مفهوم زنجیره تامین کامل، به نوعی شامل لجستیک روبه جلو و معکوس می باشد (والتون و همکاران، ۱۹۹۸ ؛ یانگ و وانگ، ۲۰۰۷). در فرایند لجستیک رو به جلو تامین کنندگان مواد خام را برای تولیدکنندگان فراهم می کنند تا محصولات را تولید کنند. در حالت کلی تولیدکنندگان از طریق توزیع کنندگان محصولات را برای مشتریان ارسال میکنند. در لجستیک برعکس، ممکن است مشتریان محصولات را برای برگشت، تعمیر و بازیافت ارسال کنند. علاوه براین، نیازمند خواهد بود تا تولیدکنندگان و تامین کنندگان نیز محصولات معیوب و غیر قابل کار را رسیدگی کنند. جمع آوری کننده مواد بازیافتی نیازمند خواهد بود تا بطور صحیح این محصولات را بازیافت نمایند و آنها را به مواد قابل استفاده مجدد تبدیل کرده و برای تامین کنندگان و تولیدکنندگان برگردانند. چرخه کامل و بهم پیوسته همه این فعالیتها به عنوان لجستیک یکپارچه شناخته شده است (استادلر و کیلگر[۴۳]، ۲۰۰۵)، در طی این سال ها در ادبیات و دست نوشته های علمی تعاریف محدودی از لجستیک یکپارچه شده است که بطور خلاصه در جدول ذیل آورده شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
بطور کلی میتوان گفت لجستیک، بخش فیزیکی زنجیره تأمین را در بر میگیرد و عمدتاً شامل کلیه فعالیتهای مربوط به جریان مواد و کالاها از مرحله تهیه مواد خام تا تولید محصول نهایی از جمله حملونقل، انبارداری و غیره است. یکی از گرایشهای جدید در مدیریت لجستیک، بازیافت[۴۴]، چرخه مجدد[۴۵] و یا استفاده مجدد از محصولات است. در این روش، محصولاتی که به پایان عمر مفیدشان میرسند، مجدداً از مصرفکننده نهایی خریداری میشوند و پس از دمونتاژ، قسمتهایی از محصول که قابلیت استفاده مجدد را دارند، دوباره در قالب محصولات اسقاطی به چرخه حیات برمیگردند که یکپارچه شدن لجستیک معکوس و لجستیک مستقیم منجر به ایجاد زنجیره تامین حلقه بسته می شود.
جدول ۲-۴: ادبیات تعاریف لجستیک یکپارچه (حلقه بسته)
نمونههایی از تعاریف لجستیک یکپارچه
مرجع
تعریف
سالما[۴۶] و همکاران (۲۰۰۷)
لجستیک معکوس یک رابطه بین بازار محصولات استفاده شده و بازار جدید ایجاد می کند. وقتی این دو بازار بر هم منطبق شوند شبکه حلقه بسته نامیده می شوند.
چوپرا (۲۰۰۳)
لجستیک حلقه بسته به عنوان یک سیستم کلی است بدون تقسیم به دو قسمت مجزای لجستیک روبه جلو و لجستیک معکوس.
شن[۴۷] (۲۰۰۷)
لجستیک روبه داخل، تبدیل/عملیات و لجستیک رو به خارج عملیاتی هستند که در لجستیک یکپارچه صورت میگیرند.
جایارمان[۴۸] و همکاران (۱۹۹۹)
مدیریت همزمان حمل و نقل مواد/محصول از سمت تامین کننده به مشتری و حمل و نقل محصولات بازگشتی از سمت مشتری به عقب را لجستیک یکپارچه میگویند.
کو و ایوانز[۴۹] (۲۰۰۷)
دو سیستم حرکت مواد رو به جلو برای تولید و سیستم حرکت مواد رو به عقب برای تولید مجدد در کنار هم جهت سود آوری بیشتر، لجستیک یکپارچه را تشکیل میدهند.
۲-۶- نقش و اهمیت طراحی شبکه لجستیک
طراحی شبکه لجستیک بخشی از برنامه ریزی زنجیره تامین است. ماتریس برنامه ریزی زنجیره تامین[۵۰] وظایف برنامه ریزی را در بعد افق برنامه ریزی و فرایند زنجیره تامین طبقه بندی (شکل ۲-۳) می کند. وظایف بلند مدت در یک کادر تنها نمایش داده شده است تا خصوصیت جامع برنامه ریزی استراتژیک را روشن سازد (استادلر و کیلگر، ۲۰۰۵).
همان طور که در این ماتریس نمایان است ساختار شبکه توزیع و مکانیابی کارخانه جزء موضوعاتی هستند که در سطح استراتژیک مورد توجه واقع میشوند. این دو موضوع در واقع تشکیل دهنده شبکه لجستیک هستند که در ادامه به توضیح بیشتر آن می پردازیم.
شبکه لجستیک که توزیع در بستر آن صورت می گیرد، تاثیر قابل توجهی روی میزان سوددهی زنجیره و رضایت مشتری دارد. همچنین طراحی مناسب این شبکه می تواند نقش مثبتی روی اهداف زنجیره تامین به خصوص کاهش هزینه ها، سطح پاسخگویی و کارایی داشته باشد (چوپرا، ۲۰۰۳ و شن، ۲۰۰۷).
تدارکات
توزیع
فروش
تولید
-
- برنامه محصول
- برنامه ریزی استراتژیک فروش