-
- محقق بر این فرض است که کلیه پاسخ دهندگان دانش و اطلاعات کافی را برای فهم اطلاعات تخصصی دارا میباشند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱-۸- قلمرو تحقیق
قلمرو مکانی: قلمرو مکانی این تحقیق بررسی مدیریت دانش و هوش سازمانی هیئتهای ورزشی استان کرمان میباشد.
قلمرو زمانی: این پژوهش، مربوط به بهار ۱۳۹۲ میباشد.
قلمرو موضوعی: تحقیق مباحث رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی است.
۱-۹- تعریف واژهها و اصطلاحات تحقیق
۱-۹-۱ تعریف مفهومی واژه های تحقیق
هوش سازمانی: ظرفیت و توان ذهنی سازمان برای انجام یک وظیفه یا اقدام مهم (بیکزاده و دیگران ۱۳۸۹، ۶۸).
مدیریت دانش: رویکردی یکپارچه و نظاممند در جهت تشخیص ، مدیریت و تسهیم کلیه داراییهای فکری است که شامل پایگاه های داده، مستندات، رویه ها و سیاستها و تجارب موجود در ذهن افراد می باشد (رحمتی ۱۳۹۰، ۹۰).
خلق دانش: خلق دانش به توانایی سازمان در ایجاد ایدهها و راهحلهای نوین و مفید اشاره دارد (رحمتی ۱۳۹۰، ۹۲).
تسهیم دانش: چن و همکاران(۲۰۰۱) معتقدند برخلاف پول و زمین، دانش منتقل شده هم توسط اهداء کننده و هم توسط دریافت کننده نگه داری میشود. بنابراین دانش به صورت رسمی منتقل نمیشود بلکه تسهیم میشود (رحمتی ۱۳۹۰، ۹۳).
کاربرد دانش :دانش سازمانی بایستی در جهت خدمات، فرآیندها و محصولات سازمان به کارگرفته شود(رحمتی ۱۳۹۰، ۹۴).
ذخیره دانش: هدف از سازماندهی و ذخیره دانش، قابلیت بازیابی و دسترسی افراد جهت استفاده از آن می باشد و شامل فرآیندهایی نظیر مستندسازی، تدوین، برون سازی، ترجمه، طبقه بندی و به روز رسانی دانش است (رحمتی ۱۳۹۰، ۱۰۰).
۱-۹-۲ تعریف عملیاتی واژه های تحقیق
مدیریت دانش: در این تحقیق منظور از مدیریت دانش وضعیت سازمان مورد نظر از لحاظ توجه وگردآوری و حفظ و اشاعه دانش مورد نظر خود میباشد که با بهره گرفتن از یک پرسشنامه که شامل مؤلفه های زیر می باشد مورد بررسی قرارگرفت.
خلق و اکتساب دانش: ازسؤال ۱ تا ۶ تسهیم دانش: از سؤال ۷ تا ۹
سازماندهی: از سؤال ۱۰ تا ۱۳ ذخیره سازی دانش، و کاربرد دانش: از سؤال ۱۴ تا ۱۹
هوش سازمانی: در این تحقیق به منظور جمعآوری اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی متغیر هوش سازمانی از پرسشنامه هوش سازمانی آلبرشت(۲۰۰۳) که شامل ۳۶ سؤال است و هوش سازمانی کل و هفت مؤلفه آن را مورد سنجش قرار میدهد، استفاده خواهد شد.
فصل دوم:
ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱- مقدمه
هر تحقیق و پژوهش علمی که صورت میگیرد بر پایه ها، ارکان و نتایج مطالعات و تحقیقات پیشین استوار است که هر پژوهشگر باید سعی کند مرتبطترین دستاوردهای تحقیقات پژوهشگران قبلی را مورد شناسایی قرار دهد و دریابد که دیگران تا چه درجهای مسأله تحقیق مورد نظر او را بررسی کردهاند و به آن نزدیک شدهاند؛ به عبارت دیگر چه ابعادی از مساله تحقیق، مورد پژوهش قرارگرفته و چه ابعادی بررسی نشده است. مطالب این فصل حاوی چکیدههایی از کندوکاوی عمیق و وسیع در آنچه که پیرامون موضوع پایان نامه و موضوعهای مشابه در کتابها، مقالات و تحقیقات وجود دارد، میباشد. به طوریکه بخش اول این فصل مربوط به مدیریت دانش، تعریف و انواع آن، اهمیت و مزایا، مدلهای مدیریت دانش و… میباشد. در بخش دیگر این فصل مطالبی در خصوص اثربخشی ورویکردها و معیارهای اثربخشی سازمانها و غیره ارائه میشود. همچنین در این فصل به تحقیقات انجام شده در رابطه با مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی به عنوان پیشینه تحقیق اشاره خواهد شد.
۲-۲- هیئتهای ورزشی
۲-۲-۱ تعریف هیئت
هئیت ورزشی تشکیلاتی است که به منظور فراهم نمودن زمینه مساعد در جهت گسترش رشته یا رشته های ورزشی مربوطه و ایجاد انگیزه و نیز جذب آحاد مردم به امر ورزش و کشف استعدادها و بالابردن سطح مهارتهای ورزشی بر اساس اصول و مبانی پیشبینی شده در اهداف سازمان تربیتبدنی و فدراسیون ذیربط ایجاد میگردد. هیئت، نماینده و جانشین فدراسیون ورزشی مربوطه در استان میباشد که فعالیتهای مرتبط در سطح استان را با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان و با رعایت کامل قوانین و مقررات مربوطه اجرا و نظارت مینماید.
۲-۲-۲ وظایف هیئت
- تعمیم و گسترش رشته یا رشته های ورزشی تحت پوشش در سطح استان از طریق به کارگیری مربیان و کشف، جذب و پرورش استعدادها
- برگزاری کلاسهای آموزشی، توجیهی و تکمیلی در رده های مختلف سنی با اخذ مجوز از فدراسیون و هماهنگی با اداره کل ورزش و جوانان استان
- برگزاری مسابقات استانی در رده های مختلف سنی با توجه به ضوابط و رعایت تقویم فدراسیون وبا هماهنگی اداره کل ورزش وجوانان استان
- انتخاب، معرفی و پیشبینی لازم جهت آماده نمودن و اعزام افراد و تیمهای ورزشی استان به مسابقات
- اجرای مقرارت و آیین نامههای ابلاغ شده از سوی فدراسیون در سطح استان و نظارت بر نحوه فعالیتهای هیئتهای شهرستانها، شهرها و بخشهای مستقل تابعه
- اعزام داوران و مربیان استان به کلاسهای ارتقاء درجه آموزشی و توجیهی با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان.
- کوشش در بهرهگیری از خدمات داوطلبانه مردم جهت پیشبرد رشته یا رشته های ورزشی تحت پوشش و ترغیب و حمایت آنان در حدود قوانین و مقررات.
- ایجاد ارتباط و هماهنگی با مؤسسات دولتی و غیردولتی که در رشته یا رشته های ورزشی تحت پوشش در سطح استان فعالیت دارند.
- تهیه و تنظیم برنامه و تقویم ورزشی سالیانه با توجه به تقویم ورزشی فدراسیون با همکاری هیئتهای شهرستانها، شهرها و بخشهای مستقل تابعه و با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان
- تشکیل کمیتههای مورد نیاز بر اساس ضوابط فدراسیون
- کمک مالی، فنی، پشتیبانی و تجهیزاتی به هیئتهای شهرستانها و بخشهای تابعه با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان
- تهیه وارسال گزارش کلیه فعالیتها در سطح استان به فدراسیون مربوط و اداره کل ورزش و جوانان استان
۲-۲-۳ ارکان هیئت
- مجمع عمومی
- هیئت رئیسه
- رئیس هیئت
۲-۲-۳-۱ ترکیب مجمع
- رئیس فدراسیون بعنوان رئیس مجمع
- مدیرکل تربیت بدنی استان بهعنوان نایب رئیس مجمع
- رئیس هئیت