برای تحقق ماموریت، سازمان چگونه باید یاد بگیرد و بهبود یابد
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
وجه قابلیت سازها
شکل (۲-۶): مدل ارائه شده در تحقیق)وجه مالی و ماموریت در یک لایه قرار دارند( ( ابویی،۱۳۹۱)
۲-۴-جمع بندی
در ابتدای این فصل، مبانی نظری در خصوص اقتصاد مقاومتی مطرح شد. از دیگر دستاورد های این فصل استخراج مبانی نظری در خصوص برنامه ریزی استراتژیک می باشد. مهمترین مسئله مورد بررسی در برنامهریزی استراتژیک اجرایی نمودن آن در دنیای فعالیت و دستیابی به اهداف است. مسئله جدید اینکه ترسیم نقشه استراتژی به عنوان حلال مشکلات اجرایی برنامهریزی استراتژیک اقدامی ساده نیست. لذا در ادامه به مطالعات کویزد و همکارانش (۲۰۰۹)، شاه حسینی(۱۳۹۰)، مردانی(۱۳۹۰) و ابویی(۱۳۹۱) اشاره شد که با بررسی مشکلات موجود در روشهای معرفی شده به استخراج بهترین روش جهت ترسیم نقشه استراتژی پرداخته شده است.
در ادامه سعی گردیده است با تدوین مبانی مربوط به روشتحقیق، مراحل اجرای طرح کنونی به تصویر کشیده شود.
۲-۵- مدل مفهومی تحقیق
مالی
برای دستیابی به موفقیت مالی چه تلاشهایی باید صورت گیرد
فرایندهای داخلی
سازمان باید بر کدام یک از فرایندهایش تمرکز بیشتری کند تا بتواند نظر مشتریان را تامین کند
مشتریان
جهت دستیابی به چشم انداز چگونه در نظر مشتریان نمایان شویم
چشم انداز و استراتژی
رشد و یادگیری
چطور می توانیم توانایی هایمان را برای تغییر و توسعه حفظ کنیم تا چشم اندازمان محقق شود.
نمودار(۲-۸): مدل مفهومی تحقیق
فصل سوم: روش تحقیق
۳-۱-مقدمه
در روش تحقیق منظور از روش، مجموعه فعالیتهایی است که برای رسیدن به هدف خاصی صورت میگیرد و پژوهشها در واقع ابزارهایی برای رسیدن به واقعیت به شمار میروند. در هر پژوهشی محقق تلاش میکند تا مناسبترین روش را انتخاب نماید. استفاده از روش تحقیق و دقت در پیگیری مراحل تحقیق علمی موجبات بهره برداری درست از امکانات و داده ها را فراهم و دستیابی به نتیجه مطلوب را عملی می سازد.
انتخاب روش تحقیق بستگی به هدفها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد (دلاور، ۱۳۹۱، ۱۹۲: به نقل از میدانچی، ۱۳۹۲). بنابراین هنگامی میتوان در مورد روش بررسی و انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت موضوع پژوهش، هدفها و نیز وسعت دامنه آنها مشخص باشد.
در این فصل روش شناسی تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد. بدین منظور ابتدا به شرح دقیق روش تحقیق (متدولوژی تحقیق) و چگونگی تجزیه و تحلیل آن پرداخته میشود. سپس جامعه تحقیق تشریح میگردد. در پایان ابزار گرد آوری اطلاعات و روش تجزیه و تحلیل آن مورد بررسی قرار میگیرد.
۳-۲-روش تحقیق
نتایج تحقیق حاضر از نظر قلمرو زمانی طولی- آیندهنگر (محدود به سالهای ۱۳۹۳ الی ۱۳۹۷ شمسی)، از نظر نوع نتایج کاربردی و توسعهای، از نظر هدف توصیفی (مطالعه موردی) و از نظر فرایند اجرای تحقیق ترکیبی یا آمیخته است.
تحقیق حاضر در نظر دارد به منظور دستیابی به اطلاعات نظری (مطالعات موجود و شناخت معیارها و مفاهیم مورد کاربرد) از مطالعه به شیوه کتابخانهای و جهت استخراج اطلاعات لازم جهت تجزیه و تحلیل شیوه میدانی (مصاحبه با گروههای خبره) را بکار گیرد. از مهمترین ابزار مورد کاربرد در این تحقیق میتوان به پرسشنامههای نیمهساختاریافته مصاحبه با گروههای خبره و کانونی، جداول و نمودارها اشاره کرد.
روش میدانی به منظور شناخت جهاد دانشگاهی استان سمنان و نیز شناسایی نقاط ضعف و قوت، فرصت و تهدید سازمان و تشکیل ماتریس SWOT و تدوین استراتژیها و در نهایت ترسیم نقشه استراتژی بکارگرفته شده است. روش کتابخانه ای، بررسی تحقیقات گذشته وحرکت در ادامه مسیر آنها را تضمین میکند. روش میدانی با واقع گرایی بالا، دقت را برای نتایج تحقیق به ارمغان خواهد آورد .
با توجه به ماهیت طرح و نیاز به گردآوری اطلاعات کیفی و کمی جهت تدوین بیانیه ماموریت سازمان، شناسایی عوامل داخلی و خارجی ، نیاز به استفاده از روش های متفاوتی(روش تحقیق ترکیبی( در گردآوری اطلاعات میباشد. در مراحل مختلف طرح روش های متفاوتی به شرح زیر برای گردآوری اطلاعات در مراحل مختلف طرح استفاده خواهد شد.
مراحل مختلف تدوین استراتژی بدین شرح می باشد:
۱: مطالعه و بررسی ماموریت و چشم انداز سازمان های مشابه
۲: تهیه صورت جلسه های نیمه ساختار یافته برای مدیران و مسئولین تصمیم گیر تدوین نقشه استراتژی جهاد دانشگاهی استان سمنان جهت تعیین ماموریت ها و برنامه های تابع شامل استراتژی ها، راهکارها و اهداف و…
۳: مطالعه و بررسی جهاد دانشگاهی و شرایط محیطی بیرونی و درونی و شناسایی و ترسیم ماتریس SWOT جهاد دانشگاهی استان سمنان.
۴: در مرحله آخر ترسیم نقشه استراتژی بر اساس چهار منظر کارت امتیازی متوازن :
نقشه استراتژی در یک صفحه به ما نشان می دهد که چگونه اهداف چهاروجه برای توصیف استراتژی ترکیب می شود .
معرفی گروه خبره
در این تحقیق جهت تکمیل صورت جلسه های نیمه ساختار یافنه، از یک گروه خبره در سازمان کمک گرفته شد که این گروه با توجه به سابقه خدمت، مدرک تحصیلی و پست سازمانی انتخاب ش
ده تا محقق را جهت تدوین پایان نامه یاری نمایند. این گروه عبارتند از معاونان و مدیران ارشد جهاد دانشگاهی استان سمنان و چند تن از اساتید دانشگاه که در زمینه تدوین نقشه استراتژی فعالیت داشته و یا به نوعی با این سازمان همکاری دارند.
ابزارهای جمع آوری اطلاعات
این تحقیق در راستای تدوین نقشه استراتژی در جهاد دانشگاهی استان سمنان می باشد و سعی شده است تا با ارائه چارچوبی در قالب ترسیم نقشه استراتژی، اهداف استراتژیک سازمان را بیان نماید. براین اساس در ابتدا شناسایی و واضح ساختن مأموریت و چشم انداز سازمان انجام میگیرد و پس از آن با بهره گرفتن از مدل تجزیه و تحلیل SWOT نقاط ضعف و قوت مشخص شده و سپس نقشه استراتژی بر اساس اهداف سازمان در هر یک از چهار دیدگاه پیشنهادی کارت امتیازی متوازن (مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و رشدو یادگیری) ترسیم میشود.
جهت استخراج اطلاعات به منظور تجزیه و تحلیل برای پژوهش حاضر، صورت جلسه های نیمه ساختار یافته ای بر اساس هدف تحقیق با رویکرد اقتصاد مقاومتی تهیه و در اختیار گروه خبره سازمانی قرار گرفت. در این راستا در صورتجلسه نیمه ساختار یافته اول، پس از مطالعه چشم انداز و ماموریت اصلی جهاد دانشگاهی و بررسی وضعیت موجود، یک سری نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید، تهیه گردید و در اختیار گروه خبره قرار گرفت و از آنها درخواست گردید تا پس از مطالعه ، موافقت یا مخالفت خود را با موارد تهیه شده اعلام نموده و در صورت مخالف، چنانچه تمایل داشتند دلیل مخالفت خود را اعلام نمایند. در صورت جلسه نیمه ساختار یافته دوم، مواردی که بنا به نظر گروه خبره اضافه، حذف یا اصلاح شده بود مجدد مورد نظر سنجی قرار گرفت نا گروه خبره نظر موافق و مخالف خود را نسبت به تغییرات حاصل شده اعلام نمایند.در مرحله سوم، در خصوص مواردی که تنها یک نظر مخالف داشت، برای فرد مخالف صورت جلسه نیمه ساختار یافته تهیه گردید و در آن ضمن بیان این مطلب، خواسته شد تا نظر نهایی خود را اعلام نمایند. سپس کلیه نقاط قوت، ضعف، فرصت وتهدید که حتی یک نظر مخالف هم داشت، حذف شده و موارد باقی مانده جهت ارائه استراتژی بر اساس جدولswot در اختیار گروه خبره قرار گرفت. در مرحله بعد، کلیه استراتژی های تعیین شده در اختیار گروه خبره قرار گرفت تا نظر موافق و یا مخالف خود را در خصوص آن اعلام نمایند. پس از جمع آوری نظرات گروه خبره، در این مرحله بر عکس مراحل قبل برای تعیین شدت پس از تکمیل جدول طراحی شده برای صورت جلسه نیمه ساختار یافته آخر، گروه خبره به شدت سنجی روابط میان عوامل پرداختند که پس از جمع آوری اطلاعات با استخراج میانگین شدت روابط به محاسبات دیماتل فازی پرداخته شد.
متغیرهای تحقیق، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری اجزاء نقشه استراتژی میباشد که در قالب دیاگرافهای علت و معلولی به تصویر کشیده میشود. لذا مهمترین متغیرهای تحقیق را میتوان اجزاء نقشه استراتژی در دو دسته نرخ تاثیرگذاری و نرخ تاثیرپذیری دستهبندی کرد.
۳-۳-جامعه تحقیق
در یک تحقیق، جامعه ی آماری به عناصر و افرادی اطلاق میشود که در یک یا چند صفت مشترک اند. این صفت می تواند بین همه ی عناصر جامعه ی آماری مشترک و متمایزکننده ی جامعه از سایر جوامع باشد )آذر و مؤمنی، ۱۳۸۰). با توجه به اهداف این پژوهش، جامعه ی آماری این پژوهش، معاونان و مدیران ارشد جهاد دانشگاهی استان سمنان و چند تن از اساتید دانشگاه که در زمینه تدوین نقشه استراتژی فعالیت داشته و یا به نوعی با این سازمان همکاری دارند، میباشند که مشخصات آنها در جدول(۳-۱) نشان داده شده است.
جدول(۳-۱): مشخصات گروه خبره