چند زبانه بودن نرم افزار ERP
FulHoon& Delgado (2006)
۲-۱۳ جمع بندی
در چند سال اخیر سازمانها و شرکتهای ایران استقبال قابل توجهی برای اجرای ERP کرده اند ولی به طور قطع میتوان گفت که اکثر آنها منتظرند نتیجه اجرای پیاده سازی را در شرکت هایی که این ریسک بزرگ را پذیرفته اند، مشاهده کنند. با اجرای ERP ساختار و فرآیندهای سازمانها مورد هدف قرار می گیرند، پس سازمانهایی موفق خواهند بود که در مقابل تغییر ساختار سازمانی و انطباق فرآیندهای کسب و کار با سیستم ERP انعطاف مناسبی از خود نشان داده باشند.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
طبق تحقیقات صورت گرفته بر روی عوامل تاثیر گذار بر آمادگی پیاده سازی ERP که در جدول ۲-۷ منعکس شده است، این عوامل را میتوان در دو گروه عوامل داخلی و خارجی طبقه بندی کرد که مدل مفهومی پژوهش را شکل می دهند.
شکل ۲-۱۱: مدل مفهومی پژوهش
۳-۱ مقدمه
انسان همواره در پی رسیدن به حقیقت دست به تحقیق زده و به این ترتیب نتایج حاصل از تحقیق بر مجموعه دانسته های بشری می افزاید. به عبارتی تحقیق مجموعه تلاشهای بشری برای دستیابی به حقیقت می باشد. امروزه به ندرت می توان بدون استفاده از روش های آماری اقدام به تفسیر، تبیین و تحلیل نتایج به دست آمده از تحقیقات و پژوهشهای علمی کرد.
از این رو در قلمرو علم مدیریت نیز کمتر می توان بدون استفاده از روش های آماری، تحقیق درخور توجهی انجام داد. در این فصل از پایان نامه، ابعاد پژوهش تعیین می شوند مباحثی از قبیل فرضیه ها و متغیرهای پژوهش، جامعه و نمونه آماری، تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری، روش پژوهش، روش و ابزار گردآوری اطلاعات، روایی و پایایی ابزار اندازه گیری و روش تجزیه و تحلیل داده ها تشریح می گردد.
در این فصل، روش شناسی پژوهش با امعان نظر به نوع پژوهش، جامعه آماری, روش گردآوری داده ها و چگونگی تحلیل و آزمون فرضیه ها تشریح شده است.
۳- ۲ روش پژوهش
پژوهش فرآیندی است که از طریق آن می توان درباره ناشناخته به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد. در این فرایند از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آنها به یافته ها، تحت عنوان «روش شناسی» یاد می شود (بازرگان و دیگران، ۱۳۸۴).
دستیابی به هدف های پژوهش میسر نخواهد بود مگر زمانی که جستجوی شناخت با روش شناسی درست صورت پذیرد. روش شناسی، مطالعه منظم، منطقی و اصولی است که جستجوی علمی را رهبری می کند. از این دیدگاه روششناسی به عنوان شاخه ای از منطق و یا حتی فلسفه است. دیدگاهی دیگر روش شناسی را شاخهای از علم می داند.
روشهای متعددی برای تحقیق بکار برده میشود و معمولاً محققان در خصوص تعریف مشخص از انواع روشهای تحقیق، اتفاق نظر نداشته و بر این اساس تقسیمبندیهای متفاوتی از آن بعمل آمده است.
شکل ۳-۱: مدل پیاز تحقیق
در پیاز تحقیق، تحقیق را از چند بُعد مدنظر قرار می دهند که عبارتند از: شیوه تحلیل داده ها، شیوه گردآوری داده ها، افق زمانی، اهداف پژوهش، استراتژیهای پژوهش، فلسفه پژوهش، جهت گیریهای پژوهش (ساندرز و همکاران، ۲۰۰۳). باتوجه به مدل پیاز تحقیق، شکل (۳-۱)، این پژوهش از نظر روش شناختی به شرح زیر قابل تبیین است:
فلسفه پژوهش
از نظر فلسفه پژوهش، این تحقیق از نوع تحقیقات با فلسفه اثبات گرایانه میباشد. در تحقیقات اثبات گرایی اعتقاد بر این است که واقعیت بصورت عینی و مشخص وجود دارد و میتوان از ویژگیهای قابل سنجش که مستقل از مشاهده گر( محقق ) و ابزار او هستند بهره برد در قالب این فلسفه بیان میگردد، اثبات گرایان عموماً در پی آزمون تئوری اند.
افق زمانی پژوهش
این پژوهش از نظر افق زمانی یک تحقیق تک مقطعی است زیرا در پژوهشهای تک مقطعی اطلاعات فقط در یک برهه از زمان جمع آوری میشود.
اهداف پژوهش
از نظر هدف شناختی، تحقیق حاضر از نوع کاربردی میباشد. زیرا این نوع تحقیقات با هدف رفع یا تقلیل مشکلات سازمانی به انجام میرسد. به سخن دیگر، این پژوهش از نظر هدف شناختی یک تحقیق کاربردی است زیرا نتایج آن در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) قابلیت کاربرد دارد.
استراتژی پژوهش
استراتژیهای پژوهش در قالب پژوهش های همبستگی و پیمایشی قابل بیان میباشند. از آنجاییکه پژوهش حاضر از نوع پیمایشی میباشد، به استراتژی پیمایشی بیشتر میپردازیم. این استراتژی درصدد کشف واقعیتهای موجود و توصیف یک جامعه تحقیقی در زمینه توزیع یک پدیده معین میباشد.
۳-۳ جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. صف مشترک صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد (آذر و مومنی، ۱۳۷۹). جامعه آماری در این پژوهش مدیران، اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و کارشناسان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) هستند که صلاحیت اظهار نظر در خصوص استقرار سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی را دارند و جمعاً ۱۸۵ نفر می باشند.
۳-۴ توصیف سایت جامعه آماری
پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (سایت جامعه آماری) به عنوان قدیمی ترین مرکز پژوهشی کشور با بیش از ۴۳ سال تجربه در امر تحقیق و پژوهش، اصلی ترین پایگاه تحقیقات در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور می باشد. این پژوهشگاه هم اینک با برخورداری از کادری متخصص و مجرب در حوزه های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) و دیگر امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی پیشرفته، به عنوان بازوی تحقیقاتی و مشاوره ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت های گسترده ای را دنبال می کند. بر اساس برنامه های چهارم و پنجم توسعه، دولت موظف است، نظر به اهمیت نقش دانش و فناوری و مهارت، به عنوان اصلی ترین عوامل ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد نوین، زمینه نوسازی و بازسازی سیاست ها و راهبردهای پژوهشی، فناوری و آموزشی را جهت رفع نیاز های کشور با عنایت به فضای رقابت فزاینده عرصه جهانی فراهم نماید.
این پژوهشگاه با عنایت به رسالت و ماموریت سازمانی خود یعنی تحقیقات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات موارد فوق الذکر را در تدوین برنامه های خود مد نظر قرارداده و با تعریف پروژه های بنیادی، توسعه ای و کاربردی بصورت درونسپاری و برونسپاری ضمن استفاده از توان پژوهشگران خود, از توانمندی دانشگاهها و شرکت های دانش بنیان نیز استفاده می کند.
۳-۵ نمونه آماری
با توجه به اینکه در تحلیل عاملی اکتشافی لازم است به ازای هر متغیر حداقل ۵ مورد مطالعه شود، بنابراین برای تأمین شرط کفایت نمونه، کل جامعه به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. به عبارت دیگر، در این پژوهش به جای نمونه گیری از روش همه شماری (سرشماری) استفاده شده است.
۳-۶ روش گردآوری داده ها
به منظور جمع آوری داده های مورد نظر و سنجش متغیرهای تحقیق، از پرسشنامه استفاده شده است. شاخص های مورد سنجش در تحقیق، پیش از آنکه در قالب پرسشنامه به نظر سنجی گذاشته شود، در معرض قضاوت چندتن از خبرگان و کارشناسان و مرتبط با موضوع تحقیق قرار گرفت و نهایتاً از پرسشنامه مورد توافق به عنوان ابزار جمع آوری داده ها استفاده شد.
۳-۷ توصیف پرسشنامه
تهیه ابزار سنجش یکی از مراحل مهم انجام تحقیق و پژوهش است. در پژوهش حاضر ابزار اصلی گردآوری
داده ها پرسشنامه می باشد که یکی از ابزارهای رایج و روشی مستقیم برای کسب داده های پژوهش است. در پرسشنامه طراحی شده، از آنجا که سوالات از مقیاس نسبی بهره مند بودند، مطابق جدول ۳-۱ از طیف لیکرت استفاده شده است.
جدول ۳-۱: مقیاس لیکرت پرسشنامه
میزان عامل اندازه گیری
نظر خبرگان و پژوهشگران