فصل پنجم: نتیجه گیری و مطالعات آتی ۱۰۰
۵-۱- نتیجه گیری ۱۰۱
۵-۲- مطالعات آتی ۱۰۲
فهرست منابع و مراجع ۱۰۳
پیوست الف: محاسبه معیارهای هشت گانه برای الگوریتم های استفاده شده ۱۰۵
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
پیوست ب: نمودارهای بدست آمده از تجزیه و تحلیل نتایج ۱۱۳
پیوست ج: یک نمونه مسئله حل شده توسط الگوریتم NSGA-II 118
پیوست د: کد برنامه نویسی الگوریتم NSGA-II در محیط MATLAB 123
فهرست اشکال
شکل ۲-۱- مدل پایهای صف ۳۶
شکل ۲-۲- مجموعه حلهای غیرمغلوب ۴۱
شکل ۲-۳- نمایشی از نحوه عملکرد NSGA-II 43
شکل۲-۴- الگوریتم NRGA 47
شکل ۲-۵- سلول B، آنتی ژن، آنتی بادی، اپیتوپ، پاراتوپ و ادیوتوپ ۵۰
شکل ۲-۶- فلوچارت الگوریتم MISA 57
شکل ۲-۷- یک شبکه تطبیقی برای رسیدگی به حافظه ثانویه ۶۰
شکل ۲-۸- فلوچارت الگوریتم VIS 62
شکل ۲-۹- تکامل جمعیت NNIA 65
شکل ۲-۱۰- نمایش حلهای مناسب ۶۹
شکل ۲-۱۱- مساحت زیر خط رگرسیون ۷۰
شکل ۲-۱۲- بیشترین گسترش ۷۳
شکل ۳-۱- مکانیسم عملگر تقاطع ۸۳
شکل ۴-۱- نمودار همگرایی الگوریتمها براساس شاخص MID 90
شکل ۴-۲- نتیجه بدست آمده از آنالیز واریانس برای معیار تعداد جوابهای غیرمغلوب ۹۴
شکل ۴-۳- نتیجه بدست آمده از آزمون توکی برای معیار تعداد جوابهای غیرمغلوب ۹۵
شکل ۴-۴- نتیجه به دست آمده از آنالیز واریانس برای تعداد جوابهای غیرمغلوب ۹۷
فهرست جداول
جدول ۴-۱- مشخصات هر نمونه ۸۸
جدول ۴-۲- گروه بندی الگوریتمها براساس معیار تعداد جوابهای غیرمغلوب ۹۶
جدول ۴-۳- مقایسه الگوریتمها ازنظر معیارهای مختلف و در حالتهای گوناگون ۹۸
جدول ۴-۴- متوسط معیارهای الگوریتمها و رتبه بندی الگوریتمها براساس آن ۹۹
۱
تعریف مسأله
۱-۱- مقدمه
با رشد روز افزون معاملات تجاری در سطح جهان و در سالهای اخیر، ظهور پدیده تجارت الکترونیک[۳] و بانکداری الکترونیک[۴] به عنوان بخش تفکیک ناپذیر از تجارت الکترونیک مطرح شد. بانکداری الکترونیک اوج استفاده از فناوری انفورماتیک و ارتباطات و اطلاعات برای حذف دو قید زمان و مکان از خدمات بانکی است. ضرورت یک نظام بانکی کارامد برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی ایجاب میکند تا بانکداری الکترونیک نه به عنوان یک انتخاب، بلکه ضرورت مطرح شود. امروزه پایانه فروش، پایانه شعب، دستگاههای خودپرداز و … نماد بانکداری الکترونیک است و یافتن مکان بهینه برای این پایانهها و دستگاهها میتواند نقش مهمی در حضور یک بانک یا مؤسسه در بازارهای داخلی و خارجی داشته باشد [۱].
۱-۲- مکانیابی تسهیلات[۵]
فرض کنید که یک شرکت رسانهای میخواهد که ایستگاههای روزنامه را در یک شهر ایجاد کند. این شرکت در حال حاضر جایگاههایی را به صورت بالقوه در شهرهای همسایه اش مشخص کردهاست و هزینه ایجاد و نگهداری یک جایگاه را میداند. همچنین فرض کنید که تقاضای روزنامه در هر شهر همسایه مشخص است. اگر این شرکت بخواهد تعدادی از این ایستگاهها را ایجاد کند، باتوجه به مینیمم کردن کل هزینههای ایجاد و نگهداری این ایستگاهها و همچنین متوسط مسافت سفر مشتریان، این ایستگاهها در کجا باید واقع شوند؟
سؤال قبل یک مثال از مسأله مکانیابی تسهیلات بود. مکانیابی تسهیلات یعنی اینکه مجموعهای از تسهیلات (منابع) را به صورت فیزیکی به گونهای در یک مکان قراردهیم که مجموع هزینه برآورده کردن نیازها (مشتریان) باتوجه به محدودیتهایی که سر راه این مکانیابی قرار دارد، مینیمم گردد.
از سالهای ۱۹۶۰ به این طرف مسائل مکانیابی یک جایگاه ویژهای را در حیطه تحقیق در عملیات اشغال کردهاند. آنها وضعیتهای مختلفی را درنظر گرفتهاند که میتوان به موارد ذیل اشاره کرد: تصمیم گیری در مورد مکان کارخانجات، انبارها، ایستگاههای آتش نشانی و بیمارستانها.
به طور اساسی، یک مسأله مکانیابی بوسیله چهار عنصر زیر توصیف میشود:
-
- مجموعهای از مکانها که در آنها، تسهیلات ممکن است ایجاد یا باز شوند. برای هر مکان نیز بعضی اطلاعات درمورد هزینه ساخت یا باز نمودن یک تسهیل در آن مکان مشخص میشود.
-
- مجموعهای از نقاط تقاضا (مشتریان) که برای سرویس دهی به بعضی از تسهیلات اختصاص داده شوند. برای هر مشتری، اگر بوسیله یک تسهیل معینی خدمترسانی شود، بعضی اطلاعات راجع به تقاضایش و درمورد هزینه یا سودش بدست میآید.
-
- لیستی از احتیاجات که باید بوسیله تسهیلات بازشده و بوسیله تخصیص نقاط تقاضا به تسهیلات برآورده شود.
-
- تابعی از هزینه یا سودهایی که به هر مجموعه از تسهیلات اختصاص پیدا میکند.
پس هدف این نوع مسائل، پیدا کردن مجموعهای از تسهیلات است که باید باتوجه به بهینه کردن تابع مشخصی باز شوند.