۲-۱۰-۱٫ تحقیقات خارجی
۱- ورهل[۷] (۲۰۱۲)، در مقاله خود تحت عنوان” توصیف ترجیهات و درگیری حقیقی در خود اشتغالی: جنسیت و ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه” نشان می دهند که چرا نرخ خود اشتغالی زنان از مردان کمتر است. آنها بین ترجیهات برای خود اشتغالی و درگیر شدن در خود اشتغالی در مد تفاوت قائل شده است. تمایز سیستماتیک بین راه های مختلف که جنسیت تاثیری روی ترجیهات برای خود اشتغالی دارد قائل شده اند. نتایج نشان می دهد که ترجیهات کمتر خانمها برای خود اشتغالی نقش مهمی را در توضیح درگیر شدن کمتر خود اشتغالی را می رساند و جنسیت هم روی خود اشتغالی دارد.
۲- برانداستاتر[۸] (۲۰۱۱)، در تحقیق خود تحت عنوان” جوانب شخصیتی کارآفرینی: نگاهی بر تحلیلات ۵عاملی” بیان کردند که کارآفرینی به عنوان شاخصی مهم در تمایلات اقتصادی، اجتماعی مشخص شده است. در سیستم بزرگ پنج عاملی ویژگی های شخصیتی بین مدیران و کارآفرینان متفاوت می شود. ویژگی های کارآفرینان شامل ۵ عامل می شود: خلاقیت، خطرپذیری، استقلال طلبی، میل به توفیق طلبی و کنترل درونی. خطرپذیری تاسیس شرکت را حمایت می کند اما موفقیت آن را حمایت نمی کند، میل توفیق طلبی برای تاسیس و موفقیت شرکت لازم است.
۳- وانگ و همکاران[۹] (۲۰۱۰)، در مقاله خود با موضوع ” تسهیم دانش: بازبینی و مسیرهایی برای تحقیقات آینده” موفقیت مبانی مدیریت دانش را وابسته به تسهیم دانش دانسته اند. این مقاله مطالعات کمی و کیفی درباره تسهیم دانش در سطح فردی را مورد مطالعه قرار می دهد. چارچوب تحقیق ۵ منطقه ای که باید به تسهیم دانش تاکید کرد را تشخیص می دهد: متون سازمانی، ویژگی های تیم و میان فردی، ویژگی های فرهنگی، ویژگی های فردی و شاخص های انگیزشی.
۴- کولینگر و همکاران[۱۰] (۲۰۰۸)، در مقاله خود بنام” فکر می کنم که می توانم، فکر می کنم که می توانم، اعتماد به نفس زیاد و رفتار کارآفرینانه” بیان کرده اند که شکستهای بزرگ و نرخ بازگشت کم باعث شده که افراد به سمت کارآفرینی کشیده شوند. بنابراین پیش بینی اینکه چگونه یک نفر در بازار می آید تصمیمی برای شروع است. کوواریانس تمایل کارآفرینانه نشان می دهد که هرچه شخص مهارتهای خود را باور کند دانش و توانایی شروع را دارد. همچنین همبستگی منفی بین سطح اعتماد به نفس فرد و شانس زنده ماندن وجود دارد. نتایج پیشنهاد می کند که برخی از کشورها نرخ بالایی از فعالیتهای راه اندازی وجود دارد زیرا این شهروندان اعتماد به نفس بیشتری نسبت به افراد کشورهای دیگر دارد.
۵- دو و همکاران[۱۱] (۲۰۰۷)، در تحقیق خود تحت عنوان “رابطه بین تسهیم دانش و عملکرد: مطالعه ای در چین” نشان دادند که تسهیم دانش با عملکرد مرتبط است و ابعاد مختلف تسهیم دانش بر جنبه های مختلف عملکرد تخصیص داده شده است. این تحقیق همچنین این ایده را پشتیبانی می کند که شاخص های اقتضایی بر رابطه بین تسهیم دانش و عملکرد تاثیر می گذارد. مدیران باید بر ابعاد مهم تسهیم دانش و حمایت از شاخصهای اقتضایی زمانیکه دانش را تسهیم می کند تمرکز داشته باشد.
۶- لوسکو و مینیتی (۲۰۰۶)، در مقاله خود تحت عنوان” تاثیر مسن شدن بر رفتار کارآفرینانه” نشان داده اند که افراد جوانتر بیشتر مشتاق راه اندازی کسب و کار را دارند. در نتیجه توزیع سن جمعیتی نقش مهمی در ایجاد شرکتها دارند. اگر فرد وقتش را صرف کار کند، درآمد کسب می کند و اگر وقتش را صرف ایجاد شرکت کند، درآمدی کسب نمی کند اما آینده خوبی دارد. هرچه فرد مسن تر می شود وقت بیشتری را صرف کا و کسب درآمد می کند.
۲-۱۰-۲٫ تحقیقات داخلی
۱- احمدی و همکاران(۱۳۹۱)، در تحقیق خود تحت عنوان” بررسی تاثیر عوامل فردی و محیطی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه کردستان” بیان کرده اند که عوامل فردی رابطه معناداری با ویژگی های کارآفرینانه دارد، بطوریکه دانشجویان پسر و آنهایی که وضعیت تحصیلی مناسبی دارند، حس توفیق طلبی، استقلال طلبی و خلاقیت در آنها بیشتر می باشد. از دیگر یافته های این پژوهش تاثیر مورد انتظار و ادراکات دانشجویان از محیط کارآفرینانه دانشگاه بر تقویت رفتارهای کارآفرینانه آنها است.
۲- سهرابی و همکاران(۱۳۹۰)، در تحقیق خود تحت عنوان” ارائه مدلی جامع برای ارزیابی تسهیم دانش در سازمان های پروژه محور دولتی بر مبنای عوامل انسانی،سازمانی و فنی” نشان می دهند که مجموعه عوامل فردی، سازمانی و فنی بر تسهیم دانش در سازمانهای دولتی پروژه محور اثری مستقیم و فراگیر دارند و براساس تحلیل های انجام شده می توان به این نتیجه رسید که به هر سه عامل باید بصورت متمرکز در کنار یکدیگر توجه شود.
۳- پورقاز و همکاران(۱۳۹۰)، در مقاله خود تحت عنوان” بررسی رابطه شیوه های تفکر با ویژگی های شخصیتی کارآفرینی در مدیران مدارس_مطالعه موردی مدارس مقاطع سه گانه شهر بیرجند” بیان کرده اند که شیوه تفکر غالب در بین مدیران ، تفکر برون نگر می باشد و در بین ویژگی های شخصیتی کارآفرینی نیز توفیق طلبی بالاترین میانگین را به خود اختصاص داده است و بین شیوه های تفکر و ویژگی های شخصیتی کارآفرینان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
۴- پارسا(۱۳۹۰)، در مقاله خود تحت عنوان” بررسی تاثیر شیوه های حل مساله بر شخصیت کارآفرینانه مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز” بیان کرده که هر کدام از شیوه های چهارگانه حل مساله با ویژگی های کارآفرینی دانشجویان رابطه معنادار و مثبت دارند. نتایج رگرسیون نیز نشان داد که شیوه های عقلانی و عمل گرا،۳۳درصد از کل واریانس ویژگی های کارآفرینانه دانشجویان را پیش بینی می کنند و سهم شیوه حل مساله عقلانی از این میزان ۵۶% می باشد. سایر شیوه های حل مساله قادر به پیش بینی معنادار ویژگی های کارآفرینانه دانشجویان نیستند. تقویت این دسته از شیوه های حل مساله با گنجاندن متون و تمرین های مرتبط در محتوای برنامه های درسی دانشجویان می تواند به رشد استعداد کارآفرینی دانشجویان کمک می کند.
۵- بارانی(۱۳۸۹)، در مقاله خود تحت عنوان” تاثیر آموزش کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه پیام نور کرمانشاه: رویکرد مدلسازی معادله ساختاری” بیان کرده که در گستره هزاره جدید آموزش کسب و کار و فرهنگ کارآفرینانه می تواند راهکار ارزشمندی برای ایجاد تفکر کارآفرینی و اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی و به موازات آن بهبود بحران بیکاری جامعه باشد. براساس یافته ها، فرضیه های اصلی پژوهش مبنی بر ارتباط مثبت و معنادار نیت کارآفرینانه دانشجویان با نگرش نیت به کارآفرینی، هنجارهای ذهنی، باور به خودکارآمدی و رفتار کارآفرینانه و تاثیر مثبت و معنادار آموزش کارآفرینی بر نگرش نسبت به کارآفرینی، هنجارهای ذهنی و باور به خود کارآمدی تایید شده است.
۶- حسینی کشاورزی(۱۳۸۶)،در مقاله خود تحت عنوان” موانع و تسهیل کننده های تسهیم دانش در سازمانها” هدف خود را معرفی طبیعت و اهمیت تسهیم دانش را بطور خلاصه به عنوان یکی از مهمترین جنبه های مدیریت دانش در سازمانها معرفی کرده و موانع و تسهیل دهنده های آن را در سازمانها معرفی کرده است.نتایج نشان می دهد تسهیم دانش باعث ایجاد مزیت رقابتی می شود و منجر به کاهش هزینه ها در تولید دانش و تضمین انتشار بهترین روش های کاری در داخل سازمان شده و سازمان قادر به حل مسائل و مشکلات خود می نماید.
جدول شماره۲-۲٫ پیشینه پژوهش
مولفه های مربوط به متغییرها
متغیرها
صاحبنظر- عنوان مقاله
سال ارائه
مقایسه افراد از لحاظ سنی
مسن شدن
رفتار کارآفرینانه
لوسکو و مینیتی
تاثیر مسن شدن بر رفتار کارآفرینانه
۲۰۰۶
عوامل انسانی، سازمانی و فنی
تسهیم دانش
عملکرد
دو و همکاران
رابطه بین تسهیم دانش و عملکرد: مطالعه ای در چین
۲۰۰۷
درجه اعتماد به نفس
شانس زنده ماندن
اعتماد به نفس
رفتار کارآفرینانه
کولینگر و همکاران
فکر می کنم بتوانم، فکر می کنم بتوانم،اعتماد به نفس زیاد و رفتار کارآفرینانه
۲۰۰۸