۱
فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش تاثیر دارد.
تایید فرضیه
۲
مدیریت دانش بر سرمایه فکری تاثیر دارد.
تایید فرضیه
۳
فرهنگ سازمانی بر سرمایه فکری تاثیر دارد.
تایید فرضیه
۴
فرهنگ سازمانی از طریق مدیریت دانش بر سرمایه فکری تاثیر می گذارد.
تایید فرضیه
فصل پنجم:
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه
در پایان هر کار تحقیقاتی با توجه به فرضیات آزمون شده و رد یا قبول فرضیات، محقق باید نتایج کار را ارائه نماید. نتایج حاصل از فرضیات نیز پایههایی هستند که پیشنهادات پایانی تحقیق بر اساس آنها شکل میگیرد.پس از بررسی جامع پیشینه پژوهش، انتخاب پرسشنامه های تحقیق، گردآوری و تحلیل داده، اکنون لازم است تا کلیه آزمونهای آماری و تکنیکهای به کار گرفته شده در فصل چهارم به تفصیل مورد بررسی قرار گیرد و سپس پاسخ هر یک از فرضیات تحقیق مشخص گردد.
فصل حاضر در ابتدا به ارزیابی و تفسیر یافتههای ارائه شده در فصل چهارم می پردازد و سپس نتایج و پیشنهادهای تئوریک و کاربردی تحقیق را تشریح می نماید. در قسمت پایانی نیز پیشنهاداتی به منظور انجام تحقیقات آتی از دیدگاه محقق بیان می شود.
۵-۲- خلاصه تحقیق
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش و سرمایه فکری وهمچنین بررسی نقش میانجی مدیریت دانش در رابطه بین فرهنگ سازمانی و سرمایه فکری بوده است و برای نیل به این اهداف از روش تحقیق کاربردی و همبستگی استفاده شده و جامعه آماری تحقیق پرسنل شعب بانک سپه شهرستان یزد بوده و تعداد۱۵۸ پرسشنامه جمعآوری و جهت تحلیل داده ها با بهره گرفتن از مدل سازی معادلات ساختاری مدل تحقیق نیز مورد تایید قرار گرفت، پس از آن فرضیه های تحقیق مورد آزمون قرارگرفتند. فرضیه های مورد بررسی تحقیق شامل چهار قرضیه بوده است؛ که در ادامه به بحث درباره تایید یا رد این فرضیه ها پرداخته خواهد شد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۵-۳- نتایج پژوهش
۵-۳-۱- فرضیه (۱): فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش تاثیر دارد.
با توجه به مقدار قدرمطلق آماره t برابر ۱۳/۱۰ و بزرگتر از مقدار ۹۶/۱ است پس نتیجه گرفته می شود که فرهنگ سازمانی بر روی مدیریت دانش تاثیر معنیداری دارد و مقدار تاثیر برابر ۸۳/۰و مثبت (مستقیم) است. یعنی با ارتقای سطح فرهنگ سازمانی ، سطح مدیریت دانش نیز افزایش می یابد.
این نتیجه با نتایج به دست آمده در تحقیقات کشاورزی و رمضانی (۱۳۸۹)، حقیقت منفرد و هوشیار (۱۳۸۹) ، صادقی و دیگران (۱۳۹۰) ، شافعی و لاوه (۱۳۹۰) ، قلتاش و دیگران (۱۳۹۰) ، جعفری و دیگران (۱۳۹۰) ، امین بیدختی و دیگران (۱۳۹۰) ، فضلی و علیشاهی (۱۳۹۱) ، اخوان و دیگران (۱۳۹۱) ، کوچکی سیاهخالهسر و دیگران (۱۳۹۱) ، مجیبی و دیگران (۱۳۹۲) ، خرم خواه و دیگران (۱۳۹۲) ، رضایی کلانتری و همکاران (۱۳۹۳) ، مینگفونگلای و گوانگلی (۲۰۰۷) و پاندی و دوتا (۲۰۱۳) مطابقت دارد.
۵-۳-۲ فرضیه (۲): مدیریت دانش بر سرمایهی فکری تاثیر دارد.
با توجه به مقدار قدرمطلق آماره t برابر ۹۶/۵ و بزرگتر از مقدار ۹۶/۱ است پس نتیجه گرفته می شود که مدیریت دانش بر روی سرمایهی فکری تاثیر معنیداری دارد و مقدار تاثیر برابر ۵۷/۰و مثبت (مستقیم) است. یعنی با ارتقای سطح مدیریت دانش ، سطح سرمایهی فکری نیز افزایش می یابد.
این نتیجه با نتایج بدست آمده در تحقیقات علیقلی و همکاران (۱۳۹۰) و کوئینک (۲۰۰۸) مطابقت دارد.
۵-۳-۳- فرضیه (۳) : فرهنگ سازمانی بر سرمایهی فکری تاثیر دارد.
با توجه به مقدار قدرمطلق آماره t برابر ۵۱/۴ و بزرگتر از مقدار ۹۶/۱ است پس فرهنگ سازمانی بر روی سرمایهی فکری تاثیر معنیداری دارد و مقدار تاثیر برابر ۴۳/۰و مثبت (مستقیم) است. یعنی با ارتقای سطح فرهنگ سازمانی ، سطح سرمایهی فکری نیز افزایش می یابد.
این نتیجه با نتایج بدست آمده در تحقیقات نصیریپور و دیگران (۱۳۹۲) مطابقت دارد.
۵-۳-۴- فرضیه (۴) : فرهنگ سازمانی از طریق مدیریت دانش بر سرمایهی فکری تاثیر می گذارد.
با توجه به معنادار بودن رابطه مستقیم بین فرهنگ سازمانی و سرمایهی فکری در مدل، از طرفی با توجه به آماره آزمون سبل (۱۶۱/۵) و سطح معناداری (۰۰۰/۰) که کوچکتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین متغیر مدیریت دانش نقش میانجی را بصورت جزئی ایفا می کند و اثر غیر مستقیم آن برابر ۴۷۳/۰ است. در نتیجه فرهنگ سازمانی از طریق مدیریت دانش بر سرمایهی فکری تاثیر می گذارد.
این نتیجه با نتایج بدست آمده در تحقیقات سید نقوی و دیگران (۱۳۸۹) مطابقت دارد.
۵-۴- پیشنهاداد تحقیق
در این بخش از پژوهش ابتدا پیشنهادهای مبتنی بر تحقیق ارائه و در ادامه توصیههایی برای محققان جهت انجام پژوهشهای بیشتر در این حوزه ارائه میگردد.
۵-۴-۱- پیشنهاداتی براساس یافتههای تحقیق
همانگونه که نتایج پژوهش نشان داد فرهنگ سازمانی بر روی مدیریت دانش تاثیر معنیدار و مثبتی دارد. تنها با بررسی، تغییر و ایجاد یک فرهنگ سازمانی مناسب و انعطاف پذیر است که میتوان به تدریج الگوی تعامل بین افراد را در سازمان تغییر داد و از مدیریت دانش به عنوان یک مزیت رقابتی بهره گرفت. لذا پیشنهاد می شود مدیران بانک سپه جهت ارتقای سطح مدیریت دانش در سازمان توجه ویژهای به فرهنگ سازمانی داشته باشند، در ضمن جهت ارتقای سطح فرهنگ سازمانی باید به شاخصه رابطه گرایی توجه بیشتری صورت گیرد، بنابراین پیشنهادهای زیر جهت تقویت هر یک از اجرای رابطه گرایی ارائه میگردد:
- مدیران از انتقادات سازنده کارکنان استقبال کنند.
- ارتباط بین کارکنان و مدیران ارشد بانک افزایش یابد.