ب. سازگاری؛
ج. انطباق پذیری؛
د. مأموریت یا رسالت.
هر یک از این ویژگی ها با سه شاخص اندازه گیری می شود: (رضایی دولت آبادی ودیگران، ۱۳۹۲، ۶۰).
۲-۶-۸-۱- درگیر شدن در کار
ســازمــان هــای اثـربـخـش افـــرادشـــان را توانمند می سازند، سازمان را بر محور گروه کاری تشکیل می دهند. و قابلیتهای منابع انسانی را در همه ی سطوح توسعه می دهند.
تصویر ۲-۱: مدل فرهنگ سازمانی دنیسون
تمرکز خارجی
انطباق پذیری
یادگیری سازمانی
جهت گیری استراتژیک
رسالت
مشتری گرایی
اهداف و مقاصد
ایجاد تغییر
چشم انداز
عقاید و
پنداشت ها
منعطف
ثابت
توانمندسازی
هماهنگی و پیشگیری
تیم سازی
درگیر شدن در کار
سازگاری
توافق
ارزشهای بنیادین
توسعه قابلیت ها
تمرکز داخلی
(رضایی دولت آبادی و دیگران، ۱۳۹۲، ۶۰)
اعضای سازمان به کارشان متعهد هستند و خود را به عنوان پاره ای از پیکره ی سازمان احساس می کنند. افراد در همه ی سطوح احساس می کنند که در تصمیم گیری نقش دارند و این تصمیمات است که بر کارشان مؤثر است و کار آنها مستقیماً با اهــداف سازمان پیوند دارد. در این مدل، این ویژگی با سه شاخص اندازه گیری می شود:
۱٫ توانمندسازی: که در آن افراد، اختیار، ابتکار و توانایی اداره کردن کارشان را دارند. این امر نوعی حس مالکیت و مسئولیت در سازمان ایجاد می کند.
۲. تیم سازی: در سازمان به کــار گروهی در جهت اهداف مشترک، ارزش داده می شود؛ به طوری که کارکنان به مانند مدیران احساس می کنند در محل کار خود پاسخگو هستند. این سازمانها برای انجام کارها به گروه ها تکیه می کنند.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳. توسعه ی قابلیت ها: سازمان به منظور تأمین نیازها و باقی ماندن در صحنه ی رقابت به طور مستمر به توسعه ی مهارت های کارکنان می پردازد.
۲-۶-۸-۲- سازگاری (ثبات و یکپارچگی)
تحقیقات نشان داده است که سازمان هایی که اغلب اثربخش هستند با ثبات و یکپارچه اند و رفتار کارکنان از ارزش های بنیادین نشئت گرفته است. رهبران و پیروان در رسیدن به توافق مهارت یافته اند (حتی زمانی که دیدگاه متقابل دارنــد) و فعالیت های سازمانی به خوبی هماهنگ و پیوسته شده اسـت. سازمان هایی با چنین ویژگی هایی، دارای فرهنگ قوی و متمایزند و به طور کافی بر رفتار کارکنان نفوذ دارنـد. این ویژگی با سه شاخص بررسی می شود:
۱٫ ارزش های بنیادین: اعضای سازمان در یک دسته از ارزش هایی که هویت و انتظارات آنها را تشکیل می دهند شریک اند.
۲٫ توافق: اعضای سازمان قادرند در اختلافات مهم به توافق برسند. این توافق هم شامل توافق در مؤلفه های سطح سوم، هم توانایی در ایجاد توافق در سطح دیگر است.
۳. هماهنگی و پیوستگی: واحدهای سازمانی با کارکردهای متفاوت می توانند برای رسیدن به اهداف مشترک خیلی خوب با هم کار کنند. مرزهای سازمانی نیز با این گونه کار کردن به هم ریخته نمی شوند.
۲-۶-۸-۳- انطباق پذیری
سازمان هایی که به خوبی یکپارچه هستند به سختی تغییر می یابند. بنابراین یکپارچگی درونی و انطباق پذیری بیرونــی را می توان مزیت و برتری سازمان بــه حساب آورد.
سازمان های سازگار به وسیله ی مشتریان هدایت می شوند، ریسک می کنند، از اشتباه خود پند می گیرند و ظرفیت و تجربه ی ایجاد تغییر را دارند. آن ها به طور مستمر در حال بهبود توانایی سازمان به جهت ارزش قایل شدن برای مشتریان هستند. این ویژگی با سه شاخص مورد بررسی قرار می گیرد:
۱٫ ایجاد تغییر: سازمان قادر است راه هایی برای تأمین نیازهای تغییر ایجاد کند و می تواند محیط مؤسسه را بشناسد، به محرک های جاری پاسخ دهد و از تغییرات آینده پیشی جوید.
۲٫ مشتری گرایی: سازمان مشتری را درک می کند و به آن ها پاسخ می دهد و پیشاپیش در صدد تأمین آینده بر می آید. در واقع مشتری گرایی درجه ای که سازمان ها در جهت رضایتمندی مشتریان هدایت می شوند را نشان می دهد.
۳٫ یادگیری سازمانی: میزان علایم محیطی را که سازمانها دریافت، ترجمه و تفسیر می کنند و فرصتهایی را بـرای تشویق خلاقیت، سبک دانـش و توسعه ی توانایی ها ایجاد می کنند، اندازه می گیرد.
۲-۶-۸-۴- رسالت
شاید بتوان گفت مهم ترین ویژگی فرهنگ سازمانی رسالت و مأموریت آن است. ســازمان هایی که نمی دانند کجا هستند و وضعیت موجودشان چیست، معمولاً به بیراهه می روند.
سازمانهای موفق درک روشنی از اهــداف و جهت خود دارنــد؛ به طوری که اهداف سازمانی را اهداف استراتژیک می دانند و چشم انداز سازمان را ترسیم می کنند. پردردسرترین سازمان ها، سازمان هایی هستند که مجبورند مأموریتشان را تغییر دهند. وقتی یک سازمان مجبور است رسالت خود را تغییر دهد، تغییرات در استراتژی، ساختار، فرهنگ و رفتار الزامی است. در این وضعیت رهبر قوی، چشم انداز سازمان را مشخص می کند و فرهنگی خلق می کند که این چشم انداز را پشتیبانی می کند. این ویژگی نیز با سه شاخص مورد بررسی قرار می گیرد:
۱٫ گرایش و جهت استراتژیک: گرایش های استراتژیک روشن جهت اهــداف سازمانی را نشان می دهد و هر شخص می تواند خود را در آن بخش مشارکت دهد.