۲-۵-۵ مزایای کنترل
مزایای کنترل را می توان در پنج مورد برشمارد :
– جلوگیری از بحران
اگر مدیر از امور سازمان خود آگاه نباشد ، احتمالا یک مشکل کوچک قابل حل تبدیل به یک مشکل بزرگ خواهد شد
– خروجی های استاندارد شده
مشکلات وخدمات را می توان از نظر کمی وکیفی بر مبنای کنترل های درست وخوب استاندارد نمود
– ارزیابی عملکرد کارکنان
کنترل های مناسب وبه موقع ، موجب می شوند تا اطلاعات هدفمند در اختیارمدیر قرار گیرد
– برنامه های به روز در آمده
ضرورت به روز در آوردن برنامه ، به علت تغییر محیطی وتغییرات درون سازمانی از کارهای اساسی مدیر است
– مراقبت وحمایت از سرمایه سازمان
انجام کنترل های به موقع در رابطه با آگاهی وجلوگیری از عدم کارایی ، اتلاف وقت ، سوء استفاده از قدرت وحیف ومیل اموال سازمان سبب حمایت از سرمایه سازمان می گردد .(نجف بیگی ، ۱۳۸۹ :۴۵ )
۲-۵-۶ ویژگیهای کنترل موثر
اصولا سیستم های کنترل باید با توجه به شرایط ومقتضیات سازمان طراحی شوند ودر هر مورد ویژپیهای مربوط به آن را دارا باشند ، اما برای کنترل موثر می توانیم به یک سلسله خصوصیات عمومی اشاره کنیم که تقریبا در تمامی موارد قابل اجرا هستند :
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
– کنترل ها باید متناسب با برنامه و فعالیت ها تنظیم شوند
– کنترل ها باید در نقاط حساس وکلیدی انجام شوند
– در اعمال کنترل نباید افراط وتفریط شود
– اطلاعات مورد استفاده در کنترل باید دقیق ، صحیح ، وبه روز باشند
– سیستم کنترل باید جامعیت داشته باشد وتمامی عملیات برنامه را مورد ارزیابی وبررسی قرار دهد
– کنترل باید عینیت داشته باشد و صرفا بر اساس ذهنیات ونظرات شخصی نباشد
– کنترل باید اقتصادی باشد ، هزینه ها بر نتایجش فزونی نگیرد
– کنترل باید واقع بینانه باشد
– سیستم کنترل باید انعطاف لازم را داشته باشد
– کنترل باید وسیله اصلاح باشد ، نه تنبیه ومجازات
– کسانی که به این امر گمارده می شوند باید واجد صلاحیت اخلاقی وتخصصی مورد قبول اکثر کسانی باشند که آنها را کنترل می کنند .(الوانی، ۱۳۲:۱۳۸۹)
مطالعات انجام شده در زمینه وظایف مدیریت
۱-نکویی مقدم در سال ۱۳۸۶ در پژوهشی تحت عنوان تعیین رابطه سبک های مدیریتی با وظایف مدیران دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام داد .هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه بین سبک های مدیریت مدیران رده های مختلف و وظایف مدیران آموزشی وغیر آموزشی (برنامه ریزی ، سازماندهی ،هدایت و کنترل ) دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود
این پژوهش از نوع کاربردی است جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران عالی ومیانی دانشگاه تشکیل می دهد ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسشنامه بود پرسشنامه الف سبک های رهبری و پرسشنامه دوم عملکرد مدیران را مورد سنجش قرار می دهد تجزیه تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی واستنباطی ( فراوانی ، میانگین ، انحراف معیار ، رگرسیون ، آزمون توکی ، ضریب همبستگی پیرسون واسپیرمن ) با بهره گرفتن از نرم افزار صورت گرفت ونتایج زیر حاصل شد:
مدیران دردستیابی به اهداف واجرای وظایفی از قبیل برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت وکنترل موفق تر خواهند بود ازطرفی با توجه به اینکه رهبری رابطه ای است بر اساس کنترل ونفوذ رهبران وظیفه گرا ورابطه گر با کنترل بر کلیه کارکنان اطمینان داشتند که به اهداف خود خواهندرسید
۲- نصر در سال۱۳۸۴ در پژوهشی تحت عنوان مقایسه عملکرد مدیران دانش آموخته رشته کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی با سایر رشته ها پرداخته و جامعه آماری خود را که ۷۵ نفر بوده ، به روش تصادفی ساده از بین مدیران مدارس شهر شیراز اتنخاب نموده است و اطلاعات بدست آمده از تحقیق را با روش های آماری و نرم افزارSPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار داده است .در این تحقیق ،عملکرد مدیران همان وظایف مدیرشامل ، برنامه ریزی ، سازماندهی ، بسیج امکانات و منابع ، هدایت ورهبری ، نظارت وکنترل معرفی شده اند .
محقق در این تحقیق به دنبال این فرضیه بوده که بین عملکرد مدیران دانش آموخته مدیریت و فارغ التحصیلان سایر رشته ها که درپستهای مدیریت مدارس بوده اند تفاوتی وجود دارد یا خیر
۳– نکویی در سال ۱۳۷۹ در پژوهشی تحت عنوان بررسی رابطه آگاهی مدیران از عملکرد های مدیریت و نحوه عملکرد آنان در سازمانهای دولتی شهر کرمان، چنین استنباط می کند که بین آگاهی و اطلاعات مدیران و نحوه عملکرد انان در خصوص عملکردهای مدیریت (، سازماندهی ، تصمیم گیری ، برنامه ریزی ، رهبری ، نظارت و کنترل ، ارتباط ) رابطه معنی داری وجود دارد. وی معتقد است که اکثر محققین وظایف مدیریت را شامل ۱- برنامه ریزی ۲- سازماندهی ۳- تصمیم گیری ۴-فرماندهی۵-نظارت،کنترل،میدانند
۴- بانوثی در سال ۱۳۷۲ در مدارس اهواز تحقیقی تحت عنوان مقایسه نظرات معلمان درباره عملکرد مدیرانی که دوره آموزش ضمن خدمت را گذرانیده اند با مدیرانی که آن دوره ها را نگذرانیده اند را انجام داد . در این تحقیق اهداف زیر دنبال می شد :
– بررسی و مقایسه عملکرد مدیران آ موزش دیده با مدیران آموزش ندیده
– دستیابی به استراتژیهایی برای انتخاب صحیح مدیران کارامد و اثر بخش در مدارس کشور
– مشخص نمودن نارسائیها وکمبودها ی موجود درعملکرد مدیران آموزش دیده و آموزش ندیده
در این تحقیق با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده ، دو نمونه ۱۰۲ نفری از مدیران آموزش دیده و ۹۸ نفری مدیران آموزش ندیده انتخاب وسپس پرسشنامه تحقیق در اختیار دبیران آنها قرار داده شد تا با توجه به عملکرد مدیرانشان پرسشنامه را تکمیل کنند
وی در فصل اول سوال تحقیق را اینچنین مطرح کرد :
(( آیا عملکرد مدیرانی که آموزش ضمن خدمت مدیریت را گذرانده اند با مدیرانی که این دوره را نگذرانده اند بهتر یا بیشتر است یا خیر ))
براساس این سوال ، محقق به تهیه فرضیات تحقیق در زمینه وظایف مدیریت ((تصمیم گیری ، برنامه ریزی ، سازماندهی ، انگیزش ، نظارت ، و کنترل وروابط انسانی نموده که پس از جمع اوری اطلاعات و تجزیه وتحلیل داده ها ، کلیه فرضیات تحقیق تایید شده است . بدین ترتیب که مدیرانی دوره های آموزشی ضمن خدمت را گذرانده اند ، در زمینه عملکرد های مدیریت ، نسبت به مدیرانی که دوره های آموزشی ضمن خدمت مدیریت را ندیده اند عملکرد بهتری داشته اند
۵ – صافی در سال ۱۳۷۱ در پژوهشی تحت عنوان ازرشیابی کارکنان آموزش و پرورش در مورد اهم وظایف مدیر متذکر شده که :
“صاحب نظران دانش مدیریت در فرایند مدیریت برای مدیران وظایف مشترک و عمده ای ذکر کرده اند که از جمله می توان به برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت ورهبری سازمانی ، هماهنگی و نظارت وارزشیابی اشاره کرد “
وی در مدیریت ارزشیابی را امر مهم ، لازم و مستمری می دانند که مدیران رده های گوناگون باید آن را در مدیریت خود مورد توجه قرار دهند و از این طریق به بررسی عملکرد کارکنان ،پیشرفت برنامه ، اثر بخشی منابع و امکانات ، عملکرد سازمانی ، و میزان تحقق اهداف مورد نظر بپردازند
۶- برنال.ال در سال ۱۹۹۴ در دانشگاه اوهایو در مقاله ای تحت عنوان مدیریت(Management) ، پنج وظیفه برای مدیران برشمرده است که به ترتیب زیر آمده اند :
– Planning برنامه ریزی
– Organizing سازماندهی
– Staffing کارمند یابی ( استخدام)
– Directing رهبری
– Controlling کنترل
۷- اله قلی زاده آذری در سال ۱۳۸۹ در مقاله ای تحت عنوان تاثیر فناوری اطلاعات بر وظایف وفعالیت های مدیران منابع انسانی در سازمان اطلاعات را یکی از ارزشمندترین ورودی های سازمان می داند اطلاعات باعث افزایش اطمینان وثبات منابع انسانی در سازمان وکمبود آن سبب بی اطمینانی وبی ثباتی آنان در سازمان می شود.از آنجایی که عملکرد موفقیت آمیزز سازمانها در گرووظایف مدیریتی یعنی برنامه ریزی ، سازماندهی ، رهبری وکنترل است وانجام این گونه وظایف در گرو اطلاع رسانی وکسب مهارتهای لازم در زمینه کاربرد فناوری اطلاعات وهمچنین اطلاع رسانی به مدیران برای توانمند کردن انان در کارهایشان امری غیر ممکن است