۷۱۲۰
نرخ تورم
۷/۱۱
۲/۱۲
۱۱
نرخ بیکاری
۵/۱۰
۵/۱۱
۷/۱۱
با توجه به چشم انداز بیست ساله که سعی دارد اقتصاد کشور را در عرصه های تولیدی به پیش ببرد و نیز سند توسعه استراتژیک صنعتی که با دید ادغام اقتصاد کشور در اقتصاد جهانی تدوین شده است، حمل و نقل کشور می بایست از زیرساخت های مناسب برخوردار باشد. با توجه به اینکه شاخص سرمایه گذاری در زیرساختهای حمل و نقل و اثر آن بر رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه در حدود ۱۶/۰درصد است (Banister et al.., 2000).
در برنامه های توسعه آتی هدف آن است که نرخ بیکاری کشور و تورم کاهش یابد. نرخ بیکاری سال ۱۳۸۰ که برابر ۸/۱۴ درصد بوده می بایست تا سال ۱۴۰۰ به ۷/۱۱درصد برسد. بنابراین چنین برنامه هایی لزوم سرمایه گذاری در بخشهای مختلف حمل و نقل که موتور توسعه اقتصادی جوامع محسوب می شوند را پیشنهاد می کند. حمل و نقل یکی از زمینه های اصلی ایجاد اشتغال در کشورهای مختلف است. بطور متوسط در آمریکا ۱۰ درصد کل شاغلین در بخش حمل و نقل فعالند . واردات و صادرات کشور نیز که از سال ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۰ پیش بینی شده تا سطح دو برابر افزایش یابد بدون زیرساختهای مناسب حمل و نقل میسر نخواهد بود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در ادامه به منظور دست یابی به دیدی هر چند مختصر در مورد سرمایه های مورد نیاز، هزینه های بخشی از تسهیلات کانتینری بندری که تاکید اولیه این مطالعه بوده مورد ارزیابی قرار می گیرند.
نتیجه: دورنمای اقتصاد کشور رو به بهبود است و می توان انتظار داشت که ایران در جلب و جذب سرمایه های مورد نیاز بخش زیرساختی حمل و نقل مساعی خود را بکار خواهد گرفت.
۵-۵-۱ تخمین هزینه های زیرساختی یک ترمینال کانتینری جدید
بنابر اطلاعات مندرج در سند اصلاح ساختار بنادر که توسط بانک جهانی منتشر شده و تجربه برخی بنادر منطقه برآوردی از هزینه های احداث یک بندر کانتینری مجهز بعمل می آید؛
قیمت هر جرثقیل کانتینری پست پاناماکس با دسترسی ۵۷ متر در حدود ۶ میلیون دلار
سایر تسهیلات نظیر کرینهای متحرک، استرادل کریر و ترانستینر و سایر تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری برای یک ترمینال با دو اسکله کانتینری به راحتی مبلغی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است (World Bank, 2001).
بنا بر سند اصلاح بنادر که توسط بانک جهانی ارائه شده و نیز اطلاعات به دست آمده از آخرین وضعیت بنادر منطقه می توان مشخصات زیر را برای ترمینال جدید کانتینری شهید رجایی تصویر کرد.
هزینه خرید و یا احداث دستگاه های اصلی
طول هر اسکله ۴۰۰ متر(هزینه احداث هر متر اسکله ۱۵۶هزار دلار[۵۶])
هزینه خرید هر دستگاه گنتری کرین ۶ میلیون دلار
هزینه خرید هر دستگاه ترانستینر با ظرفیت کانتینرچینی ۵ جعبه روی یکدیگر برابر ۱۶۰ هزار[۵۷] دلار
سایر هزینه های جانبی نظیر سیستم های آب، برق، اطلاعات، …
کفی و کشنده هر دستگاه ۱۳۵هزار دلار
محاسبه هزینه احداث اسکله: بر مبنای محاسبات جدول شماره ۵-۹ برای جابجایی ۳۰۶۲۲۷۷ میلیون TEU تقاضای بالقوه کانتینرهای در حالت بدبینانه برای کانتینرهای ۲۰ یا ۴۰ فوتی به ۵ اسکله نیاز است. هر اسکله در ترمینالهای کانتینری آینده ۴۰۰ متر طول خواهد داشت. هزینه احداث هر متر اسکله نیز ۱۵۶ هزار دلار می باشد. بنابراین هزینه احداث اسکله های مورد نیاز در این سناریو ۷۸۰۰۰۰ دلار خواهد بود.
محاسبه هزینه گنتری کرین: تعداد گنتری کرینها برای عبور هر بخش تقاضای بالقوه در جدول شماره ۵-۹ محاسبه شده است. هزینه هر گنتری کرین نیز ۶ میلیون دلار می باشد. بنابراین برای عبور ۳۰۶۲۲۷۷ میلیون TEU تقاضای بالقوه بدون توجه به اندازه کانتینر برابر ۱۲ میلیون دلار و در صورتی که کلیه کانتینرها ۲۰ فوتی باشند (۱۶ گنتری کرین) هزینه خرید گنتری کرینها برابر ۹۶ میلیون دلار و در صورتی که کانتینرها ۴۰ فوتی باشند (۸ گنتری کرین) برابر ۴۸ میلیون دلار است.
محاسبه هزینه ترانستینر: تعداد ترانستینرها برای عبور هر بخش تقاضای بالقوه در جدول شماره ۵-۹ محاسبه شده است. هزینه هر ترانستینر نیز ۱۶۰ هزار دلار می باشد. بنابراین برای عبور ۳۰۶۲۲۷۷ میلیون TEU تقاضای بالقوه در حالت بدبینانه بدون توجه به اندازه کانتینر برابر ۹۶۰۰۰۰۰ دلار و در صورتی که کلیه کانتینرها ۲۰ فوتی باشند (۴۸ ترانستینر) هزینه خرید ترانستینرها برابر ۷۶۸۰۰۰۰ دلار و در صورتی که کانتینرها ۴۰ فوتی (۲۴ ترانستینر) باشند هزینه خرید ترانستینرها برابر ۳۸۴۰۰۰۰ دلار است.
هزینه سایر تجهیزات: هزینه سایر تجهیزات که شامل تجهیزات ناوبری، تسطیح زمینها، سیستم های اطلاعاتی، ساختمانها، احداث انبارها، سیستم های آب و برق بندر و … می باشد که با افزایش ظرفیت بندر هزینه این بخش افزایش چندانی نخواهد داشت، زیرا تجهیزات این بخش عملیاتی محسوب نمی شوند و می توان بوسیله آنها ظرفیتهای متعددی را عملیاتی کرد .این هزینه ها به دلایلی خاصی – یکی از محدودیت تحقیق – در محاسبات وارد نشده است .
هزینه کشنده: تعداد کشنده ها برای عبور هر بخش از تقاضای بالقوه در جدول ۵-۹ محاسبه شده است. برای عبور ۳۰۶۲۲۷۷ میلیون TEU تقاضای بالقوه در حالت بدبینانه بدون توجه به اندازه کانتینربه ۲۴۰ کشنده نیاز است هزینه آن برابر ۳۲۴۰۰۰۰۰ دلار است. قیمت هر دستگاه کشنده نیز برابر ۱۳۵ هزار دلار می باشد و در صورتی که کلیه کانتینرها ۲۰ فوتی باشند (۱۹۲ کشنده) هزینه خرید کشنده برابر ۲۵۹۲۰۰۰۰ دلار و در صورتی که کانتینرها ۴۰ فوتی (۴۸ کشنده) باشند هزینه خرید کشنده ها برابر ۶۴۸۰۰۰۰ دلار است.
تخمین کل هزینه: هزینه کل از حاصلجمع هزینه ها در هر ستون جدول شماره ۵-۱۱ بدست آمده است.
هزینه برآورد شده مربوط به احداث یک ترمینال کانتینری برای تحقق سناریو است. و این در حالی است که برای تحقق این سناریو هزینه ناوگان و یا شبکه ریلی نیز وجود دارد.
جدول ۵-۱۱: تخمین هزینه های احداث تجهیزات وتسهیلات بندر شهید رجایی در سال ۱۴۰۴ (میلیون دلار)
تجهیزات
نوع کانتینر
بد بینانه
میانه – بد بینانه
میانه
میانه – خوشبینانه
خوشبینانه