فرضیه اصلی:
بین آموزش های فنی و حرفه ای و افزایش توان اشتغال زایی زنان استان رابطه وجود دارد.
فرضیه های فرعی:
-
- آموزش در مراکز ثابت تأثیر بیشتری در اشتغال زنان داشته است.
-
- بین رشته تحصیلی رسمی افراد با اشتغال آنان رابطه معنا داری وجود دارد.
-
- بین میزان ساعات آموزشی و امکان اشتعال زنان رابطه وجود دارد.
- بین آموزش های فنی و حرفه ای و اشتغال در شهر و روستا اختلاف وجود دارد.
این تحقیق در دسته تحقیق های پیمایشی قرار دارد و با عنایت به طبقه بندی ها و معیارهای متفاوت موجود از روش های تحقیق می توان تحقیق حاضر را از این زاویه این گونه معرفی کرد:
تحقیق حاضر درصدد تشخیص مشکل و ارائه راه کار به سازمان فنی و حرفه ای است تا با استناد به این تحقیق برنامه ریزی های مرتبط در جهت هر چه بهتر شدن کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای و بیشتر شدن اشتغال داشته باشد، لذا یک تحقیق کاربردی است.
۳) جناب آقای دکتر حسن افشین , بابک باقری چرخی ۱۳۸۴ تحقیقی را تحت عنوان بررسی وضعیت اشتغال آموزش دیدگان فنی و حرفه ای مورد بررسی قرار گرفته است که روش تحقیق آن به شکل ذیل است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- اکتشافی است که به صورت پیمایشی جهت توصیف وضع موجود اشتغال کارآموزان فنی و حرفه ای اجرا گردید و از بابت جهت، تحقیق ارزشیابی است از نظر دامنه تحقیق خرد است که واحد مطالعه و واحد تحلیل کارآموزان فنی و حرفه ای است و از نظر وسعت پنهانگر و از نظر زمان مقطعی است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه آموزش دیدگان مراکز فنی وحرفه ای در سطح استان آدربایجان شرقی بود که طبق آمارنامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سال ۱۳۸۱، ۲۵۹۶۴ نفر در ۲۲ مرکز بوده است که از این تعداد ۱۷۶۲۱ نفر مرد و ۸۳۴۳ نفر زن میباشد. برای تعیین حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران حجم نمونه ۶۲۸ نفر محاسبه گردید که به شیوه تصادفی منظم با تعیین واحدهای مورد مطالعه در مراکز فنی وحرفه ای استان توزیع گردید.
ابزار تحقیق حاضر پرسشنامه محقق ساخته بود که شامل اطلاعات فردی درباره ی رشته کارآموزی جنس، سن و وضعیت تأهل کارآموزان بود. برای سنجش رضایت شغلی و مهارت های شغلی و مهارت های شغلی کارآموزان با بهره گرفتن از طیف لیکرت و وضعیت اشتغال و نیاز بازار کار از تکنیک نمره گذاری تحلیلی میدان نیرو برای سنجش نیازهای آموزشی (AHP) استفاده گردید. پایایی ابزار اندازه گیری با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرنباخ تعیین گردید و روایی آن بر اساس تکنیک توافق یابی ضریب کاپا محاسبه شد. این ابزار علاوه بر مؤلفه های فردی کارآموزان، دارای مؤلفه رضایت شغلی، نیازهای بازار کار میزان مهارت های ارائه شده بود. و تحقیقاتی نیز به شکل ذیل کار شده است.
۴) پیر حاجاتی ، جواد ، مجری بررسی اثر بخشی برنامه های آموزش فنی در کاریابی آموزش دیدگان فنی و حرفه ای استان قم در سال ۱۳۷۹/ – قم : اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم ، ۱۳۸۱٫
۵) جعفری، عزیزالله، مجری بررسی اثر بخشی برنامه های آموزش فنی و حرفه ای در کاریابی در کهکیلویه و بویر احمد / کهکیلویه و بویر احمد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور،۱۳۸۰
۶) شبگو منصف ، محمود ، مجری طرح تحقیق – بررسی میزان اثر بخشی آموزشهای فنی و حرفه ای در اشتغال آموزش دیدگان / گیلان : اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان ،۱۳۸۱
۷) محمودی نژاد ، احمد حسام ، مجری طرح – بررسی میزان تاثیر آموزشهای مراکز و حرفه ای در توسعه خود اشتغالی کار آموختگان منطقه کرج / احمد حسام محمودنژاد ، دکتر حجت اله احمدی – محمد سجادیان ، موسی زمانفر – اداره کل آموزش فنی و حرفه ای منطقه کرج
۸) حسین نژاد ، مهدی ، محقق – بررسی نقش آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه خود اشتغالی استان مازندران / ناظر : ابراهیم صالحی عمران – تهران : اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران
۹) دکتر علی اکبر امین بیدختی ، سعید زال زاده , بررسی نقش آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه خود اشتغالی در استان سمنان: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان ۱۳۸۳
۱۰) عظیمی چنزق ، علی ، محقق – نقش آموزشهای فنی و حرفه ای در توسعه کارآفرینی / علی عظیمی چنزق ، ارژنگ صادقی – آذربایجان شرقی : اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی ۱۳۸۵٫
۱۱) مکیان ، نظام الدین ، مجری – نقش آموزشهای فنی و حرفه ای غیر رسمی در فرایند توسعه استان, مطالعه راهبردی آموزشهای فنی و حرفه ای غیر رسمی در استان یرد / دکتر سید نظام الدین مکیان: محمود نادری بنی – استان یزد : دانشگاه یزد ۱۳۸۲٫
۱-۸-۲٫ پیشینه تحقیق در خارج کشور
موضوعات مشابه عبارتند از:
۱) اهم تجربیات دولت آلمان در توسعه و ترویج کارآفرینی (پروژه جوینور)
۲) اهم تجربیات دولت ایتالیا در توسعه کارآفرینی(برنامه انتشار نوآوریDIT و آژانس(Skillupo Itali
۳) مهم ترین تجربیات عملی دولت اتریش (پروژه از عمل تا عمل)
۴) تحقیق روی پروژه روش هایی برای ایجاد یک کسب و کار در مرجعیت علی
۵) برنامه فرهنگ شرکت های کوچک استرالیا و چالش های نیروی کار در استرالیا
۱-۹٫ تعریف واژه ها و اصطلاحات
کارآفرین (Interepreneur)
کارآفرین فردی است که کسب و کاری را با هدف سودآوری و رشد ایجاد و مدیریت میکند. چنین شخصی, اساسا به وسیله رفتار نوآورانه شناخته شده و اقدامات مدیریت استراتژیک را در کسب و کار به کار میگیرد.(کرد نائیج, ۱۳۸۶, ۴۱)
کارآفرینی (Interepreneurship)
فرایند خلق چیز جدید و با ارزش, با اختصاص زمان و تلاش لازم و در نظر گرفتن ریسکهای مالی , روانی و اجتماعی و رسیدن به رضایت فردی و مالی و استقلال است (Hisrich, 2003: 18)
خلاقیت (CREATIVITY)
خلاقیت جوهره کارآفرینی است , تار و پود فرهنگ کارآفرینی از جنس خلاقیت و سخت کوشی یافته شده است, فرهنگ کارآفرینی بر بها دادن به خلاقیت و نوآوری استوار است , کارآفرینان افراد خلاقی هستند که ایده های نو تولید کرده و آن را در قالب یک شرکت به سرانجام می رسانند.
نوآوری (INNOVATION)
یعنی تازگی, تنوع, ابتکار و بداعت شخص نوآور آماده تغییرات است , یکی از ارکان کارآفرینی , نوآوری است.
سازمان (I.R.T.V.T.O)
عنوان اختصاری سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور (Iran Technical and Vocational Training Organization) وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی است.
(ضوابط و دستورالعملهای آیین نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد, ۳:۱۳۸۸)
آموزش (Education)
یک عمل اجتماعی است که اشخاص را تحت تاثیر و نفوذ محیط برگزیده , قرار میدهد تا شایستگی اجتماعی کسب کنند و به حد نهایی به رشد و تکامل فردی برسند .
آموزش فنی و حرفهای : Techniacl and Vocational Training
آموزشی است که به منظور ایجاد مهارت و توانایی برای احراز شغل یا افزایش مهارت ارائه میشود و منجر به کسب گواهینامه مهارت میگردد. (www.irantvto.ir)
مرکز آموزش فنی و حرفهای: (Technical and Vocational Training Center)