درصد فراوانی
درصد تجمعی
زیاد
۱۱
۷/۳۶
۷/۳۶
متوسط
۱۹
۳/۶۳
۱۰۰
جمع
۳۰
۱۰۰
شکل ۴ ـ ۸ ـ توزیع فراوانی سابقه ارتباط با دانشگاه متخصصین صنعت
آمار استنباطی
در این بخش، به بررسی برابر بودن یا نبودن رتبه های «موانع فردی ارتباط اعضای هیأت علمی دانشگاه با متخصصین بخش صنعت» و «موانع فردی ارتباط متخصصین بخش صنعت با اعضای هیأت علمی دانشگاهها» پرداخته و در صورت برابر نبودن رتبهها اقدام به مرتب کردن این موانع بر حسب اهمیت خواهد شد. همین کار روی راهکارهای بدست آمده برای رفع هر مانع نیز انجام خواهد شد تا راهکارها نیز به ترتیب احتمال موفقیت، مرتب شوند. پیش از این باید آزمون فریدمن را مورد بررسی قرار داد چراکه تمامی تحلیلهای آماری این تحقیق، وابسته به این آزمون است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
آزمون فریدمن
در آمار پارامتریک، به ناچار باید فرضهایی مثل وجود توزیع نرمال جامعهای که از آن نمونه گیری می شود، مستقل بودن نمونهها، یا برابر بودن واریانسهای جامعه برقرار میشد تا بتوان با بهره گرفتن از آزمونهای این نوع آمار، به بررسی میانگینها پرداخت ولی در آمار ناپارامتریک ناچار به استفاده از این مفروضات نیستیم و اصطلاحاً جامعه، آزاد از توزیع است. همچنین میتوان گفت که روشهای ناپامتریک برای مقیاسهای کیفی (رتبهای) مورد استفاده قرار میگیرند (آذر و مؤمنی، ۱۳۸۹، ص. ۲۹۹).
یکی از آزمونهای مورد استفاده در آمار ناپارامتریک، آزمون فریدمن است. داده ها در این آزمون، در یک جدول دوبعدی که در آن هر سطر بیانگر یک بلوک و هر ستون بیانگر یک تیمار است نمایش داده میشوند. بنابراین جدول داده ها متشکل از n سطر و k ستون است. در هر سطر، داده ها رتبه بندی میشوند. این آزمون، به دنبال تحلیل مجموع رتبه های ستونها است (همان، ص ۳۳۰-۳۳۱) و از آن برای بررسی یکسان بودن اولویت بندی (رتبه بندی) تعدادی متغیر وابسته توسط افراد، استفاده می شود. نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که فریدمن تنها می تواند به بررسی یکسان بودن رتبهها بپردازد و اگر فرضیه صفر رد شود تنها میتوان نتیجه گرفت که میانگین رتبهها یکسان نیست (مؤمنی و فعال قیومی، ۱۳۸۹، ص. ۱۰۷-۱۰۹).
فرض صفری که آزمون فریدمن به دنبال آزمون آن است عبارت است از (آذر و مؤمنی، ۱۳۸۹، ص. ۳۳۰):
توزیع احتمال k تیمار، مشابه است :۰H
و فرضیه مخالف آن بصورت زیر است:
دست کم توزیع دو تیمار، یکسان نیست :۱H
در ادامه، موانع هر بخش (اعضای هیأت علمی دانشگاه، و متخصصین بخش صنعت) بطور جداگانه بررسی شده و با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS رتبه بندی میشوند.
تجزیه و تحلیلهای مربوط به پاسخهای اعضای هیأت علمی دانشگاهها
تجزیه و تحلیلهای مربوط به موانع فردی ارتباط اعضای هیأت علمی دانشگاهها با متخصصین بخش صنعت
الف. شناسایی موانع:
پس از انجام مراحل اول و دوم تکنیک دلفی، موانع فردی مربوط به اعضای هیأت علمی دانشگاهها که آنها را از برقراری ارتباط با متخصصین بخش صنعت منع می کند شناسایی شدند که این موانع عبارتند از:
اعضای هیأت علمی، در موضوعات و مباحث علمی، تسلط کافی ندارند
اعضای هیأت علمی، نسبت به کاربرد و بکارگیری دانش نظری در صنعت آگاهی و شناخت کافی ندارند
اعضای هیأت علمی، در تجاریسازی نتایج تحقیقات و تولید ثروت، آگاهی و شناخت کافی ندارند
اعضای هیأت علمی، در مورد نحوۀ برقراری ارتباط با صنعت، اطلاعات و تجربۀ کافی ندارند
اعضای هیأت علمی، از واقعیتهای صنعت و جامعه، شناخت کافی ندارند
اعضای هیأت علمی معتقدند متخصصین صنعت، تفکرات سنتی دارند و اصول علمی را در صنعت نمیپذیرند
اعضای هیأت علمی معتقدند متخصصین صنعت، نوآوریها و پیشرفتهای علمی را به کار نمیگیرند