ویژگی ها
معطوف به قضاوت
(یادآوری عملکرد)
معطوف به رشد و توسعه
(بهبود عملکرد)
نقش ارزیابی کننده
قضاوت و اندازه گیری عملکرد (قاضی)
مشورت دهنده و تسهیل کننده عملکرد
دوره ارزیابی
گذشته
آینده
استانداردهای ارزیابی
نظر سازمان و مدیران مافوق
خود استانداردگذاری
هدف عمده ارزیابی
کنترل ارزیابی شونده
رشد و توسعه و بهبود عملکرد
پیامدهای ارزیابی
تعیین و شناسایی موفقترین و اعطای پاداش مالی به مدیران
ارائه خدمات مشاوره به منظور بهبود مستمر و روزافزون فعالیتها (ایجاد انگیزه مستمر برای بهبود کیفیت و خدمات و فعالیتها)
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
سبک مصاحبه بعد از ارزیابی
دستوری(شبیه به محاکمه)
گفت و گو
جدول شماره -۱-۲ – تفاوت دیدگاه های سنتی و نوین از دید اسپف
ارزیابی دستگاه ها و کارکنان بر اساس نگرش نوین در مقایسه با نگرش سنتی از تفاوتهای اساسی در ابعاد مختلف برخوردار است. پیامد وجود نظام ارزیابی مبتنی بر دیدگاه نوین بهبود رضایت، ارتقای سطح کارکرد و نهایتاً اثربخشی فعالیتهای سازمان خواهد بود. دیدگاه نوین در ارزیابی دستگاه های دولتی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعه ای که در اروپا انجام شده است حکایت از گرایش فزاینده ارزیابی کنندگان سازمانهای دولتی به دیدگاه نوین دارد. با توجه به نتایج حاصل از مطالعات مسئولان ارزیابی دستگاه های دولتی دیدگاه نوین بهتر از دیدگاه سنتی می باشد.
در صورتی که اهداف اساسی مرتبط با انجام ارزیابی در راستای رشد و توسعه بهبود عملکرد و فعالیتهای سازمان و افراد آن بوده و پدیده قضاوت و مچ گیری در آن جایگاه نداشته باشد، سازمانها خود به استقبال نظام ارزیابی می روند و به طور مستمر برای بهبود مکانیزمهای آن تلاش می نمایند. برآیند این تلاشها ایجاد خود ارزیابی در سازمانهاست که پیامد وجود چنین نگرشی رشد توسعه عملکرد و نهایتاً تحقق سریعتر و بهتر اهداف سازمانی می باشد.
۱۲-۲- مدلهای ارزیابی عملکرد
به منظور انتخاب یک الگوی مناسب برای ارزیابی عملکرد شرکت آب و فاضلاب جنوب شرق استان تهران که بتواند همه جنبه های فعالیت سازمان را ارزیابی نماید به مطالعه و بررسی الگوها و مدلهای مختلف ارزیابی عملکرد پرداختیم. گفتگوها و مصاحبه های صورت گرفته با خبرگان صنعت آب و فاضلاب و متخصصان و کارشناسانی که در زمینه مطالعه و پیاده سازی الگوهای ارزیابی عملکرد در شرکتهای خدماتی فعالیت داشته اند و با عنایت به ویژگیهای ارائه شده برای شاخص های ارزیابی عملکرد (جامعیت، انعطاف پذیری، مقبولیت سازمانی و قابلیت پیش بینی) محقق را به این نتیجه رساند که ۲ مدل تعالی سازمانی (EFQM)و ارزیابی متوازن (BSC) برای شرکت آب و فاضلاب جنوبشرقی استان تهران مناسب می باشد که در ادامه این بخش به برررسی و مطالعه ویژگیهای این دو مدل و تشابهات و افتراقات آنها پرداخته خواهد شد ودر پایان به منظور انتخاب یکی از ۲ مدل از نظر کارشناسان و خبرگان استفاده خواهیم کرد. امّا قبل از آن به منظور آشنایی بیشتر خوانندگان با مدلهای ارزیابی عملکرد سه مدل دیگر یعنی مدل جایزه دمینگ، مالکوم بالدریج و PEPEارائه می گردد.
۱-۱۲-۲- مدل جایزه دمینگ
درسال۱۹۵۰ دکتر ادوارد دمینگ از آمار دانان برجسته آمریکا توسط انجمن دانشمندان ژاپن به ژاپن دعوت شد . طی سمینارهای مختلف کاربرد روش های آماری در کنترل کیفیت که خود آنها را در صنایع نظامی آمریکا به کار گرفته بود آموزش داد . در آن زمان محصولات ژاپنی در جهان دارای اعتبار مناسبی نبودند . آنها می خواستند با ارائه محصولات با کیفیت مناسب این ذهنیت را از بین ببرند . تاثیر فعالیت های دمینگ درکیفیت محصولات تولیدی صنایع ژاپن در حدی بود که انجمن در سال ۱۹۵۱ جایزه ای را جهت ارتقاء سطح کیفیت در نظر گرفت که به خاطر همکاری مناسب دکتر دمینگ و تاثیر او در این زمینه بنام او شکل گرفت . دکتر دمینگ اصول ۱۴ گانه ای را به شرح ذیل بنا نهاد.
۱- ایجاد هدف با ثبات برای بهبود ( تولید و ارائه خدمت ) : هدف پایدار با ثبات ، اطمینان کارکنان از مدیریت را به ارمغان می آورد. اگر مدیر هر لحظه هدف خود را تغییر دهد سبب می شود کارکنان گیج و سرگردان شده و آمادگی انجام کار را از دست بدهند و حالت انفعال پیدا کنند . بنابراین فلسفه مدیریت کیفیت مبتنی بر دوام و ثبات هدف است .
۲-اتخاذ یک فلسفه جدید : سازمان باید کیفیت را بعنوان فسلفه جدید مدیریت قبول کند تا از این رهگذر زمینه دستیابی به اهداف میسر باشد .
۳- پرهیز از وابستگی به بازرسی های گسترده : بازرسی فقط می تواند محصولات و یا خدمات معیوب و ناقص را نشان دهند و به منشاء عیب کاری ندارد . به همین جهت بازرسی در کاهش ضایعات نقش چندانی ندارد و اهداف کیفیت را تامین نمی نماید . لذا گفته شده است که در مدیریت کیفیت باید از تاکید بر بازرسی های گسترده پرهیز شود .