متغیر
احساس معنیداری در شغل
احساس شایستگی در شغل
احساس داشتن حق انتخاب
احساس مؤثر بودن
احساس مشارکت با دیگران
آموزش سازمانی
پیرسون
.۴۵۳**
.۴۶۳**
.۳۸۰**
.۴۰۲**
.۴۶۸**
معناداری
.۰۰۰
.۰۰۰
.۰۰۰
.۰۰۰
.۰۰۰
تعداد
۱۳۱
۱۳۱
۱۳۱
۱۳۱
۱۳۱
جدول (۴-۲۰) همبستگی بین خرده مقیاس های توانمندسازی وآموزش سازمانی را نشان می دهد. می توان دید که وآموزش سازمانی با تمامی خرده مقیاس های توانمندسازی رابطه مثبت و معناداری در سطح ۱ درصد دارد.
بالاترین همبستگی (۰.۴۶۸) به خرده مقیاس احساس مشارکت با دیگران تعلق دارد و پس از آن احساس شایستگی در شغل بالاترین همبستگی (۰.۴۶۳) را با وآموزش سازمانی دارد. احساس معنیداری در شغل (۰.۴۵۳) و احساس مؤثر بودن (۰.۴۰۲) در رده های بعدی قرار دارند. کمترین همبستگی را با وآموزش سازمانی احساس داشتن حق انتخاب با همبستگی (۰.۳۸۰) دارد.
۴-۳- مدل آماری بین عوامل مستقل و وابسته مورد پژوهش
پس از بررسی ارتباط و همبستگی بین متغیرها و معناداری یا عدم معناداری متغیرهای پژوهش در بین سطوح مختلف متغیرهای دموگرافی با توجه به مدل مفهومی و الگوی ارائه شده پژوهش حاضر توسط محقق، اینک از طریق رگرسیون چندگانه به مدلبندی آماری و تعیین اثر بخشی و همچنین میزان تأثیر هریک از عوامل مستقل بر روی عامل وابسته می پردازیم.
در واقع رگرسیون یکی از پرکاربرد ترین روش های آماری در علوم مختلف، خصوصاً رشته های علوم اجتماعی می باشد که برای تعیین رابطه علی بین یک متغیر وابسته با یک یا چند متغیر مستقل می باشد. متغیر وابسته همان پاسخ و متغیرهای مستقل، متغیر های توضیحی مدل نیز نامیده می شوند. بر اساس فرضیات زیربنایی مدل مفهومی تحقیق، الگوی آماری نیز توسط رگرسیون امکان پذیر می گردد. مدل رگرسیونی چندگانه با یک متغیر وابسته ی y و متغیر مستقل xp-1،… ،x2 ،x1 به صورت زیر تعریف می شود:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
Yi = β۰+β۱x1+ β۲x2+….+ βp-1xp-1+εi i=1, 2, 3…, n (1)
از اینرو سه مدل رگرسیونی پژوهش حاضر در زیر ارائه شده است:
۴-۳-۱- مدل رگرسیونی متغیر توانمندسازی
مدل رگرسیونی به همراه ضرایب رگرسیونی و معناداری ضرایب در جدول زیر ارائه شده است:
جدول ۴-۲۱- معناداری مدل رگرسیونی برازش داده شده