الگوی مفهومی تحقیق Carriere&Christopher,2008)شکل ۱-۱ )
۱-۶) فرضیههای تحقیق:
براساس چهارچوب نظری تحقیق و اهدافتعریف شده ، فرضیههای پژوهش حاضر عبارتند از:
بین ارزیابی کارکنان از اقدامات ارتباطی و رضایت آنان از ارتباطات در بانک مسکن استان گیلان رابطه وجود دارد. ن
بین ارزیابی کارکنان از اقدامات ارتباطی و رضایت شغلی کارکنان بانک مسکن استان گیلان رابطه وجود دارد.
بین ارزیابی کارکنان ازاقدامات ارتباطی و رضایت شغلی آنها با توجه به رضایت کارکنان بانک مسکن استان گیلان از ارتباطات رابطه وجود دارد.
بین ارزیابی کارکنان از اقدامات ارتباطی و تعهد عاطفی کارکنان بانک مسکن استان گیلان رابطه وجود دارد.
بین ارزیابی کارکنان از اقدامات ارتباطی و تعهد عاطفی آنها با توجه به رضایت کارکنان بانک مسکن استان گیلان از ارتباطات رابطه وجود دارد.
۱-۷) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق
متغیرهای مستقل،وابسته وتعدیل گر این تحقیق عبارتند از:
اقدامات ارتباطی
اقدامات ارتباطی طیف کامل از فعالیتهای رسمی و غیررسمی است و ممکن است توسط هر کسی در سازمان شروع شود، به هر حال مسئولیت این ارتباط که موثر و به موقع و مهم باشد بر عهده مدیریت است(carrier-bourqe[15],2009). هشت مولفه در نظر گرفته شده برای اقدامات ارتباطی در سازمان که با طیف پنج گزینهای لیکرت در مقیاس فاصلهای(از خیلی کم تا خیلی زیاد) و با بهره گرفتن از پرسشنامه CAS (1979,Hogers,Gold harber[16])ارزیابی شده عبارتند از(carrier-bourqe[17],2009):
۱-اطلاعات دریافتی از دیگران
۲-اطلاعات فرستاده شده به دیگران
۳-پیگیری اطلاعات فرستاده شده به دیگران
۴-منابع کلیدی اطلاعات
۵-دریافت به موقع از منابع کلیدی
۶-روابط ارتباط سازمانی
۷-نتایج سازمانی
۸-کانال ارتباطی
تعهد عاطفی
مایر و آلن تعهد یا التزام راشامل سه بعدمیدانند که عبارتند از تعهد عاطفی، هنجاری و مستمر. تعهد عاطفی به عنوان ارتباط و وابستگی عاطفی به سازمان و مشارکت در آن تعریف میشود(Iqbalkhan et al[18],2001) . در این تحقیق از پرسشنامه تعهد سازمانیAOCS آلن و مایر[۱۹] با طیف لیکرت در مقیاس فاصلهای استفاده شده است.
صرف زمان تعطیلی در سازمان
افتخار به عضویت در سازمان
احساس تعلق به سازمان
رضایت شغلی
رضایت شغلی عبارت است از نوع نگرش فرد نسبت به شغل خویش و به مجموع تمایلات یا احساسات مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند اطلاق میگردد. به عبارتی رضایت شغلی متاثر از عوامل متعددی مانند حقوق و دستمزد، ارتباطات، سیاستها، رویهها، ابعاد شغلی، نظم کار و ویژگیهای شخصیتی کارکنان میباشد(جهانی و همکاران ،۱۳۸۸). در این تحقیق از پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا MSQ (1967,[20]WEISS)با طیف لیکرت در مقیاس فاصلهای استفاده شده است.
میزان فرصت برای پیشرفت در این شغل
فراهم شدن پایگاه اجتماعی با شغل
شایستگی سرپرست
شرایط کاری و جو کلی کار
میزان تعامل و همکاری
رضایت ارتباطی
شامل احساس رضایت از جنبههای مختلف ارتباط در یک سازمان است[۲۱](Crinow Wite ˛۱۹۸۱). این نوع رضایت میتواند در ارتباط با روشهای ارتباطی باشد و یا نباشد. در مجموع رضایت ارتباطی ارزشیابی موثر روشهای ارتباطی یک کارمند در سازمان است و به عنوان یک سازه چند بعدی به شمار میآید Carriere&Christopher[22],2008)). در این تحقیق از پرسشنامه رضایت ارتباطی CSAدانز و هازن با طیف لیکرت درمقیاس فاصلهای استفاده شده است.
اطلاعات ارائه شده در مورد میزان پیشرفت شغلی
ارائه رهنمودهایی برای حل مشکلات مربوط
میزان ارتباطات سازمانی مفید
برگزاری خوب جلسات و گردهمایی
میزان اعتمادسرپرست
۱-۸) قلمرو تحقیق:
قلمرو موضوع: قلمرو موضوعی تحقیق با توجه به عنوان تحقیق؛ یعنی تاثیر ارتباطات سازمانی در رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان، در حوزه مدیریت رفتار سازمانی قرار میگیرد.
قلمرو زمانی: تحقیق حاضردر بازه زمانی تابستان ۱۳۹۱الی تابستان۱۳۹۲ انجام شده است.
قلمرو مکانی: قلمرو مکانی تحقیق شعب بانک مسکن استان گیلان است.
فصل دوم
مبانی نظری تحقیق
۲-۱) مقدمه:
ارتباطات سازمانی، هرچند رشتهای تازه در قلمرو علوم انسانی است، اما به سرعت رشد یافته و نظر بسیاری از متفکران علوم رفتاری و سازمانی را به خود جلب کرده است تا جایی که بسیاری از دشواریهای سازمانی را تحلیل و برای آنها راه حلهای مناسب یافته است.
گروهی از صاحب نظران بر این اعتقادند که بسیاری از مسائل و مشکلات حاکم بر سازمان از بافت نادرست ارتباطی و عدم توجه به ظرایف ارتباطات سازمانی بوده است و اگر مدیران بر این امور واقف بودند، چه بسا با اثربخشی بهتر و بیشتر کارهای مربوط به خود را انجام میدادند(مهدوی ،۱۳۸۷). ارتباطات موثر نه تنها کلید گشودن درهای بسته زیادی درجهان است؛ بلکه فعالیتی اجتناب ناپذیر و الزام آور برای زندگی فردی، گروهی، سازمانی، و جمعی در تمام جوامع بشری میباشد. هر یک از ما در پیرامون خود مردمانی را میشناسیم که به یمن تواناییها در سختی و تنگنا، روزگار سپری میکنند. با این توصیف حوزه وسیع ارتباطات سازمانی در سالهای اخیر توجه اکثر جهانیان را به خود جلب کرده است(فرهنگی،۱۳۸۳ص۱۰). شناخت انسان از خود و طبیعت و محیط پیرامونش بدون مبادله اطلاعات و ارتباطات ممکن نیست در واقع انسان در پرتو مبادله اطلاعات و ارتباطات است که میتواند بیاندیشد و بدین ترتیب، نقشی تعیینکننده در جهت توانمندی جامعه ایفا نماید. بنابراین سازمانها باید از منابع انسانی و مالی و…. بهره گیرند و جهت رسیدن به اهداف تلاش کنند. سپس دارا بودن ارتباطات، اخلاق کار و تعهد بالای کارکنان نسبت به سازمان و خشنودی نسبت به کار و سازمان و همکار حاصل میشود که از عوامل بسیار مهم برای بالندگی سازمان به شمار میآید تعهد سازمانی عامل موثری در رفتار سازمانی کارکنان و بازده سازمانهاست و عبارت از نگرشهای مثبت و منفی افراد نسبت به کل سازمانی است که در آن مشغول به کارند. همچنین رضایت شغلی نیز یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی است رضایت شغلی عاملی است که باعث افزایش کارایی و نیز احساس رضایت مندی فردی میگردد. این فصل شامل چهار بخش میباشد در بخش اول به تعاریف ارتباطات سازمانی و عوامل موثر برآن و … پرداخته شد. در بخش دوم به بررسی رضایت شغلی، دربخش سوم تعهد سازمانی و در بخش چهارم به تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور پرداخته شده است.
بخش اول
ارتباطات سازمانی
طرح های پژوهشی انجام شده با موضوع تاثیر ارتباطات سازمانی در رضایت شغلی و تعهد سازمانی ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین