در این فصل ابتدا به بررسی وتوصیف داده های مربوط به ویژگی های عمومی پاسخ دهندگان به پرسش نامه تحقیق از قبیل ترکیب جنسیتی، وضعیت سنی،رشته تحصیلی، میزان تحصیلات ومیزان سنوات خدمت آنان پرداخته شد. و آماره های توصیفی مربوط به آنها از جمله میزن فراوانی، و درصد فراوانی به صورت نمودار نشان داده شده است. به منظور تحلیل داده های پژوهش از تحلیل های گوناگون استفاده شده است. در مرحله اول نرمال بودن داده ها با بهره گرفتن از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف مورد بررسی قرار می گیرد. در مرحله بعد روایی سازه متغیرها و شاخص های منتج از آن ها با بهره گرفتن از آزمون تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار می گیرد. در نهایت با بهره گرفتن از تی تک نمونه ای و مدلسازی معادلات ساختاری به بررسی سوالات تحقیق پرداخته می شود.
فصل پنجم: خلاصه و نتیجه گیری و پیشنهادها
مقدمه
در فصل چهارم به صورت مبسوط و با بهره گرفتن از آمار توصیفی و تحلیلی به بیان داده ها، اطلاعات و نتایج به دست آمده از تحلیل اطلاعات پرداختیم.
در این فصل، نتایج پژوهش در قالبِ یافته های مبنی بر اهداف و فرضیه های تحقیق به صورت فهرست وار ارائه خواهند شد تا شمایی کلی از مشکلات و چالش ها و وضعیت کنونی دانشگاه قابل تصور باشد. بعد از آن، پیشنهاد ها و راهکارهایی جهت بهبود وضع موجود، حضور مدیران دانشگاه تقدیم میگردد.
با پیشنهاد موضوعاتی برای انجام پژوهش های آتی و بیان محدودیت های تحقیق این فصل را به پایان خواهیم برد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نتایج پژوهش
در این پژوهش یک سوال اصلی و چهار سوال فرعی مطرح گردید که در فصل چهارم به بررسی این سوالات پرداخته شد . در این قسمت نتایج حاصل از سوالات به طور خلاصه ذکر میگردند.
داده های جمع آوری شده برای متغیرهای تحقیق نرمال است.
تمامی شاخص های مربوط به متغیر دانشگاه کارآفرین از مقادیرt (بیشتر از ۹۶/۱) و بار عاملی (بیشتر از۳/۰) مورد قبولی برخوردارند و برای متغیر دانشگاه کارآفرین شاخص های مناسبی محسوب می شوند.
تمامی شاخص های مربوط به متغیر محیط از مقادیرt (بیشتر از ۹۶/۱) و بار عاملی (بیشتر از۳/۰) مورد قبولی برخوردارند و برای متغیر محیط شاخص های مناسبی محسوب می شوند.
تمامی شاخص های مربوط به متغیر فرصت از مقادیر تی (بیشتر از ۹۶/۱) و بار عاملی (بیشتر از۳/۰) مورد قبولی برخوردارند و برای متغیر فرصت شاخص های مناسبی محسوب می شوند.
تمامی شاخص های مربوط به متغیر فرصت های آینده از مقادیر تی (بیشتر از ۹۶/۱) و بار عاملی (بیشتر از۳/۰) مورد قبولی برخوردارند و برای متغیر فرصت های آینده شاخص های مناسبی محسوب می شوند.
با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون تک نمونه ای فقط مجموع منایع و قابلیت ها و شاخص قابلیت ها بالای می باشد. یعنی دانشگاه فقط منابع را دارد.
با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون تک نمونه ای می توان گفت همه عوامل محیط در سطح بالایی می باشند.
با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون تک نمونه ای می توان گفت فرصت های کارآفرینی در سطح بالایی می باشند.
با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون تک نمونه ای می توان گفت فرصت های آینده کارآفرینی در سطح بالایی می باشند.
با توجه به ضریب مسیر ۱۱/۰ و همچنین آماره t به مقدار ۶۱/۷ می توان گفت: دانشگاه کارآفرین در سطح اطمینان ۹۹ درصد با فرصت رابطه معنادار و مثبتی دارد.
با توجه به ضریب مسیر ۹۲/۰ و همچنین آماره t به مقدار ۲۰/۶۱ می توان گفت: محیط در سطح اطمینان ۹۹ درصد با فرصت رابطه معنادار و مثبتی دارد.
مقدار ضریب تعیین چندگانه () برابر ۹۲/۰ شده است. این ضریب توانایی پیش بینی متغیر وابسته توسط متغیر مستقل را بررسی می کند. بر این اساس متغیرهای محیط و دانشگاه کارآفرین روی هم رفته توانسته است ۹۲ درصد از تغییرات فرصت را پیش بینی کنند.
با توجه به ضریب مسیر ۴۴/۰ و همچنین آماره t به مقدار ۵۱/۸ می توان گفت: دانشگاه کارآفرین در سطح اطمینان ۹۹ درصد با فرصت های آینده رابطه معنادار و مثبتی دارد.
با توجه به ضریب مسیر ۴۷/۰ و همچنین آماره t به مقدار ۸۵/۲ می توان گفت: محیط در سطح اطمینان ۹۹ درصد با فرصت های آینده رابطه معنادار و مثبتی دارد.
با توجه به ضریب مسیر ۵۷/۰ و همچنین آماره t به مقدار ۶۱/۳ می توان گفت: فرصت در سطح اطمینان ۹۹ درصد با فرصت های آینده رابطه معنادار و مثبتی دارد.
مقدار ضریب تعیین چندگانه () برابر ۲۲/۰ شده است. این ضریب توانایی پیش بینی متغیر وابسته توسط متغیر مستقل را بررسی می کند. بر این اساس متغیرهای محیط و دانشگاه کارآفرین و فرصت روی هم رفته توانسته است ۲۲ درصد از تغییرات فرصت های آینده را پیش بینی کنند.
با توجه به ضریب مسیر ۳۴/۰ و همچنین آماره t به مقدار ۰۵/۷ می توان گفت: محیط در سطح اطمینان ۹۹ درصد با دانشگاه کارآفرین رابطه معنادار و مثبتی دارد.
مقدار ضریب تعیین چندگانه () برابر ۱۱/۰ شده است. این ضریب توانایی پیش بینی متغیر وابسته توسط متغیر مستقل را بررسی می کند. بر این اساس متغیر محیط روی هم رفته توانسته است ۱۱ درصد از تغییرات دانشگاه کارآفرین را پیش بینی کنند.
سوالات پژوهش
سوال اصلی:
مدل تشخیص فرصتهای کارآفرینانهی دانشگاهی چگونه عمل می کند؟
سوالات فرعی:
مدل پیشنهادی داری چه موجودیتهایی است؟
این مدل از چهار موجودیت دانشگاه، محیط، فرصت، فرصتهای آینده تشکیل شده است.
موجودیتهای پیشنهادی دارای چه خصیصههایی هستند؟
دانشگاه شامل عوامل رسمی(سازمان کارآفرینانه وساختار حاکمیت، معیارهای حمایتی، آموزش کارآفرینی دانشگاهی)، عوامل غیر رسمی(نگرش دانشگاهیان، شیوه ی تدریس کارآفرینی، مدل های نقش و سیستم های پاداش) و منابع و محدودیتها میباشد.
محیط شامل عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیک، بین الملل و قوانین می شود.
فرصت باید جذاب باشد، بادوام باشد، زماندار باشد و بر محصول یا خدمتی تاکید کند که به مشتریان سود برساند.
فرصتهای آینده نیز در سازمانهای بدست میآیند که دارای ویژگیهای(تمایل به ریسکهای بلندمدت، همگام بودن با سرعت پیشرفت و تغییرات جهانی، رهبری مداوم، استراتژیک و آینده محور، مشارکت همه اعضاء، شفاف سازی) باشند
رابطه بین موجودیتها چگونه است؟
دانشگاه تاثیر کمی بر محیط دارد.
محیط تاثیر مستقیم و زیادی بر دانشگاه دارد.
دانشگاه بر روی فرصتهای کنونی تاثیر مستقیم می گذارد.
محیط بر روی فرصتهای کنونی تاثیر مستقیم می گذارد.
فرصتهای کنونی بر فرصتهای آینده تاثیر مستقیم میگذارند.
مدل شبیه سازی شده چگونه عمل می کند؟
این مدل به صورت یک فرایند به هم پیوسته و یکپارچه عمل می کند.