نحوه پیادهسازی
از نرمافزار MATLAB در کدنویسی این تحقیق استفاده شده است. این نرمافزار به سادگی می تواند فضایی بسیار دوستانه و دور از تکلف را فراهم نماید. وجود نرمافزارهای کدنویسی دیگر در عین توان بالا دارای پیچیدگیهای زیادی هستند. در هنگام گرفتن ورودی ها، پردازشها و اشکالزدایی و … تا دریافت خروجیها همگی تخصص و تجربه خاصی میطلبند که MATLAB به کمک محیط ساده خود و ایجاد بانک دستورات که طول و پیچیدگی کدنویسی را بسیار کاهش میدهد، توانسته است بار فکری کدنویسی سنگین را از ذهن مهندسان دور نماید. کدنویسی الگوریتم انبوه ذرات در پنج پوشه انجام شده است. هر پوشه با عنوان یک تابع[۵۲] شناخته می شود.توابع اول ، دوم و سوم معادلات مربوط به زمان سفر ، میزان تولید آلاینده و میزان مصرف سوخت را شامل می شود. تابع چهارم وظیفه انجام ایجاد جمعیت اولیه و مدیریت تکرار مراحل و بررسی شدنی بودن را بر عهده دارد و تابع پنجم نیز در هر تکرار میزان تابع هدف را ارزیابی مینماید.
نتایج و بحث
مقدمه
در این فصل ابتدا خروجیهای نرمافزار شبیهسازی ،پس از آن معادلاتی که از خروجیهای نرمافزار شبیهسازی حاصل می شود ،سپس محدودیتهای مسأله و بعد از آن نتایج حاصل از الگوریتم انبوه ذرات ارائه میگردد.
خروجیهای نرمافزار
همانطور که در فصل قبل توضیح داده شد خروجیهای نرمافزار ایمسان پارامترهای متعددی را شامل می شود که در این پژوهش با توجه به بررسیهای صورت گرفته بر روی تقاطعهای غیرهمسطح پارامترهای زمان سفر، میزان مصرف سوخت و میزان تولید آلایندههای هوا به عنوان پارامترهای موثر در انتخاب تقاطع غیرهمسطح بهینه برگزیده شدند و در معادلات لحاظ خواهند شد.بنابراین پس از استخراج خروجیهای مورد نظر و با بررسی آنها و مطالعات صورت گرفته ملاحظه می شود که حجم گردش به چپها که باعث بوجود آمدن تداخل در تقاطعها میشوند نقش بسیار مهمی را در عملکرد تقاطعهای غیرهمسطح بازی می کنند.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
شکلهای ۳-۱ تا ۳-۱۵ شکلهای مربوط به خروجیهای آلودگی هوا ، میزان مصرف سوخت و زمان سفر بر حسب میزان تغییرات حجم گردش به چپ در تقاطعها میباشند.این اشکال با میانگینگیری از نتایج نرمافزار ایمسان برای ۱۴ سناریوی مختلف مربوط به هر کدام از تقاطعهای مفروض، در احجام مختلف ترافیکی،که جداول مربوط به این نتایج در پیوست ۲ آمده است و سپس استفاده از نرمافزار اکسل،رسم شده اند.
نمودار میزان تولید آلاینده- حجم ترافیکی برای تقاطع غیرهمسطح تکنقطهای
نمودار میزان تولید آلاینده- حجم ترافیکی برای تقاطع غیرهمسطح شبدری کامل
نمودار میزان تولید آلاینده- حجم ترافیکی برای تقاطع غیرهمسطح نیمه شبدری
نمودار میزان تولید آلاینده- حجم ترافیکی برای تقاطع غیرهمسطح جهتی
نمودار میزان تولید آلاینده- حجم ترافیکی برای تقاطع غیرهمسطح لوزی
نمودار میزان مصرف سوخت- حجم ترافیکی برای تقاطع غیرهمسطح تکنقطهای
نمودار میزان مصرف سوخت- حجم ترافیکی برای تقاطع غیرهمسطح شبدری کامل
نمودار میزان مصرف سوخت- حجم ترافیکی برای تقاطع غیرهمسطح نیمه شبدری
نمودار میزان مصرف سوخت- حجم ترافیکی برای تقاطع غیرهمسطح جهتی
نمودار میزان مصرف سوخت- حجم ترافیکی برای تقاطع غیرهمسطح لوزی
نمودار زمان سفر- حجم ترافیکی برای تقاطع غیرهمسطح تکنقطهای
نمودار زمان سفر- حجم ترافیکی برای تقاطع غیرهمسطح شبدری کامل
نمودار زمان سفر- حجم ترافیکی برای تقاطع غیرهمسطح نیمه شبدری
نمودار زمان سفر- حجم ترافیکی برای تقاطع غیرهمسطح جهتی
نمودار زمان سفر- حجم ترافیکی برای تقاطع غیرهمسطح لوزی
معادلات مربوط به پارامترهای زمان سفر و میزان آلاینده و سوخت
رابطه های ۳-۱ تا ۳-۱۵ رابطههایی میباشند که از نمودارهای قسمت قبل و توسط نرمافزار اکسل حاصل گردیدهاند.در این رابطهها V حجم گردش به چپ در تقاطعها میباشد که در ضرایب بدست آمده در فصل قبل که مربوط به تبدیل این سه پارامتر به هزینه بودند،ضرب شده اند و بر اساس این معادلات میزان زمان سفر ، میزان تولید آلاینده و میزان مصرف سوخت بدست می آید.
معادلات زمان سفر
معادلات زمان سفر بر حسب حجم گردش به چپهای تقاطعها به صورت زیر میباشد:
۳-۱
تکنقطهایT (sec) = 64/9302- + ۱۰۷۹۲۶۵۶۰ v
۳-۲
شبدری کامل T (sec) = 76 /14584 + ۵۲۵۱۵۷۶۰ v
۳-۳
نیمه شبدری T (sec) = 7/14272 + ۳۰۷۷۹۷۲۰ v
۳-۴
جهتی T (sec) = 3/10886 + ۳۱۸۲۷۱۸۰ v