دستهبندی دوم
ویژگیهای مصرف کننده، ویژگیهای محیط خرید، عوامل موقعیتی، ویژگیهای محصول.
دستهبندی سوم
محرکهای بیرونی و محیط فروشگاه، محرکهای درونی، عوامل موقعیتی ومربوط به محصول، عوامل جمعیت شناختی و اجتماعی.
جدول ۲-۲: عوامل تاثیرگذار بر خرید آنی
۸-۲ هیجانات خرید
حالات روانی مجموعه عوامل حیاتی تاثیرگذار بر برخی جنبه های رفتار مصرف کننده هستند. هیجانات (احساسات) مصرف کننده یا حالات روانی وی در مجموعه متغیرهای موقعیتی دستهبندی شده اند که رفتار خرید فرد را تحت تاثیر قرار می دهند (داوسون و بلاک[۶۶]، ۱۹۹۰). مجموعه احساسات افراد بسته به شرایط مختلف، شامل احساس علاقه، نفرت، ترس، لذت، خستگی، اضطراب، غرور و افتخار، خشم، حزن، حرص و طمع، گناه، شرم، حیرت و وحشت است. همانطور که پیشتر گفته شد، خریدآنی اغلب با احساسات قوی همراه است و تصور می شود که بیشترین حس، حس لذت و خوشی است (هالبروک و هیرسمن[۶۷]، ۱۹۸۲).
بعلاوه رابطه بین احساسات خوشایند و رفتار خرید، طبق تحقیقات دونوان و روزیتر در سال ۱۹۸۲ در قسمت های قبلی ادبیات بخوبی بیان شد. به طور خاص، در مدل روسل مهرابیان[۶۸] در سال ۱۹۷۴ توضیح داده شد که ارتباط بین محیطها، متغیرهای مداخلهگر و رفتارها، به کاربرد الگوی محرک – ارگانیسم – پاسخ بستگی دارد، به این دلیل که این الگو، کاربرد وسیعی در توضیح هیجانات (احساسات) خرید، در مباحث مربوط به مصرف کننده دارد. طبق مدل مهرابیان، ۳ پاسخ هیجانی لذت – عدم لذت، انگیختگی – عدم انگیختگی و سلطهگری – سلطهپذیری به عنوان عامل تعدیلگر عمل کرده و بر نظر افراد تاثیر میگذارند یا موجب عدم واکنش آنها به محیط میشوند.
تعدادی از تحقیقات برجسته رابطه بین حالات مثبت روانی و سطح خرجکرد افراد را با بهره گرفتن از مدل مهرابیان به اثبات رساندند. روسل و پرت[۶۹] در سال ۱۹۸۰ مدل مهرابیان را این گونه اصلاح کردند که، سلطهگری را نمی توان به عنوان پاسخ هیجانی تاثیرگذاری در موقعیتهای مختلف قلمداد کرد، در حالی که اهمیت احساس لذت و انگیختگی آنقدر زیاد است که برای طیف وسیعی از موقعیتهای مختلف مناسب است. دیگر مطالعات نیز نشان دادند که حس لذت و انگیختگی به عنوان عوامل تاثیرگذار با اهمیتی برای شاخصههای رفتار خرید از قبیل، زمان سپری شده در فروشگاه، تمایل به تعامل با پرسنل فروشگاه، تمایل به بازگشت به فروشگاه و پولی که فرد در فروشگاه خرج کرده است، معرفی شده اند (دونووان و روزیتر، ۱۹۸۲؛ دونووان و همکاران، ۱۹۹۴؛ یان و فبر[۷۰]، ۲۰۰۰).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
گریس و یوجی در سال ۲۰۰۸ در تحقیق خود نشان دادند “هیجانات خرید” (حس لذت و انگیختگی) در داخل فروشگاه بر “قصد خرید آنی” مشتریان و ایجاد تمایل خرید آنی در آنها تاثیر مثبت داشته و نهایتا ممکن است این قصد خرید منجر به رفتار خرید آنی در آنان شود، بعلاوه حس انگیختگی دارای رابطه مستقیم و معناداری با رفتار خرید آنی است.
بنابراین، تحقیقات گذشته شواهدی را فراهم کرده اند که نشان میدهد، حالات مثبت مصرف کننده، بخصوص احساس لذت و انگیختگی، همبستگی قوی با انجام خرید آنی دارند. طبق مدل راشل- مهرابیان، انتظار میرود هیجانات خرید، شامل حس لذت و سطح بالای انگیختگی همبستگی بالایی با خرید آنی داشته باشد. همچنین در تحقیق گریس و یوجی این گونه بیان شد که “هیجانات خرید” (حس لذت و انگیختگی) در داخل فروشگاه بر “قصد خرید آنی” مشتریان و ایجاد تمایل خرید آنی در آنها، تاثیر مثبت داشته و در نهایت ممکن است این قصد خرید منجر به رفتار خرید آنی در آنان شود. در این تحقیق بیان شد که انگیختگی بطور مستقیم، و لذت بطور غیر مستقیم و با میانجیگری قصد خرید آنی بر رفتار خرید آنی تاثیرگذار است، اما هر دو حس لذت و انگیختگی رابطه مثبت و معناداری با قصد خرید آنی دارند. درنتیجه، ما نیز این گونه استدلال میکنیم: زمانی که افراد احساس لذت و انگیختگی می کنند، قصد انجام خرید آنی در آنان به وجود می آید، و فرضیه اول و دوم را این گونه بیان میکنیم:
H1: حس لذت تاثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید آنی دارد.
H2: انگیختگی تاثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید آنی دارد.
۹-۲ قصد خرید آنی
قصد خرید آنی اشاره دارد به تمایل مشتری برای خرید کالایی به صورت آنی، که هنوز به وقوع نپیوسته و در واقع در مرحله تمایل قرار دارد، ممکن است خریدآنی صورت گیرد یا نگیرد. در تحقیقات گریس و یوجی، بر خلاف تحقیقات گذشته، بین قصد خرید آنی و رفتار خرید آنی تفاوت قائل شده، از این جهت که عواملی که بر قصد خرید آنی تاثیرگذازند لزوما بر رفتار خرید آنی تاثیرگذار نیستند. همانطور که در این تحقیق به اثبات رسید، حس لذت و انگیختگی، هردو همبستگی بالایی با قصد خرید آنی دارند، اما تنها انگیختگی همبستگی بالایی با رفتار خرید آنی دارد و این رابطه بین حس لذت و رفتار خرید آنی وجود ندارد. از طرفی، ریسک ادراک شده تنها بر رفتار خرید آنی تاثیرگذار است، اما بر قصد خرید آنی بیتاثیر است. در واقع، بین قصد خرید آنی و خریدی که واقعا صورت گرفته باشد تفاوت وجود دارد، این به این معنی است که می شود در فردی قصد خرید آنی وجود داشته باشد، اما هرگز خرید آنی به وقوع نپیوندد و رابطه بین قصد خرید آنی و رفتار خرید آنی در مرحله ای دیگر قابل بحث باشد. در تحقیق گریس و یوجی، قصد خرید آنی به عنوان عاملی میانجی در نظر گرفته شده که منجر به ارتباط غیر مستقیم هیجانات خرید و رفتار خرید آنی می شود (گریس و یوجی، ۲۰۰۸). در نتیجه، با توجه به مطالب گفته شده و با استناد به تحقیقات گریس و یوجی، فرضیه سوم این گونه بیان می شود:
H3: قصد خرید آنی تاثیر مثبت و معناداری بر رفتار خرید آنی دارد.
۱۰-۲ ریسک ادراک شده
هنگامی که مصرف کننده خریدی انجام میدهد با سطوح خاصی از ریسک مواجه است، و سطح ریسک با توجه به نوع محصول و فرد متغیر است (هوور و همکاران، ۱۹۷۸). تصمیمی که با ریسک همراه باشد، با چالش انتخاب بهترین گزینه نیز همراه است. ادراک مشتری از ریسک، بر ارزیابی، انتخاب و رفتار وی تاثیرگذار خواهد بود (بوکسبرگ و همکاران، ۲۰۰۷). ریسک ادراک شده در مواردی همچون پذیرش محصول جدید، انتخاب فروشگاه، تاثیر تبلیغات، استفاده از اطلاعات، استفاده از اطلاعات دهان به دهان و وفاداری به برند مشاهده می شود ( اسکنینگر، ۱۹۷۶).
ریسک ادراک شده شامل دو جزء است، یکی عدم اطمینان نسبت به پیامد و دیگری نسبت نتیجه و اهمیت منابعی که از داست دادهایم (دولینگ، ۱۹۹۴؛ پتر و یان[۷۱]، ۱۹۷۶). این دو جز در ترکیب با یکدیگر بطور فزایندهای بصورت ریسک ادراک شده کلی بروز پیدا کرده و با درجات بالاتری از عدم اطمینان رشد کرده و شانس بروز نتایج منفی را افزایش میدهد ( دولینگ و استلین، ۱۹۹۴). ریسک ادراک شده سبب بروز فعالیتهایی برای مقابله و ناسازگاری با خود می شود. بوئر استراتژی ریسک ادراک شده را با این فرض ارائه کرد که مشتری سعی دارد تمام نتایج منفی مورد انتظار مرتبط با رفتار خرید را کاهش دهد.
طبق تئوری هاوارد- شت و تئوری ریسک ادراک شده کوکس و مدل فرایند انتخاب محصول توسط مشتری، زمانی که ریسک ادراک شده سطح تغییراتی کمی داشته باشد، فرد به دنبال اطلاعات بیشتر یا جایگزینهای دیگر میگردد. دولین و استلین هم مشاهده کردند که ریسک ادراک شده بر جستجوی رفتار و موضوعاتی از قبیل جستجو برای اقدامات کاهنده ریسک، به منظور کاهش سطح ریسک ادراک شده، تاثیرگذار است.
ریسک ادراک شده بطور کلی شامل مجموعه ای از ریسکهای مختلف است که به شش مورد زیر تقسیم می شود:
- ریسک عملکرد
این ریسک مربوط به امکان بد عمل کردن محصول یا عمل نکردن طبق آن چیزی که طراحی و تبلیغ شده و همچنین، امکان نرساندن فایده مطلوب به مصرف کننده است.
- ریسک مالی
این ریسک مربوط به میزان پول خرج شده برای خرید محصول و در مرحله بعد برای تعمیر و نگهداری آن است ( گریوال، گوتلب ومارمورستین[۷۲]).
- ریسک زمان
مصرف کنندگان ممکن است به دلیل تصمیم خرید بدی که داشته اند، دچار اتلاف وقت شده باشند؛ زمان اتلاف شده شامل زمانی است که صرف جستجو، خرید و یادگیری نحوه استفاده از آن محصول یا خدمت کرده اند و اگر آن محصول بد عمل کند، مجبورند جایگزین دیگری برایش در نظر بگیرند.
- ریسک روانی
این ریسک مربوط به تاثیر بدی است که انتخاب و عملکرد یک تولیدکننده بر ذهن و ادراک شخصی مصرف کنندگان خواهد داشت. ریسک روانی میزان اعتماد به نفسی است که به واسطه ناکامی در تحقق هدف مورد نظر از یک خرید از دست خواهد رفت (میشل[۷۳]، ۱۹۹۲)
- ریسک اجتماعی
میزان جایگاه از دست رفته فرد نزد گروه های اجتماعی، به واسطه استفاده از یک محصول یا خدمت است و عمل فرد به نظر احمقانه و غیر معمول می آید.
- ریسک فیزیکی
این ریسک مربوط است به میزانی از سلامت فرد که ممکن است به واسطه استفاده از یک محصول یا خدمت به خطر افتد (فدرمن و پاولو، ۲۰۰۳). در این تحقیق، ریسک ادراک شده مجموعه این شش ریسک است.
طبق تحقیقات گریس و یوجی در سال ۲۰۰۸، ریسک ادراک شده تاثیر مستقیم و منفی با رفتار خرید آنی داشته. درواقع، هرچه ریسک ادراک شده بیشتر باشد، رفتار خرید آنی اتفاق نخواهد افتاد و هرچه این ریسک کمتر باشد، احتمال وقوع این رفتار بیشتر خواهد بود. همچنین در این تحقیقات، این گونه بیان شده که قصد خرید آنی بر رفتار خرید آنی تاثیرگذار است و ریسک ادراک شده را باید به عنوان عامل تعدیلگری دانست که این رابطه را تعدیل کرده و تاثیر منفی بر رفتار خرید آنی خواهد داشت. در نتیجه فرضیه چهارم به صورت زیر بیان شده:
H4: ریسک ادراک شده تاثیر منفی و معناداری بر رفتار خرید آنی دارد.
۱۱-۲ واکنش پس از خرید