۴-۲) غربالگری داده ها ۵۸
۴-۳) ویژگیهای جمعیت شناختی ۵۸
۴-۴) توصیف آماری داده ها ۵۹
۴-۵) آزمون فرضیه های پژوهش ۶۰
آزمون فرضیه اوّل ۶۰
آزمون فرضیه دوّم ۶۲
آزمون فرضیه سوّم ۶۳
۶۵
۵-۱) مقدمه ۶۶
۵-۲) خلاصه پژوهش ۶۶
۵-۳) بحث و نتیجه گیری ۶۶
۵-۵) پیشنهادها ۷۱
۵-۵-۱) پیشنهادهای کاربردی ۷۱
۵-۵-۲) پیشنهادهای پژوهشی ۷۱
فهرست منابع و مأخذ ۷۳
پیوست ………… ۷۸
پیوست ۱ ۷۹
پیوست ۲ ۸۰
جدول ۱-۴. میانگین و انحراف معیار سن (برحسب سال) و تعداد آزمودنیها…………………………………………… ۵۸
جدول ۲-۴ میانگین و انحراف معیار در پیشآزمون و پس آزمون خردهمقیاس کنترل شی…………………….. ۵۸
جدول ۳-۴ میانگین و انحراف معیار در پیشآزمون و پس آزمون خردهمقیاس جابجایی…………………………. ۵۹
جدول۴-۴ میانگین و انحراف معیار در پیشآزمون و پس آزمون مقیاس TGMD-2……………………………..59
جدول ۵-۴: آزمون لوین مربوط به داده های پیش آزمون و پس آزمون………………………………………………….. ۵۹
جدول ۶-۴: بررسی نرمال بودن داده ها …………………………………………………………………………………………………….. ۶۰
جدول ۷-۴ نتایج تحلیل عاملی در خرده مقیاس جابجایی…………………………………………………………………………. ۶۰
جدول۸-۴ نتایج مقایسههای درونگروهی در خردهمقیاس جابجایی ……………………………………………………….. ۶۱
جدول ۹-۴ نتایج مقایسههای بین گروهی در خرده مقیاس جابجایی……………………………………………………….. ۶۱
جدول ۱۰-۴ نتایج تحلیل عاملی در خرده مقیاس کنترل شی………………………………………………………………….. ۶۲
جدول ۱۱-۴ نتایج مقایسه درون گروهی در خردهمقیاس کنترل شی ……………………………………………………. ۶۲
جدول ۱۲-۴ نتایج مقایسه بین گروهی در خرده مقیاس کنترل شی ………………………………………………………. ۶۲
جدول ۱۳- ۴ نتایج تحلیل عاملی مقیاس TGMD-2 کل…………………………………………………………………………. ۶۳
جدول ۱۴-۴ نتایج مقایسه درون گروهی در مقیاس TGMD-2 کل……………………………………………………… ۶۳
جدول ۱۵-۴ نتایج مقایسه بین گروهی در مقیاس TGMD-2 کل ………………………………………………………. ۶۳
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل ۱-۲ مدل محدودیتهای نیوول ۱۵
شکل ۲-۲ مدل ساعت شنی گالاهو ۱۷
شکل۳-۲ کوه رشد حرکتی کلارک و متکالف ۲۲
شکل ۴-۲ مکانیزم رشدی اثرگذار بر خط سیر فعالیت بدنی کودکان …………………………………………۲۶
فصل اول
طرح پژوهش
فصل اول طرح پژوهش
-
-
-
- مقدمه همه انسانها، از بی تعادلی در حین حرکات تاثیر میپذیرند و یا اینکه پتانسیل تاثیر پذیری از آن را دارند. اگرچه اکثر ما انسانها خیلی روان و بیتلاش حرکت میکنیم، اما اغلب از اینکه چگونه بدن و مخصوصا سیستم عضلانی ناحیهی مرکز، حرکات ما را تحت تاثیر قرار میدهد ناآگاهیم. بهعلاوه احتمالا نسبت به این موضوع نیز بیاطلاعیم که عدم تعادل عضلات تا چه حد می تواند بر کارکرد و شکل اجرای ما تاثیر بگذارد. برای اینکه بدن انسان بدون محدودیت حرکت کند و به منظور تکمیل اهداف حرکتی دلخواه، قابلیت عملکردی یک امر بسیار مهم محسوب می شود. اهمیت عملکرد و توانایی فرد در انجام آزادانه حرکات، شدیدا به توانایی مرکز بدن در ثابت کردن خود هنگام تعادل و بی تعادلی بستگی دارد (۱). تمرینات ناحیه مرکزی واژهای ناشناخته در دنیای آمادگی جسمانی و توانبخشی است هنوز به درستی درک نشده است (۲). در حقیقت، ثبات مرکزی جزء ضروری و حیاتی عملکرد محسوب می شود. برای عملکرد مطلوب، این مرکز بدن است بایستی قسمت های دیستال را در وضعیت، زمانبندی و سرعت بهینه قرار دهد. به منظور انجام این امر بدن باید قدرت و تعادل را به کار برد. هدف ناحیه مرکزی بدن، ایجاد قدرت لازم در جهت دستیابی به تکلیف حرکتی موجود است. ثبات مرکزی و عملکرد زنجیرهی حرکتی برای ثبات و قابلیت عملکردی همه حرکات ضروری است(۱, ۳). توانایی تولید نیرو برای فعالیتهایی از قبیل ضربه با پا، پرتاب کردن، دویدن و ضربه از پهلو همگی از طریق مرکز و زنجیره حرکتی حاصل می شود (۳). پژوهش ها نشان می دهد بهبود قدرت کلی می تواند باعث افزایش ثبات مرکزی شود، همچنین نشان داده شده است افزایش ثبات مرکزی عملکرد را بهبود خواهد داد (۴). از طرفی در سالهای اولیه زندگی، کودکان شروع به یادگیری گروهی از مهارتهای حرکتی موسوم به مهارتهای حرکتی بنیادی (FMS)[1] می کنند، که در واقع زیربنای حرکات و فعالیتهای جسمانی آینده افراد را تشکیل می دهند ( کلارک و متکالف ۲۰۰۲؛ سیفلد ۱۹۸۰) (۵, ۶).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
-