تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱- مقدمه
فصل چهارم، هسته اساسی پژوهش و مشتمل بر جداول، نمودارها و تجزیه و تحلیل اطلاعات است. تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان بخشی از فرایند روش پژوهش علمی یکی از پایههای اصلی هر مطالعه و بررسی است. به عبارتی در این بخش، پژوهش گر برای پاسخ گویی به مسئله تدوین شده و یا تصمیمگیری در مورد رد یا تأیید فرضیه یا فرضیههایی که برای پژوهش در نظر گرفته است، از روشهای مختلف تجزیه و تحلیل استفاده میکند. لیکن ، ذکر این نکته نیز ضروری است که تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده به تنهایی برای یافتن پاسخ پرسش های پژوهش کافی نیست، تعبیر و تفسیر این اطلاعات نیز لازم است. قبل از پرداختن به آزمون فرضیه ها ، لازم است اطلاعات مختصری نسبت به توصیف جامعه آماری ارائه شود. در این پژوهش که با هدف بررسی تاثیر روش تدریس فعال فناورانه ( TEAL ) بر یادگیری و یادداری درس شیمی دوره متوسطه، می باشد اطلاعات حاصل بر اساس آزمون های مربوطه ( یادگیری، یادداری ) برای پیش آزمون و پس آزمون ۵۶ نفر دانش آموز در دو گروه آزمایش و کنترل، فراهم آمده است، این اطلاعات به ترتیب آزمون های یاد شده در سطوح مقایسه ای به صورت جدول ها و نمودارهای جداگانه ی هرکدام ارائه می گردند. جدول ها شامل توزیع فراوانی و درصد نمرات دانش آموزان هردو گروه در آزمون های فوق و شاخص های گرایش به مرکز و پراکندگی می باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴-۲- آمار توصیفی
در بخش آمار توصیفی اطلاعات بدست آمده در قالب جدول ها ونمودارهای آماری خلاصه می شود در این بخش از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و سایر آماره ها استفاده شده است.
۴-۲-۱- توزیع فراوانی و درصد گروه های شرکت کننده در تحقیق
جدول ۴- ۱- توزیع فراوانی و درصد گروه های پاسخ دهندگان
گروه
فراوانی
درصد
گروه کنترل
۲۸
۵۰
گروه آزمایش
۲۸
۵۰
کل
۵۶
۱۰۰
با توجه به جدول و نمودار شماره ۴- ۱ فراوانی پاسخ دهندگان نشان میدهد، که ۵۰ درصد پاسخ دهندگان در گروه کنترل و ۵۰ درصد دیگر در گروه آزمایش هستند.
نمودار ۴- ۱توزیع فراوانی و درصد گروه های پاسخ دهنده
۴ – ۲- ۲- بررسی توزیع فراوانی و درصد نمره معدل دانش آموزان دوگروه کنترل و آزمایش در نیمسال اول سال تحصیلی ۹۳/۹۲
به منظور بررسی توزیع فراوانی و درصد نمره ی معدل نیمسال اول دانش آموزان برحسب گروهی که در آن قرار دارند یک جدول توافقی دو طرفه که سطر های آن شامل گروه و ستون هایش معدل دانش آموزان می باشد را رسم نموده بررسی می نماییم.
جدول ۴-۲ توزیع فراوانی و درصد نمره معدل دانش آموزان در نیمسال اول سال تحصیلی ۹۳ /۹۲ بر حسب گروه
گروه ها
معدل دانش آموزان
کل
۱۴ تا ۱۶
۱۶ تا ۱۸
۱۸ تا ۲۰
آزمایش