- تجهیزات ساحلی کانتینری :
اسکله های کانتینری بندر خرمشهر مجهز به ۲ دستگاه گنتری کرن و ۱ دستگاه جرثقیل گاتوالد و یک دستگاه جرثقیل ۶۰تن موبایل میباشد .
- یاردهای کانتینری[۱۴] :
یاردهای کانتینری بندر خرمشهر دارای مساحتی معادل ۱۶۵٫ ۰۰۰ هزار مترمربع است .
- انبار و محوطه [۱۵]CFS :
انبار CFSترمینال کانتینر با ۱۰۰۰۰ مترمربع انبار مسقف و ۱۰۲۵۰ مترمربع محوطه آسفالته ی محصور، مجهز به کلیه امکانات و تجهیزات مربوط به عملیات تخلیه بارگیری واستریپ استافینگ میباشد.
- محوطه استقرار کانتینرهای یخچالی :
یارد مخصوص استقرار کانتینرهای یخچالی در محوطه B ترمینال کانتینر ایجاد گردیده است.
۲-۴- تجهیزات ترمینال کانتینر :
۲-۴-۱- تجهیزات ساحلی :
ردیف
نوع تجهیزات
تعداد
واحد
ظرفیت (تن)
شرح
۱
گنتری کرن
۲
دستگاه
۴۰
۲
جرثقیل گاتوالد
۱
دستگاه
۱۰۰
۳
جرثقیل لیبهر
۱
دستگاه
۶۰
۴
جرثقیل موبایل ساحلی
۱
دستگاه
۹۰
(منبع: وبسایت بندر خرمشهر،۱۳۹۳)
(منبع: وبسایت بندر خرمشهر،۱۳۹۳)
۲-۴-۲- تجهیزات محوطه ای :
ردیف
نوع تجهیزات
تعداد
واحد
ظرفیت (تن)
شرح
۱
ریچ تراک
۱
دستگاه
۱۵
۲
ریچ استاکر(پر)
۵
دستگاه
۴۰
۳
ریچ استاکر(خالی)
۲
دستگاه
۱۵
۴
لیفتراک
۲
دستگاه
۱۵
۵
لیفتراک
۱
دستگاه
۱۰
۶
لیفتراک
۷
دستگاه
۳
۷
کشنده
۱۸
دستگاه
۲۳
(منبع: وبسایت بندر خرمشهر،۱۳۹۳)
۲-۵- سیستم مدیریت امور ترمینال های کانیتنری
این نرم افزار به سفارش شرکت کشتیرانی جنوب – خط ایران جهت مدیریت امور ترمینال های کانتینری در بنادر جنوبی کشور (بندرخرمشهر – امام خمینی و عسلویه) تهیه گردیده و جهت انجام امور ذیل مورد استفاده قرار میگیرد.
-
- تخلیه و بارگیری کشتی ها ی کانتینری
-
- عملیات نگهداری کانتینرها در ترمینال ها
-
- آمار روزانه ترمینال های کانتینری
- عملیات ترخیص کالا و کانتینر توسط صاحبان کالا
مزایای سیستم
-
- بررسی و تغییر در عملیات سنتی و تبدیل آن به عملیات الکترونیکی
-
- حذف عملیات اضافی
-
- مطابقت با نیازهای روز
-
- دستیابی به یک وحدت رویه در زمینه ثبت و نگهداری کالا
-
- جلوگیری از جعل و تقلب احتمالی در عملیات
-
- دریافت گزارشات مفید و سریع مدیریتی از سیستم
-
- در دسترس بودن اطلاعات از هر نقطه از بندر
-
- قابلیت ردگیری کالا توسط صاحبان کالا و شرکتهای کشتیرانی
- بی نیازی به فضای زیاد جهت بایگانی اطلاعات به دلیل الکترونیکی بودن سیستم(وبسایت بندر خرمشهر:۱۳۹۳)
۲-۶-فاکتورهای مؤثر بر میزان کانتینرهای خالی یک بندر
از زمان ورود کانتینرها به عرصه ی تجارت جهانی تا به امروز، معضل کانتینرهای خالی همواره وجود داشته است و بنادر مختلف نیز با کمبود یا مازاد آن رو به رو بوده اند. این معضل برای پیشرفته ترین بنادر دنیا نیز وجود دارد اما میزان موفقیت بنادر مختلف در مدیریت آن به دلیل داشتن سیاست ها، تعرفه ها و قوانین و مقررات خاص، متفاوت بوده است.
با وجود این که مقالات خارجی متعددی در زمینه ی کانتینرهای خالی نگارش شده اند، موارد محدودی فاکتورهای مؤثر بر میزان کانتینرهای خالی را بررسی کردهاند. بویله (۲۰۰۶) در مقاله ای با عنوان” لجستیک کانتینرهای خالی:واقعیت ها، مسایل و استراتژی های مدیریتی”عوامل ایجاد کننده ی معضل کانتینرهای خالی را بدین موارد خلاصه کردهاست:
عدم تعادل تجارت شرق-غرب و شمال-جنوب مبنای اساسی ایجاد معضل کانتینرهای خالی است اما موارد اضافه تری نیز وجود دارند که به این اتفاق شدت میدهند:عدم تعادل در تعرفه ها و هزینه های مرتبط با جابه جایی کانتینرهای خالی از نواحی دارای مازاد کانتینر خالی به مناطق دارای کمبود؛هزینه های حمل و نقل داخلی؛سود حاشیه ای و فرّار شرکت های اجاره دهنده ی کانتینر؛هزینه ی تولید یا خرید کانتینرهای جدید نسبت به اجاره ی آن؛شرایط انعقاد قراردادهای اجاره؛هزینه ی بازرسی و نگهداری کانتینرهای قدیمی ؛و در آخر هزینه ی دفع و اسقاط آن
سایت خارجی مشاوران کانتینر[۱۶] نیز فاکتورهای مؤثر بر میزان کانتینرهای خالی را بدین صورت معرفی کردهاست:
۲-۶-۱- عوامل ریشه ای ایجاد معضل کانتینر خالی عبارتند از:
-
- عدم تعادل در تجارت
-
- عدم تعادل درنرخ کرایه
-
- هزینه پایین تولید کانتینر جدید
-
- سرمایه گذاری سنگین در کانتینرهای جدید
-
- قیمت کانتینر جدید در مقابل حمل و نقل کانتینر
- هزینه ی نگهداری بالا در مناطقی که تقاضای کانتینر خالی زیاد است
و در ادامه به توضیحات زیر پرداختهاند:
۲-۶-۱-۱- عدم تعادل در تجارت[۱۷]
عدم توازن تجاری رامی توان به عنوان عامل اصلی از عوامل انباشت کانتینرهای خالی بین وجهی[۱۸] نام برد. بر اساس اظهارات مدیریت تأمین مؤسسه ی us-based، در فوریه ی سال ۲۰۰۳ صادرات از آمریکای شمالی به آسیا ۴/۴ % در مقایسه با سال گذشته که ۴/۲ % بوده، افزایش داشته است. در نیوجرسی عدم تعادل نزدیک به نسبت ۲ به۱ برای واردات به صادرات است.
شکل ۲-۲- مقدار واردات و صادرات از ایالات متحده ی آمریکا در سال ۲۰۰۴(منبع:سایت مشاوران کانتینر)
شکل ۲-۳-عدم توازن تجارت کانتینری، ۲۰۰۴-۲۰۰۰(منبع:سایت مشاوران کانتینر)
با توجه به اینکه رشد واردات به آمریکا سریع تر از صادرات از آن است، به نظر میرسد مشکل کاهش عدم تعادل کانتینر خالی در تجارت در حال بدتر شدن است. بنابرین عدم تعادل تجاری به عنوان علت اصلی این مشکل به قوت خود باقی می ماند که باید با آن برخورد کرد و برای رفع کردن آن اقدام گردد.
شکل۲-۴- جریان کانتینر بر حسب میلیون تی ای یو در سال ۲۰۱۲(drewry,2012)
۲-۶-۱-۲- عدم تعادل در نرخ کرایه