-
-
- اصطلاح سیستم دیجیتال روش دیگری برای اشاره به رسانههاست. خانم میندی تلاش میکند از واژه دیجیتال استفاده کند چون رسانه های اجتماعی را شامل رسانه های چاپی، آنالوگ و نحوه پخش آن ها نمیداند.
-
-
- کلمه “رسانه” معادل واژه “شبکه” نیست. بنابرین زمانی که ما درباره شبکه های اجتماعی بحث میکنیم، منظورمان متفاوت از وقتی است که درباره رسانه اجتماعی حرف میزنیم.
-
- اگر هیچ لینکی به پروفایلی که به اشتراک گذارنده یک آیتم است وجود نداشته باشد (در واقع اگر پروفایلی نباشد)، ما با رسانههای اجتماعی سر و کار نداریم. پروفایل مشخصهایست که از طریق آن افراد را دنبال میکنیم یا دنبال نمیکنیم، با آن ها دوستیم یا نیستیم – به بیان سادهتر آن ها را در مجموعه خودمان شامل میکنیم یا مانع از ورود آن ها میشویم.
-
- منظور از اشتراکگذاری در اینجا به معنی حرکت دو طرفهی اطلاعات است، در مقابل سیستمهای رسانهای سنتی اخبار که حرکت اطلاعات در آن ها یکطرفهاند.
-
- اشتراکگذاری اشاره دارد به یک گروه جهتدار، ما اطلاعات را با گروه خودمان به اشتراک میگذاریم. حتی اگر آن چه به اشتراک گذاشتهایم به سرعت از محدوده گروه خارج شود. در اشتراکگذاری انتظار بازخورد وجود دارد.
- اما اطلاعات، شما ممکن است به جای آن از کلمه پیام “استاتوس” خبر، یا داده ها استفاده کنید. اطلاعات میتواند به شکل عکس، صدا، نقشه، سمبلها، ویدیو، و غیره باشد. و البته اطلاعات میتواند به صورت متن یا لینک به هر یک از این انواع را نیز شامل شود. (Mindy, 2012)
۲-۲-۲ مفهوم رسانه های اجتماعی
در حالی که بیشتر مردم در مورد وب ۲٫۰صحبت میکنند، رسانه های اجتماعی به ذهن خطور می کند. صدها میلیون از مردم ابزارهایی مثل فیسبوک را به عنوان ابزار اصلی خود برای ارتباط با دوستان، بستگان و به طور فزاینده برای کسب و کار استفاده میکنند. رسانه های اجتماعی و وب۲٫۰ اغلب به صورت اصطلاحات قابل جایگزین با یکدیگر و در واقع رسانه های اجتماعی بزرگترین حوزه در وب۲٫۰ به حساب می آید.( McHaney,2013)
رسانه های اجتماعی فعالیت رسانه های اجتماعی را تسهیل می کند و بر اساس فرض قبلی ما که مردم عمیقاً اجتماعی هستند و نیاز دارند تا با بهره گرفتن از صدا، حرکت و زبان نوشتاری تعامل کنند، میباشد. مردم نه تنها به دنبال رسانه های اجتماعی هستند بلکه به آن ها به عنوان راهنمای اجتماعی در تصمیم گیری، برنامه ریزی و ارتباطات تکیه میکنند. رسانه های اجتماعی انواع متفاوت تعاملات در محیط دیجیتال را با قادر ساختن کاربران به تهیه و جمع آوری و فیلتر و مصرف اطلاعات در شکلهای مختلف پشتیبانی می کند (McHaney, 2013). طرز تفکر وب۲٫۰ این امکان را فراهم میسازد تا مردم بر اساس ذات طبیعی اجتماعی خود به سمت پلتفرمهای دیجیتال جدید حرکت کنند. رسانه های اجتماعی چیزی بیش از فیسبوک[۵] است. فیس بوک ایجاد و استفاده از شبکه های اجتماعی را تسهیل می کند. شبکه های اجتماعی آنلاین به شکل فضای مجازی که اجتماع مردم اطلاعات را در مورد خودشان و علاقمندی های خود به اشتراک میگذارند ظاهر می شود. این شبکه ها می تواند عمومی و یا محدود به مجموعه دوستان باشند. مردم به شبکه های اجتماعی به وسیله ارسال پیام غیرهمزمان یا استفاده از ابزارهای گفتگو به صحبت یا ارسال پیام میپردازند دسترسی دارند.
کاربران رسانه های اجتماعی می توانند پیام های چندرسانه ای روی صفحه خود قرار دهند. اعضا پروفایل آنلاینی از زندگی نامه، عکسها، وضعیت کنونی، عادات، علاقمندی ها و اطلاعات دیگر ایجاد میکنند. برای مثال از محبوبترین برنامه های رسانه های اجتماعی می توان به لینکداین[۶] و مای اسپیس[۷] اشاره کرد. رسانههای اجتماعی همچنین به عنوان منابع جدید اطلاعات آنلاین، که اطلاعات در خود آن ایجاد شده، آغاز شده، توزیع شده و مورد استفاده مصرف کنندگان برای آموزش یکدیگر در مورد محصولات، نام تجاری، خدمات، شخصیت ها و مسائل مربوط قرار میگیرد، معرفی می شود. (W.McHaney, 2013)
۲-۲-۳ تاریخچه رسانه های اجتماعی
نخستین بار مفهومی با عنوان شبکه های اجتماعی اینترنتی با قالب امروزی در سال ۱۹۶۰ اولین بار در دانشگاه ایلی نویز در ایالت متحده امریکا مطرح شد. پس از آن در ۱۹۹۷ نخستین شبکه های اجتماعی اینترنتی به آدرس SixDegrees.com راهاندازی شد. این سایت به کاربرانش اجازه ایجاد پروفایل داد تا آن ها بتوانند لیستی از دوستان خود ایجاد کنند. در سال ۱۹۹۸ به کاربران خود اجازه داد تا دوستان خود را جستجو کنند. این ویژگیها در ابزارهای قبل از SixDegrees مانند AIM,ICQ نیز وجود داشتند ولی لیست دوستان قابل نمایش نبود،classmats.com به افراد اجازه میداد تا با همکلاسیها یا دانشگاهیان خود مرتبط شوند و در شبکه برای یافتن و ایجاد ارتباط با دوستان خود گشت و گذار کنند اما کاربران قادر به ایجاد پروفایل یا لیستی از دوستان خود نبودند تا اینکه SixDegrees این ویژگیها را با هم ترکیب کرد. این سایت سعی در ارتقای ابزارهای خود داشت اما در آن موفق نشد و بعد از سه سال متوقف شد. (Weinreich,2007)
از سال ۱۹۹۷تا ۲۰۰۱ رسانه ها و شبکه های زیادی ایجاد شد که به کاربران خود اجازه میدادند تا پروفایل شخصی، حرفهای بسازند. کاربران میتوانستند دوستان را در پروفایل شخصی خود داشته باشند بدون اینکه دنبال تأیید برای ایجاد اتصال باشند اما آن ها نتوانستند موفقیت خاصی به دست بیاورند، تا اینکه انفجار تجارت در وب سایتهای اجتماعی در سال ۲۰۰۲ باعث به وجود آمدن شبکه های اجتماعی فرنداستر[۸]، اورکات[۹] و لینکداین شد و باعث شکوفایی قارچ گونه وب سایتهای شبکه های اجتماعی در اینترنت شد.
از سال ۲۰۰۱ به بعد شبکه های اجتماعی متفاوتی با کاربری های متنوع ایجاد شد و در واقع موج جدیدی از شبکه های اجتماعی شکل گرفت. به عنوان مثال شبکه Ryze که با هدف تجاری و کسب و کار شکل گرفت و به بزرگترین شبکه خدمات کسب و کار تبدیل شد. پدیدآورنده Ryze میگوید ابتدا او سایت را به دوستان خود معرفی کرد و اولین کاربران آن کسب و کارها و فناوری ارتباطات در سانفرانسیسکو بودند. افراد پشت Tribe.net, Ryze,friedsterبه شدت از لحاظ شخصی و حرفهای به هم آمیخته بودند. آن ها معتقد بودند که این سایتها می توانند یکدیگر را بدون رقابت پشتیبانی کنند (Festa, 2003). در انتها Ryze هرگز نتوانست محبوبیت عمومی به دست آورد. Tribe.net برای کسب جایگاه پرشوری از کاربران رشد یافت، linkedin یکی از قویترین سرویس های کسب وکار شد و friendster یکی از مهمترین رسانه های اجتماعی شد (Chafkin, 2007).