۱-۸) قلمرو تحقیق
۱-۸-۱- قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مکانی تحقییق حاضر، اداره شرکت نفت شهرستان گچساران میباشد.
۱-۸-۲- قلمرو زمانی تحقیق
از لحاظ قلمرو زمانی، این تحقیق از تیرماه سال ۱۳۹۲ شروع شده و در دی ماه سال ۱۳۹۲ خاتمه یافته است.
۱-۸-۳- قلمرو موضوعی تحقیق
قلمرو موضوعی این تحقیق عبارت از ارزیابی تأثیر پیادهسازی EFQM در شرکت بهره وری نفت و گاز گچساران میباشد.
۱-۹) شرح واژهها و اصطلاحات بکار گرفته شده
۱-۹-۱- تعریف مفهومی متغیرهای تحقیق
ارزیابی عملکرد[۱]:
ارزیابی عملکرد فرآیندی است که توسط آ ن یک مدیر رفتار کاری کارکنان را با اندازه گیری و مقایسه با استانداردهای از قبل تعیین شده ارزشیابی میکند، نتایج را ثبت میکند و نتایج را به کارکنان ابلاغ میکند (گریفن, ۱۳۸۴).
رهبری[۲]:
رهبران سرآمد چشم انداز و ماموریت سازمان را تدوین و زمینه دستیابی به آنها را تسهیل میکنند. آنها ارزشها و سیستمهایی را که برای موفقیت پایدار سازمان مورد نیازند ایجاد کرده و آنها را با اعمال و رفتارهای مناسب خود اجرا میکنند. در دوره های تغییر و تحول سازمان، آنها ثبات در مقاصد را حفظ میکنند. هر جا که لازم باشد، این رهبران قادر به تغییر جهت گیری سازمان و ترغیب کارکنان به پیروی از آن هستند (نجمی; منوچهر; حسینی; سیروس, ۱۳۸۸).
خط مشی واستراتژی[۳]:
سازمانهای منعالی ماموریت و آرمان خود را از طریق ایجاد و تدوین یک استراتژی متمرکز بر منافع ذینفعان و با در نظر گرفتن بازار و بخشی که در آن فعالیت میکنند، به اجرا در میآورند خط مشیها، اهداف و فرایندها به منظور تحقق استراتژیها تدوین و جاری میشوند (امیری, محمد رضا; سکاکی, سید محمد رضا, ۱۳۸۴).
کارکنان و منابع انسانی[۴]:
سازمانهای سرآمد، دانش و تمامی توان بالقوه کارکنان شان را در تمامی سطوح فردی، تیمی و سازمانی مدیریت کرده و توسعه داده و از آن بهره میبرند. این سازمانها عدالت و برابری را ترویج داده کارکنانشان را توانمند کرده و در کارها مشارکت میدهند. آنها به نحوی از کارکنان مراقبت کرده، با آنها ارتباط برقرار کرده، از آنها قدردانی نموده و به آنها پاداش میدهند که در آنها رغبت و تعهد ایجاد میکنند تا ارز مهارتها و دانش خود به نفع سازمان استفاده نمایند (نجمی; منوچهر; حسینی; سیروس, ۱۳۸۸).
شرکتها و منابع[۵]:
سازمانهای متعالی، مشارکت و همکاریهای تجاری بیرونی، تامین کنندگان و منابع داخلی خود را به منظور پشتیبانی از خط مشی و استراتژی، اجرای اثر بخش فرآیندهایشان برنامه ریزی و مدیریت میکنند (امیری, محمد رضا; سکاکی, سید محمد رضا, ۱۳۸۴).
فرایندها[۶]:
سازمانهای سرآمد فرآیندهای خود را به منظور کسب رضایت کامل و ایجاد ارزش فزاینده برای مشتریان و سایر ذینفعان طراحی نموده، مدیریت کرده و بهبود میدهند (نجمی; منوچهر; حسینی; سیروس, ۱۳۸۸).
نتایج مشتریان[۷]:
سازمانهای سرآمد به طور فراگیر نتایج مهم مرتبط با مشتریان خود را اندازه گیری کرده و به آنها دست مییابند (نجمی; منوچهر; حسینی; سیروس, ۱۳۸۸).
نتایج کارکنان[۸]:
سازمانهای متعالی به طور فراگیر نتایج مهم مرتبط با کارکنان خود را اندازه گیری کرده و به آنها دست مییابند (امیری, محمد رضا; سکاکی, سید محمد رضا, ۱۳۸۴).
نتایج جامعه[۹]:
سازمانهای سرآمد به طور فراگیر نتایج مهم مرتبط با جامعه را اندازه گیری کرده و به آنها دست مییابند (نجمی; منوچهر; حسینی; سیروس, ۱۳۸۸).
نتایج کلیدی عملکرد[۱۰]:
سازمانهای متعالی به طور فرآگیر نتایج مهم مرتبط با عیار اصلی خط مشی و استراتژی را اندازه گیری کرده و به آنها دست مییابند (امیری, محمد رضا; سکاکی, سید محمد رضا, ۱۳۸۴).
۱-۹-۲- تعریف عملیاتی متغیرها تحقیق
معیارهای ارزیابی:
معیارهای ارزیابی بر اساس مدل تعالی سازمان (EFQM) عبارتست از:
-
- رهبری
-
- خطو مشی و استراتژی
-
- کارکنان
-
- شرکتها و منابع
-
- فرآیندها
-
- نتایج مشتریان
-
- نتایج کارکنان
-
- نتایج جامعه
-
- نتایج کلیدی عملکرد (نجمی; منوچهر; حسینی; سیروس, ۱۳۸۸).
رهبری:
معیارهای ارزیابی عملکرد بر اساس رهبری مدل تعالی سازمانی EFQM عبارتست از:
-
- رهبران ماموریت، دورنما، ارزشها و اصول اخلاقی سازمان را بوجود آورده و خود الگوی فرهنگ سرآمدی در سازمان میباشند.
-
- رهبران شخصاً به منظور اطمینان یافتن از ایجاد و بکارگیری سیستم مدیریت سازمان و بهبود مداوم آن، مشارکت مینمایند.
- رهبران با مشتریان، شرکا و نمایندگان جامعه در تعامل هستند.