– تعیین زمانی برای قبول فرم درخواست
– پیشبینی و تأمین هزینه کارگاه آموزشی
– پیشبینی و تأمین تدارکات و تجهیزات و تعیین مسئول تدارکات و تجهیزات
– نصب پلاکاردهای لازم
– ارتباط با مطبوعات برای انجام مصاحبه و تهیه گزارش
– بررسی نهایی وضعیت سالن و کلاسها در دو روز قبل از برگزاری کارگاه آموزشی
اقداماتی که در زمان برگزاری کارگاه آموزشی میبایست انجام شود:
– رئیس جلسه در ابتدا خوشآمد میگوید و اعضای کارگاه آموزشی را معرفی مینمایند. سخنرانان توسط رئیس جلسه دعوت میشوند و برنامه اعلام می شود.
– هر سخنران حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مطالبی را ارائه میدهد و سپس اعضا در گروه های (۵ تا ۱۰ نفره) در کلاس کار گروهی، پیرامون سوالات تعیین شده، بحث و تبادل نظر میکنند.
– پس از پایان کار گروهی در یک نشست عمومی از هر گروه یک نفر به عنوان گزارشگر، نتایج کار گروهی خود را به جمع ارائه میدهد تا روی آن بحث و اظهار نظر کنند.
– در هر گروه یک نفر به عنوان تسهیل کننده و هماهنگ کننده کار گروهی (راهنما) حضور دارد. این افراد از قبل تعیین شدهاند.
وظایف رئیس جلسه :
– مدیریت در جلسه از شروع سخنرانی آموزش دهندگان تا جمع بندی بحث عمومی جلسه بر عهده رئیس جلسه است.
– از رئیس جلسه انتظار میرود خود را عضوی مثل سایرین بداند.
– دیگران را به شرکت در بحث تشویق و ترغیب کند.
– اعضا را تشویق کند به نظرات یکدیگر احترام بگذارند.
– اعضا را به گرفتن تصمیمات جمعی هدایت کند.
– به نظرات درست احترام بگذارد و بازخورد مناسب بدهد.
– از تخصص همه افراد استفاده کند.
– به یاد داشته باشد که هیچ عضوی در جلسه از او پایینتر نیست.
– در صورت خارج شدن سخنران از موضوع بحث می تواند به او تذکر بدهد.
وظایف دبیر جلسه :
– حفظ نظم و ترتیب بحثها
– رعایت زمان تعیین شده برای هر فعالیت
– همکاری با رئیس جلسه در دعوت از اساتید و نمایندگان گروه ها برای ارائه نتایج کار گروهی مطابق با برنامه زمانبندی شده
– تحریر مصوبات و ابلاغ آن به اعضای جلسه و برگزارکنندگان
– تهیه گزارش کارگاه آموزشی
مسائلی که سخنران (آموزش دهنده) لازم است رعایت کند :
– مدت سخنرانی نباید بیشتر از ۳۰ دقیقه باشد.
– اهداف آموزشی را در ابتدای سخنرانی به اطلاع دیگران برساند.
– به یاد داشته باشد پاسخ بسیاری از سوالات را میتوان در طی بحث گروهی داد.
– از مطالب جدید برای ارائه موضوع استفاده کند.
– رئوس مطالب را به صورت جزوه در اختیار شرکت کنندگان بگذارد.
– ایجاد انگیزه در ابتدای سخنرانی که می تواند به صورتهای زیر انجام شود (نمایش یک فیلم ویدئو کوتاه یا اسلاید یا تصویر در رابطه با موضوع موردبحث – بیان یک تجربه یا داستان در رابطه با موضوع مورد بحث – خواندن قطعه شعر یا قطعه ادبی که با بحث ارتباط داشته باشد.)
نحوه انجام کار گروهی :
– اعضا در گروه های کوچک ۵ تا ۱۰ نفری در کلاسهای مجزا و محیط آموزشی با تجهیزات مورد نیاز (میز، صندلی، وایت بورد و ماژیک …) قرار می گیرند.
– اعضای خود را معرفی میکنند.
– در گروه یک نفر به عنوان رئیس، یک نفر به عنوان دبیر انتخاب می شود.
– یک منشی و یک گزارشگر انتخاب می شود.
– اهداف و زمان کار گروه توسط راهنما یا تسهیل کننده به کلیه اعضای گروه تذکر داده می شود.
– رئیس گروه اداره جلسه و حفظ نظم و هماهنگی بحث و دبیر گروه مسئولیت تنظیم گزارشات را به عهده دارد.
– یادداشت بحثها و نکات مهم بر روی تخته به عهده منشی تخته است.
– گزارشگر، تصمیمات اتخاذ شده در بحث گروهی را به کارگاه آموزشی ارائه میدهد (نقطه نظرات و نتیجه گیریهای شخصی خود را دخالت نمیدهد) در صورتی که هنگام گزارش، جواب سوال را نداند، می تواند از نظرات سایر اعضای گروه خود استفاده کند.
وظیفه تسهیل کننده یا راهنما در جلسات کار گروهی:
تسهیل کننده جزو اعضای گروه نیست و اظهار نظر نمیکند، نقش هدایت کننده و هماهنگ کننده را دارد. تا اعضای گروه در روند بحث گروهی راه را به خطا نروند. اگر اعضا به دلیل کمبود اطلاعات، به بنبست برسند راهنما می تواند خیلی مختصر به موضوع اشاره کند و نتیجه گیری را به فراگیران محول نماید.
وظیفه منشی تخته در جلسات کار گروهی :
در کار گروهی، منشی تخته عضوی از اعضا گروه بوده در اظهارنظرها سهم مساوی دارد و رئوس بحثها و نکات مهم را که مورد استفاده اعضای گروه است بر روی تخته یادداشت می کند.
وظیفه گزارشگر در جلسات کار گروهی :
گزارشگر تصمیمات اتخاذ شده در بحث گروهی را در جلسه عمومی کارگاه آموزشی ارائه می کند. در ارائه گزارش نقطه نظرات شخصی خود را دخالت نمیدهد و فقط بیان کننده نظر جمع میباشد. در صورتی که هنگام ارائه گزارش پاسخ سوالی را نمیدانست، میبایست از سایر اعضا گروه خود کمک بگیرد.
هنگام گزارش نام- شماره گروه- موضوعات مورد بحث- تصمیمات اتخاذ شده را در ترانس یادداشت نموده و گزارش می کند و در انتهای بحث، مطالب تهیه شده در کاغذ یا طلق شفاف را جهت تهیه گزارش کارگاه آموزشی به دبیر جلسه تحویل میدهد.
اقداماتی که بعد از برگزاری کارگاه آموزشی میبایست انجام شود :
– گزارش کارگاه آموزشی توسط دبیر جلسه تهیه می شود.
نحوه گزارش نویس یک کار گاه آموزشی :
– مقدمه (شرحی کوتاه در مورد دلایل منتهی به برگزاری کارگاه آموزشی)
– هدف کلی کارگاه آموزشی
– شرح نحوه عمل کارگاه آموزشی و چگونگی انطباق شرکت کنندگان با این نحوه عمل
– نمونه ای از نتایج به دست آمده از کار گروهی
– فهرستی از مدارک مورد استفاده قرار گرفته
– نتایج ارزشیابی توسط شرکت کنندگان
– فهرست شرکت کنندگان
– ارسال نامه تشکر و گواهی شرکت در کارگاه آموزشی (حداکثر تا ۱۵ روز بعد از پایان کارگاه آموزشی) انجام می شود.
– ارزشیابی درازمدت (حداقل یک سال پس از شروع کارگاه آموزشی انجام می شود. این ارزشیابی توسط ابزار پرسشنامه یا مصاحبه حضوری انجام می شود. تشکیل یک جلسه یک روزه با اعضاء شرکتکننده تشکیل می شود و رضایت شرکت کنندگان از آموزشهای دریافتی بررسی می شود. آیا آنچه آموخته شده در عمل نیز کاربرد داشته است؟ چه موانعی موجب بازداشتن آنان از انجام وظایفشان می شود؟ تأثیر آموزشهای داده شده بر سلامت جامعه چه بوده است؟ آیا نیاز به پیگیری آموزشی وجود دارد؟
۲-۳ پیشینه های پژوهشی