فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
این بخش، اختصاص به تشریح چارچوب تحقیق و روش انجام آن دارد. در ابتدا در «متدلوژی و روششناسی تحقیق»، روش تحقیق، جامعۀ آماری، و حجم نمونه معین می شود؛ سپس روش نمونه گیری و روش جمعآوری داده ها تشریح شده، و اقدام به توضیح ابزار سنجش تحقیق، روایی و پایایی پرسشنامه میگردد. در ادامه، چارچوب مفهومی تحقیق، بررسی شده و روش تجزیه و تحلیل داده ها توضیح داده میشوند.
مدل مفهومی
این تحقیق، مدل مفهومی خاصی ندارد، چراکه در آن، متغیرهای مستقل و وابسته، مورد بررسی واقع نمیشوند تا تأثیر یکی بر دیگری، مشخص شود بلکه هدف آن شناسایی موانعی است که در ارتباط دانشگاه و صنعت و خصوصاً ارتباط اعضای هیأت علمی دانشگاهها با کارشناسان بخش صنعت، نقش دارند.
روششناسی تحقیق
از نظر هدف:
تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردیو نیز بنیادیناست.تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که نظریه ها، قانونمندیها، اصول و فنونی که در تحقیقات پایه تدوین میشوند را برای حل مسائل اجرایی و واقعی به کار میگیرند؛ و هدف اساسی تحقیقات بنیادین، آزمون نظریه ها، تبیین روابط بین پدیده ها و افزودن به مجموعۀ دانش موجود در یک زمینۀ خاص است (خاکی، ۱۳۸۴، ص. ۲۰۲) و این تحقیق، به دلیل اینکه به مجموعۀ دانش موجود در مورد موانع ارتباط صنعت و دانشگاه، اضافه خواهد نمود از نوع بنیادین بوده و از این نظر که این دانش را به همراه دانشهای قبلی در این رابطه، به کار خواهد برد، از نوع کاربردی نیز هست.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
از نظر روش:
روشبکارگرفتهشدهدراینتحقیقازنوعتوصیفی است. غرض از اینگونه تحقیقات، پاسخگویی به پرسشهایی مانند «چقدر؟»، «چه کسی؟»، و «چه اتفاقی دارد میافتد؟» است. تحقیق توصیفی، آنچه را که هست، توصیف و تفسیر می کند و به شرایط یا روابط موجود، عقاید متداول، فرایندهای جاری، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش، توجه دارد (همان، ص۲۱۰).
ابزار گردآوری داده ها
در این تحقیق، داده ها و اطلاعات، از طریق پرسش از صاحبنظران به دست خواهد آمد. برای انجام این کار، از روش اسمارت که قبلاً توضیح داده شده و نیز تکنیک دلفی در قالب پرسشنامه، برای بدست آوردن نظرات متخصصان استفاده می شود.
تکنیک دلفی
دلفییکی از روشهای کسب دانش گروهی است که فرایندی دارای ساختار برای پیش بینی و کمک به تصمیم گیری در طی راندهای پیمایشی، جمعآوری اطلاعات و در نهایت، اجماع گروهی است (احمدی، نصیریانی،و اباذری، ۱۳۸۷، ص. ۱۷۵).
این روش، شامل یک سری از مراحل پیمایشییا پرسشنامهای است که با پرسشنامۀ اولیه، پرسشنامه های مراحل بعدی نیز شکل میگیرد (پزشکی راد و فعلی، ۱۳۸۹، ص. ۱۴۶).
کاربرد دلفی، بعنوان یک ابزار متداول در تحقیقات مربوط به سیستمهای اطلاعاتی (IS)، ثابت شده است. روش مذکور، برای اولین بار، از مجموعۀ مطالعاتی که در شرکت رَند[۷۸] در دهۀ ۱۹۵۰ انجام شد نشأت گرفته است. هدف از اجرای چنین روشی، به دست آوردن اطلاعات مورد توافق یک گروه از متخصصین (اتفاق آراء) است.
از کاربردهای این تکنیک، «پیش بینی، شناسایی و اولویت بندی مسائل و مشکلات سازمان»، و «تولید مفهوم و چارچوب نظری» جدید است.
تکنیک دلفی، شامل سه مرحله است: ۱ ـ طوفان فکری براییافتن عوامل مؤثر؛ ۲ ـ محدود کردن عوامل شناخته شده در مرحلۀ اول (جداسازی مهمترین عوامل)؛ ۳ ـ رتبه بندی عوامل.
در مرحلۀ اول، پرسشهای باز در اختیار پاسخ دهندگان قرار میگیرد؛ در مرحلۀ دوم، پس از گروهبندی و یکسانسازی کلمات بکار برده شده در عبارات درج شده توسط پاسخ دهندگان، این فهرست، دوباره در اختیار آنها قرار میگیرد تا نظرات خود را در مورد این جمعبندی صورت گرفته اعلام نمایند؛ و در آخرین مرحله، این فهرست دوباره در اختیار آنها قرار میگیرد تا اقدام به رتبه بندی عوامل شناخته شده در مراحل قبل نمایند (اُکُلی و پاولوفسکی[۷۹]، ۲۰۰۴، ص. ۱۷ـ۱۵، ۲۴ـ۲۳).
روایی و پایایی دلفی
فن دلفی، به عنوان روش تحقیق کمی در مطالعات توصیفی، و نیز تحقیق کیفی و تلفیقی ذکر شده است (احمدی، نصیریانی،و اباذری، ۱۳۸۷، ص. ۱۷۶).
پایایی (اعتماد)
پایایی با دقیق بودن وسیلۀ اندازه گیری سروکار دارد و با میزان داشتن انسجام در کسب دادههاییکسان، مورد قضاوت قرار میگیرد. چنین بحثی بر این فرض بنا شده است که وسیلۀ اندازه گیری استاندارد است و جهتگیری خاصی ندارد. این نگرش از پایایی که با کمّیگرایی همسو است مورد انتقاد فراوان قرار گرفته است؛ از جمله اینکه توجه بیش از اندازه به آن، ما را از موضوع مهمتری (قابلیت اعتبار یا روایی) دور میسازد. اما به هر حال، محقق کیفی نیز باید به نحوی با این موضوع روبرو شود و به خوانندگان نشان دهد که داده ها را چگونه گردآوری کرده است و به آنها اطمینان دهید که داده ها ساختگی نیستند (محمدی، ۱۳۸۷، ص. ۱۳۹).
در پژوهش کیفی، پژوهشگر، خود، ابزار اصلی پژوهش است و بنابراین پژوهش، هرگز نمیتواند به وسیلۀ دیگر پژوهشگران تکرار شود؛ اما تجدید و تکرار دقیق آن به علت یکتایی و چهارچوب زمانی، تقریباً ناممکن بوده و بعید است همان نتایج اولیه را به دست دهد حتی اگر در شرایط مشابه اجرا شود. با وجود این، برای آنکه پژوهش، تکرارپذیر باشد میتوان روشهای کیفی استاندارد و فرایند مستندسازی را به کار برد (هومن، ۱۳۸۵، ص. ۵۵-۵۶). مثلاً میتوان با تهیۀ «ورقۀ ثبت داده ها»، جهت ثبت مصاحبه ها و مشاهدات، و برای نمایش داده ها و تسریع تحلیلهای اولیه، تا حدی به افزایش پایایی داده ها افزود(محمدی، ۱۳۸۷، ص. ۱۳۹).
روایی (اعتبار)
منظور از این قابلیت عبارت است از بکارگیری شاخصی که بر اساس آن، همان چیزی را اندازه بگیریم که مراد بوده است. یعنی اگر گردآوری اطلاعات تکرار شود نه تنها همان داده های قبلی بلکه همان نتایج قبلی به دست آید. به عبارت دیگر، سنجشی که معتبر است الزاماً مورد اعتماد نیز هست اما عکس آن صحت ندارد (همان، ص۱۴۳).
برای نشان دادن اعتبار تحقیق کیفی، روشهای متعددی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:
ارائۀ نقل قولهایی (یا شاهد مثالهایی) از افراد یا شرایط مورد مطالعه؛ مثلاً برای نشان دادن پدرسالاری در مدیریت ایرانی، میتوان به چیزهایی که دیدهیا شنیده شده استناد کرد.
توافق جمع؛ اگر شما به کار گروهی مشغول هستید بهتر است تعابیر خود را در گروه (گروه پانل یا همکاران طرح یا هر چه که آنرا مینامید) مطرح کنید و اگر به کار انفرادی مشغول هستید میتوانید تعابیر و تجزیه تحلیلهایتان را با همکاران متخصص خود در میان بگذارید (به ویژه آنهایی که فکر میکنید با شما چندان همخوانی فکری ندارند) (همان، ص۱۴۸).
بر این اساس، مشارکت و درگیری افراد دیگر، همکاران، مصاحبهشوندگان، قضاوت خبرگان و غیره، در مورد روایی تفسیر داده های مصاحبه های پژوهش کیفی، بسیار اساسی است (داناییفرد، الوانی،و آذر، ۱۳۸۶، ص. ۱۷۶).
اختصاصاً در مورد روشدلفی نیز باید گفت: کنترل روایی و پایایی آن آسان نیست. چنانکه دلفی به دلیل نداشتن شواهدی از پایایی شدیداً مورد انتقاد قرار گرفته است. به عبارتی اگر اطلاعات یا سؤالات مشابه به پانلیستها[۸۰] داده شود دستیابی به نتایج یکسان حتمی نیست. در مورد روایی نیز این انتقاد وارد است. با این وجود اگر اعضای شرکتکننده در مطالعه، نمایندۀ گروه یا حوزۀ دانش مورد نظر باشند اعتبار محتوی تضمین می شود (احمدی، نصیریانی،و اباذری، ۱۳۸۷، ص. ۱۸۳).
با ملاحظاتی که در بالا ذکر شد باید گفت که پایایی تحقیق پیش رو، بر اساس مستنداتی است که طی تحقیق، تدوین شده (پرسشنامه ها و پاسخهای داده شده توسط هر متخصص) و روایی پرسشنامه های بکار رفته در آن نیز به دلیل آنکه از نظرات متخصصین استفاده شده قابل قبول است.
تکنیک اسمارت[۸۱]
همانگونه که در فصل دوم اشاره شد؛ این تکنیک شامل هفت مرحله است که براییادآوری، ذیلاً توضیح داده میشوند:
مرحلۀ اول: طراحی اولیه
در این مرحله، مسئله، شناسایی شده و آنرا به یک عنوان رفتاری، نامگذاری می کنند؛ اهداف پروژه را تعیین نموده و طراحی اولیه برای ارزیابی را انجام می دهند و هزینه های پروژه را نیز برآورد می کنند.
مرحلۀ دوم: تجزیه و تحلیل جمعیت هدف
در این مرحله، جامعۀ هدف، بخشبندی شده و مخاطبان؛ و خواسته ها، نیازها و ترجیحات آنها شناسایی میشوند؛ و ایدههای اولیه و مقدماتی مربوط به استراتژی های ارتباطی با مشتریان، طراحی میگردند.
مرحلۀ سوم: تجزیه و تحلیل کانال (ارتباطی)
در این مرحله، کانالهای مناسب ارتباطی میان مجریان (محققین) و جمعیت هدف (کانالهایی که مخاطبان طرح، ترجیح می دهند از طریق آنها، اطلاعات لازم را کسب کنند)، شناسایی میشوند؛ تعداد کانالهایی که باید استفاده شوند تعیین میگردند.
این کانالها می تواند افراد، مؤسسات، سازمانها، و روشهای ارتباطی خاص مانند رسانۀ جمعی، ارتباطات شخصی و… باشد.