۲- ضریب همبستگی:
اگر از ضریب تعیین ، ریشه دوم بگیریم ، به مقدار به دست آمده ضریب همبستگی می گوییم و آن را با r نشان میدهیم که میتواند عدد مثبت یا منفی یا صفر باشد.
کرلینجر (۱۹۸۶) و تاک من[۱۱۱] در بحث انتخاب مسئله و ساخت فرضیه برای بیان فرضیه، ویژگی هایی را مطرح میکنند که سه ویژگی اول مشترک و ویژگی چهارم مربوط به تاک من میباشد:
۱) مسئله باید همبستگی بین دو یا چند متغیر را مورد سوال قرار دهد.
۲) مسئله باید به صورت روشن ، بدون ابهام و به طور معمول سوالی بیان شود
۳) با بهره گرفتن از روش های موجود قابل آزمون باشد. باید امکان جمع آوری اطلاعات برای پاسخ گویی به آن وجود داشته باشد .
۴) نباید موقعیت یا وضعیت اخلاقی را پدید آورد (دلاور، ۱۳۷۴، ص ۹)
روش همبستگی گشتاوری (پیرسون [۱۱۲] ):
روش همبستگی گشتاوری [۱۱۳] زمانی به کار می رود که متغیرهای مورد مطالعه (دو متغیری که قصد محاسبه ضریب همبستگی بین آن ها را داریم) به صورت پیوسته باشند.
در این پژوهش نیز با توجه به ویژگی متغیر های به دست آمده که از لحاظ پیوسته بودن دارند و نیز مزیتی که روش همبستگی پیرسون دارد از این روش استفاده شده است که مشخصات این روش به شرح زیر میباشد.
روش
علامت
متغیر اول
متغیر دوم
متغیر سوم
متغیر چهارم
…
ویژگی
همبستگی گشتاوری پیرسون
R
پیوسته
پیوسته
پیوسته
پیوسته
…
دقیق ترین و با ثبات ترین روش با کمترین خطای معیار
و نحوه محاسبه آن به شرح فرمول زیر میباشد:
(۲-۳)
در این پژوهش پس از جمع آوری داده ها ،محاسبه متغیرها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS انجام شده است. در بسیاری از فرضیهها هدف بررسی ارتباط بین دو متغیر است. صرف نظر از بحث تحلیل رگرسیون میتواند از آزمون های استقلال برای بررسی ارتباط معنی دار دو متغیر استفاده کرد. اگر دو متغیر تعریف شده در فرضیهها دارای مقیاس کمی باشند، می توان با بهره گرفتن از آزمون ضریب همبستگی پیرسون به استقلال یا ارتباط بین دو متغیر پی برد. ضریب همبستگی پیرسون دارای پارامتری است و همان طور که از قبل عنوان شد به صورت زیر است:
(۳-۳)
مراحل آزمون :
۱) تعریف فرضیه های آماری به صورت زیر:
بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری همبستگی معنی دار وجود ندارد.
بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری همبستگی معنی دار وجود دارد.
۲) تعیین سطح زیر منحنی : و
که حسب مورد آزمون t یا z استفاده میگردد،که در این پژوهش با توجه به دو متغیر بودن فرضیه و نوع همبستگی آن از ضریب همبستگی پیرسون و نیز از آزمون t استیودنت در سطح اطمینان ۹۵ درصد (سطح خطا ۵ درصد) به منظور آزمون معنی دارد بودن رابطه همبستگی بین دو متغیر استفاده شده است .
۳) به طور معمول دو نوع ریسک یا خطا وجود دارد:
خطای نوع اول (ریسک ) : که در این خطا ما به اشتباه فرض رد میکنیم در حالی که بایستی فرضیه پذیرفته می شود
خطای نوع دوم (ریسک ) در این خطا نیز فرضه غلط میباشد و بایستی رد شود، درحالی که به اشتباه پذیرفته می شود
به طور معمول دو نوع با مقادیر ۵% = و ۱%= برگزیده میگردد و با توجه به دو دامنه بودن توزیع ها، به طور معول از برای آزمون استفاده می شود به طوری که میباشد که در این پژوهش سطح خطا ( ) ، ۵% در نظر گرفته شده است و درجه آزادی به صورت df= n-2 محاسبه میگردد نمودار این آزمون به صورت زیر میباشد:
نمودار
۱٫۹۶
عدم رد H0
رد H0
۱٫۹۶-
رد H0
۴) تعریف و محاسبه آماره آزمون:
آماره آزمون اگر از نوع باشد به صورت زیر تعریف خواهد شد:
(۴-۳) یا
۵) تصمیم گیری
اگر t محاسبه شده درناحیه دنباله سمت راست یا چپ قرار گیرد نظر به برگزیدن ۵% = با اطمینان ۹۵% می توان پذیرفت که بین دو متغیر x و y ارتباط معنی دار و در صورتی که در ناحیه قرار گیرد می توان گفت که رابطه معنی داری بین x و y وجود ندارد.
مسئله ای که بیشتر پژوهشگران در برنامه ریزی هر پژوهش، با آن مواجه اند اندازه یا حجم لازم برای نمونه است. قانون کلی در این مورد، بزرگترین اندازه ممکن را تصویب میکند. هدف از مطالعه نمونه کسب اطلاع در مورد جامعه است که نمونه از ان انتخاب شده است. بنابرین هر چه نمونه با حجم بزرگتری انتخاب شود،بین شاخص های آماری ، ارتباط نزدیکی وجود دارد. با نمونه بزرگ ، پژوهشگر ، کمتر فرض صفر را در شرایطی که درست نیست، می پذیرد.
(۵-۳)
که برآورده های و B به صورت و b نشان داده شده و از رابطه ذیل به دست آمدهاست:
(۶-۳)
همچنین ضریب ثابت ( ) و شیب خط (B) به صورت زیر آزمون گردیده است:
عرض از مبدأ مساوی با صفر است
عرض از مبدأ مخالف صفر است
شیب خط برابر صفر است
شیب خط برابر صفر نیست
که برای آزمون فرضیه های بالا آماره های زیر استفاده می شود:
(۷-۳)
و دارای توضیح t با n-2 درجه آزادی است که برای نمونه های بزرگ ، توزیع آن با توزیع نرمال استاندارد ، تقریب زده می شود(آذر و مومنی،۱۳۸۵، ۲۰۹-۲۰۱).
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۱-۴ مقدمه
پژوهشگر پس از این که روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب،داده های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمع آوری کرد، اکنون نوبت آن است که با بهره گیری از تکنیک های آماری مناسبی که با روش تحقیق، نوع متغیرها،… سازگاری دارد، داده های جمع آوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیه هایی را که تا این مرحله او را در تحقیق هدایت کردهاند، در بوته آزمون قرار دهد و تکلیف آن ها را روشن کند و سرانجام بتواند راه حلی و پاسخی برای پرسش تحقیق بیابد. پیوند دادن موضوع تحقیق به رشته ای از اطلاعات موجود مستلزم اندیشه ای خلاق است، معمولاً موضوعی به ذهن محقق خطور میکند که یافتن منابع داده های موجود، برای بررسی آن مستلزم خلاقیت ذهنی محقق است، آرایش و تنظیم داده ها نیز مستلزم خلاقیت است. فرایند تجزیه و تحلیل داده ها، فرایندی چند مرحله ای است که طی آن داده هایی که از طریق به کارگیری ابزارهای جمع آوری در جامعه (نمونه)آماری فراهم آمده اند؛ خلاصه، کدبندی و دسته بندی … و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط ها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیهها فراهم آید(خاکی،۱۳۸۷،ص ۳۰۵-۳۰۳).
تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان مرحله ای علمی، از پایه های اساسی هر پژوهش علمی به شمار می رود ،که به وسیله آن کلیه فعالیت های پژوهش تا رسیدن به نتیجه، کنترل و هدایت میشوند. در این فصل نیز به توصیف داده های پژوهشی و تجزیه و تحلیل هر یک از فرضیات خواهیم پرداخت.