رفتار، ۳۰/۰در انحراف معیار متغیر سازگاری تغییر ایجاد میشود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در گروه پسران خرده مقیاسهای عملکرد (آمیزش عاطفی، ایفای نقش، حل مشکل، عملکرد کلی، همراهی عاطفی و کنترل رفتار) میتوانند به صورت معناداری متغیر ملاک سازگاری دانشاموزان را پیشبینی کنند. خرده مقیاس ارتباط با مقدار بتای ۰۹/۰ در سطح آلفای ۳۰/۰ پیش بینی کننده معنی داری برای متغیر سازگاری دانش آموزان پسر محسوب نمی شود. همچنین خرده مقیاس آمیزش عاطفی با مقدار بتای ۲۰/۰- و در سطح آلفای ۰۱/۰ پیش بینی کننده معنی داری برای متغیر سازگاری دانش آموزان پسر به حساب میآید. به عبارت دیگر به ازای یک واحد تغییر در انحراف معیار خده مقیاس آمیزش عاطفی ۲۰/۰- در انحراف معیار متغیر سازگاری تغییر ایجاد میشود. خرده مقیاس ایفای نقش با مقدار بتای ۱۹/۰- در سطح آلفای ۰۱/۰ پیش بینی معنیداری برای متغیر ملاک سازگاری دانش آموزان پسر محسوب میشود. به عبارت دیگر به ازای یک واحد تغییر در انحراف خرده مقیاس ایفای نقش، ۱۹/۰- در انحراف معیار متغیر سازگاری تغییر ایجاد میشود. خرده مقیاس عملکرد کلی با مقدار بتای ۱۵/۰در سطح آلفای ۰۳/۰ پیش بینی معنیداری برای متغیر ملاک سازگاری دانش آموزان پسر محسوب میشود. به عبارت دیگر به ازای یک واحد تغییر در انحراف خرده مقیاس عملکرد کلی ، ۱۵/۰در انحراف معیار متغیر سازگاری تغییر ایجاد میشود. خرده مقیاس حل مشکل با مقدار بتای ۲۴/۰در سطح آلفای ۰۱/۰ پیش بینی معنیداری برای متغیر ملاک سازگاری دانش آموزان پسر محسوب می شود. . به عبارت دیگر به ازای یک واحد تغییر در انحراف خرده مقیاس حل مشکل، ۲۴/۰در انحراف معیار متغیر سازگاری تغییر ایجاد میشود. خرده مقیاس همراهی عاطفی با مقدار بتای ۲۱/۰در سطح آلفای ۰۱/۰ پیش بینی معنیداری برای متغیر ملاک سازگاری دانش آموزان پسر محسوب میشود. به عبارت دیگر به ازای یک واحد تغییر در انحراف خرده مقیاس همراهی عاطفی، ۲۱/۰در انحراف معیار متغیر سازگاری تغییر ایجاد میشود. خرده مقیاس کنترل رفتار با مقدار بتای ۲۱/۰در سطح آلفای ۰۱/۰ پیش بینی معنیداری برای متغیر ملاک سازگاری دانش آموزان پسر محسوب میشود. به عبارت دیگر به ازای یک واحد تغییر در انحراف خرده مقیاس کنترل رفتار، ۲۱/۰در انحراف معیار متغیر سازگاری تغییر ایجاد میشود.
هنگامی که خرده مقیاس های عملکرده خانواده به تفکیک در دو گروه دختران و پسران مورد بررسی قرار گرفتند نتایج نشان داد که در گروه دختران همه خرده مقیاسهای عملکرد خانواده (ارتباط، آمیزش عاطفی، ایفای نقش، عملکرد کلی، همراهی عاطفی و کنترل رفتار) به جز خرده مقیاس حل مشکل پیش بینی کننده معنی داری برای متغیر سازگاری دانش آموزان دختر محسوب می شوند. در گروه پسران همه خرده مقیاسهای عملکرد خانواده (آمیزش عاطفی، ایفای نقش، حل مشکل، عملکرد کلی، همراهی عاطفی و کنترل رفتار) به جز خرده مقیاس ارتباط پیش بینی کننده معنی داری برای متغیر سازگاری دانش آموزان پسر محسوب می شوند.
فرضیه پنجم: بین سبکهای دلبستگی با سازگاری دانش آموزان به تفکیک جنسیت رابطه چندگانه معنیداری وجود دارد.
جدول ۲۱-۴.جدول خلاصه مدل رگرسیون چند متغیری همزمان جهت پیش بینی متغیر سازگاری دانش آموزان به تفکیک جنسیت براساس سبک های دلبستگی
جنسیت
متغیرهای پیش بین
ضریب همبستگی
ضریب تعیین
دختر
سبکهای دلبستگی
۳۵/۰
۱۲/۰
پسر
سبکهای دلبستگی
۳۴/۰
۱۲/۰
برای تجزیه و تحلیل فرضیه چهارم پژوهش از آزمون رگرسیون چند متغیری به روش همزمان استفاده شد. برای دو گروه دختران و پسران دانشاموز معادله رگرسیونی جداگانه محاسبه شد. همانطور که در جدول فوق مشاهده می شود، در گروه دختران ضریب همبستگی چندگانه بین خرده مقیاسهای سبکهای دلبستگی (ایمن، دوسوگرا و ناایمن) با متغیر سازگاری دانش آموزان برابر با ۳۵/۰ میباشد و ضریب تعیین آن برابر با ۱۲/۰ میباشد. به عبارت دیگر ۱۲ درصد از تغییرات واریانس متغیر سازگاری دانش آموزان به وسیله خرده مقیاسهای سبکهای دلبستگی تبیین میشود.
در گروه پسران ضریب همبستگی چندگانه بین خرده مقیاسهای سبکهای دلبستگی (ایمن، دوسوگرا و ناایمن) با متغیر سازگاری دانش آموزان برابر با ۳۴/۰ میباشد و ضریب تعیین آن برابر با ۱۲/۰ میباشد. به عبارت دیگر ۱۲ درصد از تغییرات واریانس متغیر سازگاری دانش آموزان به وسیله خرده مقیاسهای سبکهای دلبستگی تبیین میشود.
جدول ۲۲-۴. جدول خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای پیش بینی متغیر متغیر سازگاری دانش آموزان به تفکیک جنسیت براساس سبک های دلبستگی
مدل
شاخص مدل
مجموع مجذورات