جدول ۴-۱۷-جدول آمار توصیفی تخلفات سرعت، سال ۸۸ و۸۹ ۶۳
جدول ۴-۱۸- آمار استنباطی مقایسه تخلفات سرعت سال ۸۸ و ۸۹ ۶۳
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱- تعریف مسئله و بیان سؤالهای اصلی تحقیق:
با توجه به اینکه بسیاری از تصادفات در نتیجه عدم رعایت سرعت مجاز به وجود می آیند، سیستمهای کنترل سرعت متوسط وسایل نقلیه برای جلوگیری از حرکت وسایل نقلیه با سرعتهای غیر مجاز به کار گرفته می شوند، در این تحقیق با شناسایی تعداد و نوع تصادفات قبل و بعد از به کار گیری سیستمهای کنترل سرعت، میزان تاثیر گذاری این سیستمها در تصادفات بررسی گردیده است. به عنوان مطالعه موردی محور شیراز -مرودشت مورد بررسی قرار گرفته است برای شناخت تعداد و نوع تصادفات از کروکیهای تصادفات در این محور استفاده شده است. در این تحقیق به این سوال پاسخ داده شده است که :
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
به کار گیری سیستم کنترل سرعت متوسط تا چهاندازه بر میزان تصادفات موثر است ؟
سوال اصلی در این تحقیق به این موضوع می پردازد که بکارگیری سیستم کنترل سرعت متوسط تا چه میزان در کاهش آمار تصادفات موثر واقع شدهاند.
۱-۲- هدفها : (کلی و جزیی)
هدف کلی : میزان تاثیر گذاری بکارگیری سیستم کنترل سرعت متوسط وسایل نقلیه بر میزان تصادفات در محور شیراز- مرودشت.
اهداف جزیی :
تحلیل تصادفات متأثر از سرعت غیر مجاز
تحلیل مکان وقوع تصادفات
تحلیل زمان وقوع تصادفات
محاسبه میزان جرائم تخلفات سرعت در محور مورد نظر
۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق:
با توجه به اینکه در حال حاضر اطلاع کافی در مورد میزان اثر بخشی استفاده از سیستمهای کنترل سرعت متوسط وجود ندارد، این تحقیق به ما نشان داد که استفاده از دوربینهای کنترل سرعت متوسط باعث کاهش تصادفات گردید. کنترل سرعت متوسط(که آن را در عین حال «کنترل بخشی» یا کنترل از «نقطه ای به نقطه دیگر» می نامند) از روشهای نسبتا جدید اعمال مقررات سرعت به شمار می آید. در سامانههای کنترل سرعت متوسط، بهاندازه گیری متوسط سرعت در مقطع خاصی از راه (معمولا ۲ تا ۵ کیلومتر) پرداخته می شود. با توجه به اینکه امروزه سرعت غیر مجاز وسایل نقلیه سهم قابل ملاحظه ای در تصادفات رانندگی دارند نصب دوربینهای کنترل سرعت متوسط یکی از نیازهای ضروری می باشد و می تواند کاربرد خیلی مهمی داشته باشد. وسیله نقلیه به هنگام ورود به مقطع در نظر گرفته شده اعمال مقررات و سپس مجددا به هنگام خروج از آن شناسایی می گردد. سرعت متوسط یا میانگین را می توان بر پایه فاصله زمانی بین این دو نقطه محاسبه کرد.
۱-۴- سؤالهای تحقیق (اصلی -فرعی):
سوال اصلی : به کارگیری سیستم کنترل سرعت متوسط تا چهاندازه بر میزان تصادفات مؤثر است؟
سوالات فرعی :
آیا عملکرد این سیستمها درزمان وقوع تصادفات مؤثر است؟
آیا عملکرد این سیستمها در مکان وقوع تصادفات مؤثر است؟
میزان تخلفات اعمال قانون شده سرعت در محور مورد بررسی چقدر است؟
۱-۵- فرضیه :
استفاده از سیستمهای کنترل سرعت متوسط باعث کاهش تصادفات می گردد.
۱-۶- کاربردهایی که از انجام این تحقیق متصور است:
این تحقیق می تواند در آتی مستندات لازم برای تصمیم گیری در خصوص گسترش نصب این سیستمها در تمامی بزرگراهها، آزاد راه ها و راه های اصلی را فراهم نماید و انتظار می رود که خود بتواند باعث کاهش تصادفات به نحو چشمگیری شود.
۱-۷- استفاده کنندگان از نتیجه پایان نامه اعم از مؤسسات آموزشی، پژوهشی، دستگاههای اجرایی و غیره:
پلیس راه
وزارت راه و شهرسازی
شهرداریها
۱-۸- روش تحقیق:
روش تحقیق به صورت اسنادی و کتابخانهای با بهره گرفتن از کروکیهای تصادفات میباشد. آمار تصادفات در یک سال قبل و یک سال بعد از نصب سیستم کنترل سرعت متوسط در محور شیراز -مرودشت جمع آوری و با یکدیگر مقایسه گردید تا میزان تأثیرگذاری این سیستم مشخص گردد.
۱-۹- ابزار گردآوری اطلاعات:
کروکی تصادفات و آمار اعمال قانون در مرکز مانیتورینگ پلیس راه شیراز اصفهان
۱-۱۰- جامعه آماری و حجم نمونه :
کلیه تصادفات از مورخه۱/۱/۱۳۸۸ تا مورخه ۳۰/۱۲/۱۳۸۹ محور شیراز- مرودشت که در این تحقیق این تعداد ۸۲۲ مورد بوده است.
۱-۱۱- روش نمونه گیری:
تمام کروکیها در محدوده مشخص شده جمع آوری شدهاند.
۱-۱۲-روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات:
انجام آزمونهای آماری با بهره گرفتن از نرم افزار Spss صورت گرفت و برای تهیه گزارشهای مربوط به تحلیلهای آماری از excel استفاده گردید.
۱-۱۳- رئوس مطالب و فصول:
فصل اول: مقدمه و کلیات
فصل دوم: پیشینه تحقیق در زمینه اثرات کنترل سرعت
فصل سوم: روش شناسی و مبانی نظری استفاده از کنترل سرعت
فصل چهارم: جمع آوری دادهها وتحلیلهای آماری از میزان تصادفات و تخلفات سرعت در محور مورد بررسی
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
۱-۱۴- جنبه جدید بودن و نوآوری طرح:
اثرات قبل و بعد استفاده از سیستمهای کنترل سرعت متوسط در ایران تا کنون محاسبه نشده است تا مشخص شود که استفاده از این سیستمها تا چهاندازه مؤثر و مقرون به صرفه است. لازم به ذکر است که سیستم کنترل سرعت متوسط در اسفندماه ۱۳۸۸ در محور شیراز مرودشت راهاندازی و در ابتدای فروردین ۱۳۸۹ مورد بهره برداری قرار گرفت.