Probst&Raub&Romhard
تعیین هدفهای دانش
شناسایی
کسب
توسعه
تسهیم
استفاده
نگهداری
ارزیابی
Nonaka&Takeuchi
اجتماعی نمودن
خارجی نمودن
اتصال برقرار نمودن
درونی نمودن
منبع: افرازه، ۱۳۸۶: ۴۶
۲-۲-۲۱ ) بررسی تحلیلی چند مدل مدیریت دانش
پس از آشنایی اجمالی با مدلهای دانش، در این بخش چند مدل که هر یک، ضمن داشتن مشابهت با دیگر مدلها، بُعد خاصی از موضوع را در بردارند، بررسی میشوند تا از این طریق، امکان مقایسه و شناخت ابعاد گوناگون مدیریت دانش، برای یکپارچهسازی و بهکارگیری بهتر آنها فراهم شود.
۲-۲-۲۲ ) مدل پایههای ساختمان دانش
این مدل توسط «پروبست، روب و رمهاردت[۶۰]» (۲۰۰۲) به نام «مدل پایههای سنگ بنای ساختمان مدیریت دانش» نامگذاری شده است. همانگونه که پیشتر گفته شد، با توجه به جنبه کاربردیتر این مدل، آن را بهعنوان مدل نسبتاً کاملی که نکات مثبت همه مدلها را تقریباً در برمیگیرد موردتوجه بیشتر قرار خواهیم داد.
طراحان مدل یادشده، مدیریت دانش را بهصورت سیکل دینامیکی میبینند که در چرخش دائم است. مراحل این مدل، شامل هشت جزء متشکل از دو سیکل؛ درونی و بیرونی است.
- سیکل درونی: بهوسیلهی بلوکهای: کشف (شناسایی)[۶۱]، کسب[۶۲]، توسعه[۶۳]، تسهیم[۶۴]، کاربرد (بهرهبرداری)[۶۵] و نگهداری[۶۶] از دانش، ساخته میشود.
- سیکل بیرونی: شامل بلوکهای اهداف[۶۷] دانش و ارزیابی[۶۸] آن است که سیکل مدیریت دانش را مشخص می کند.
کاملکنندهی این دو سیکل «بازخور[۶۹]» است.
شکل شمارهی ۹-۲ اجزای مدل مذکور را نمایش میدهد.
شکل شمارهی ۹-۲: مدل پایههای ساختمان مدیریت دانش
هدفهای دانشی
نگهداری
شناسایی
استفاده
ارزیابی
تسهیم
توسعه
کسب
بازخور
منبع: پروبست، روب و رمهاردت، ۲۰۰۲
نحوهی عملکرد پایههای این مدل به شرح زیر است: