– هوارداران پرو پاقرص شما هستند.
– با اصرار، دیگران را به سوی شما می کشانند.
– از خودش هزینه می کند تا شما را به شهرت برساند.
هـ – مشتریان خشمگین:
عملکرد شما نه تنها موجب ناراحتی آنها بلکه باعث خشم آنها می شود به همین جهت:
– او در پی انتقام گیری از شماست.
– به او از جانب ما خسارت رسیده.
– او فعالانه همه را علیه شما می شوراند .
– کمترین خواسته او محو شما از صحنه است.
– برای نابودی شما ،وجود تعداد کمی از این مشتری فوق العاده خطرناک است.
۲-۲-۷)چرخه بهبود مستمر رضایت مشتری
گوش دادن و توجه به نیازهای مشتری ، درک عمیق از آنچه که مشتری می خواهد را میسر می کند و روش های تجزیه و تحلیل کمک می کند تا راه حل پیدا شده و به اجرا گذارده شود. وقتی چنین اقداماتی انجام شود به اثر بخش و کارایی نظارت می شود تا مشخص شود که آیا با نیازهای مشتریان انطباق دارد یا نه؟. که اگر چنین باشد این کار موجب رضایت مشتری شده و چرخه بهبود مستمر، استمرار خواهد یافت. اریک سیگل در این زمینه می گوید: «اگر می خواهید در میدان تجارت و رقابت باقی بمانید ، کالاهای متنوع عرضه کنیدو به نحوه ارائه آن تنوع بخشید. باید کارتان با دیگران فرق اشته باشد .مشتری ها به جایی مراجعه می کنند که خدمات و کالای آن متفاوت باشد» و نیز استیو هاب می گوید: سوال از مشتری در مورد خواسته هایش کافی نیست زیرا تا آن را بسازید ذائقه اش تغییر کرده است(محمدی، ۱۳۸۵، ۳۱-۳۰).
صدای مشتری
مشتری
اجرا و نظارت
تجزیه و تحلیل
اقدامات بهبود
شکل ۲-۶) چرخه بهبود مستمر رضایت مشتری(محمدی،۱۳۸۵،ص۳۱)
۲-۲-۸) اندازه گیری رضایت مشتری
رضایت مشتری به عنوان یک عامل اصلی برای تعیین موفقیت سازمان در ارتباط با مشتریان میباشد(فیکی کوا و اینگرید[۳۷]،۲۰۰۴)و رضایت مشتری معیاری از چگونگی عملکرد کلی سازمان در رابطه با مجموعه انتظارات مشتری میباشد توجیه اساسی برای اندازهگیری رضایت مشتری فراهم آوردن اطلاعاتی است که مدیران را قادر سازد تا تصمیمات صحیحی را جهت به حداکثر رساندن رضایت مشتریها اتخاذ نمایند و در نتیجه موجب بهبود حفظ مشتریها شوند (هیل[۳۸]،۱۳۸۴،ص۳۶). به همین دلیل اندازهگیری رضایت مشتری بسیار مهم است.رضایت مشتری دلیل اصلی برای مدیریت کیفیت جامع می باشد(الومیمو همکاران[۳۹]،۲۰۰۳،ص۶۶۸). مدیریت کیفیت جامع مبنی بر رضایت مشتری یک رویکرد مدیریتی است که شامل یک سازمان متمرکز بر کیفیت همراه با مشارکت تمام اعضا در راه رسیدن به موفقیت بلندمدت که رضایت مشتری و منافع سازمان و جامعه میباشد. برای دستیابی به رضایت واقعی مشتری نیاز به فرهنگ مشتری مداری، سازمان متمرکز بر مشتری، قدرت کارکنان، ساختار تیمی و همراهی با مشتریان و تهیه کنندگان را داریم. شرکت ها روی متدهایی که تعیینکننده رضایت مشتری است میلیونها دلار خرج میکنند، چون اندازهگیری کمی رضایت مشتری کمک بزرگی به اندازهگیری کیفیت محصول بر رفتار مشتری میباشد(فیکی کوا و اینگرید،۲۰۰۴،ص۵۹).
برای اندازهگیری رضایت مشتری چهار سوال زیر مطرح میشود:
مشتری ما چه کسی است؟
رضایت مشتری به چه معنی است؟
برای اندازهگیری به چه چیزهایی نیاز داریم؟
چطور اندازهگیری کنیم؟
مشتری کیست؟
اکنون که در اقتصاد جهانی مشتریان بقای شرکت را رقم میزند، دیگر شرکتها نمیتوانند به انتظارات و خواستههای مشتریان بیتفاوت باشند. آنها باید همه فعالیتها و توانمندیهای خود را متوجه رضایت مشتری کنند. چرا که تنها منبع برگشت سرمایه مشتریان هستند. بنابراین، نخستین اصل در دنیای کسب و کار امروزی ایجاد ارزشهای مشتریپسند است. و تنها ازطریق فرایندهای شرکت میتوان ارزشهای مشتریپسند ایجاد کرد (عالی،۱۳۸۱،ص۴۵).
برای یک سازمان دو نوع مشتری وجود دارد، افرادی که بر بقا و وضعیت کسب و کار سازمان تاثیرگذار هستند: مشتریان خارجی و مشتریان داخلی.
مشتریان خارجی خارج از سازمان قرار دارند و نوعی از این مشتریها که فورا به ذهن می آید مصرفکنندگان نهایی میباشند. مشتریان خارجی دیگری نیز در کانال توزیع محصولات بین سازمان و مصرفکننده نهایی وجود دارد، که شامل توزیعکنندگان، نمایندگیهای تولیدکنندگان و … می باشد(کاوسی و سقایی،۱۳۸۴،ص۸۷).مشتریان داخلی درون سازمان قرار دارند و شامل کارکنان سازمان میباشند.
رضایت کارکنان امر مهمی برای سازمان تلقی میشود. اگر سازمان نیازهای مشتریان داخلی را تامین کند آن ها وظایف خود را به خوبی انجام داده و برای کار موثر بیشتر با هم همکاری میکنند. رضایت مشتریان داخلی یکی از شرایط اساسی برای راضی کردن مشتریان خارجی میباشد (فیکی کوا و اینگرید،۲۰۰۴،ص۵۸)
رضایت کارکنان
وفاداری کارکنان
شرایط کاری
کیفیت خوب محصول
سود بالا
رضایت مشتری
وفاداری مشتری
شکل۲-۷)چرخه رضایت(فیکی کوا و اینگرید،۲۰۰۴،ص۵۸)
مدیران معمولا تمایل دارند که در کوتاهمدت به سود برسند و نقش رضایت زیردستان را نادیده میگیرند، در صورتیکه رضایت زیردستان برای رسیدن به رضایت مشتریان خارجی و سودمندی امر مهمی تلقی میشود و زیان بزرگی برای مدیرانی که بدینگونه رفتار میکنند محسوب میشود، چون مدیریت کردن مشتریان داخلی معمولا راحتتر از مدیریت کردن مشتریان خارجی میباشد. تهیهکنندگان با تعداد زیادی مشتری روبرو هستند که برایشان مشکلساز است. اگر آنها بخواهند روابط خود را با مشتریان توسعه دهند باید تعداد مشتریان را کاهش دهند. معمولا درصد کمی از مشتریان سود زیادی را برای شرکت بوجود میآورند، بنابراین شرکت باید فعالیتهای خود را روی همان مشتریان کم ولی با سود بالا متمرکز کند. مدیریت ارشد نیز نقش مهمی در تاثیر فرهنگ و باور کارکنان دارد، زیرا کارکنان را بسوی هدف سازمانی هدایت میکند و این مدیریت نیاز به فهم و درک کارکنان دارد، که در نتیجه رضایت کارکنان منجر به رضایت مشتری خواهد شد (همان منبع).
بسیاری از سازمانها سطح رضایت مشتری را از بین موارد زیر شناسایی میکنیم:
– تماسهایی که در ارتباط با مشکلات محصول میباشد.
– شکایات مستقیمی که بوسیله تلفن، پست، پست الکترونیکی و… میشود.
– محصولات مرجوعی و دلیل ارجاع آن.
البته این ها به عبارتی اندازهگیری نارضایتی مشتری میباشد نه رضایت مشتری و البته فرصتی برای جلوگیری از شکست، نه فرصتی برای توسعه و نوآوری محصول میباشد.
سازمانها میتوانند دادههای خاصی را که اطلاعات مناسبی برای رضایت واقعی مشتری تهیه میکند را گردآوری و تحلیل کند.
مهم این است که آنچه واقعا برای مشتریان مهم است اندازهگیری شود. امکان تشخیص اشتباه یا تفسیر غلط از آنچه یک مشتری میخواهد وجود دارد. به عبارت دیگر شکافی بین آنچه شرکتها فکر میکنند که مشتریان میخواهند و آنچه مشتریان به طور واقعی میخواهند.
دانلود مقالات و پایان نامه ها با موضوع بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند در رضایت مشتریان نمایندگی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین