شکل ۷٫۲ مدل هفت عنصر مک کنزی ۲۹
شکل ۸٫۲ مدل SWOT 31
شکل ۳٫۱ مراحل انجام پژوهش ۵۹
چکیده:
بانک ها، نقش مهمی در تحقق اهداف کلان اقتصادی و کمک به اجرای پروژه های استراتژیک کشور دارند، از طرفی هدف اساسی هر مؤسسه مالی به ویژه بانکها جذب مشتری و به تبع آن جذب منابع در سطح جامعه و سرمایهگذاری در بخشهای مختلف اقتصاد میباشد.با توجه به اهمیت منابع انسانی و مالی در بانک ها و نیز استفاده بهینه از این منابع در مقابل فرصت ها و تهدیدات پیش رو، باید به برنامهریزی استراتژیک در این بخش روی آورده شود. که در این پژوهش با تدوین ماتریس SWOT [۱]به ارزیابی محیط خارجی و داخلی شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان پرداختیم. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان عالی رتبه ی کل شعب در سطح استان گیلان که در مجموع ۵۰ نفر می باشند، تشکیل دادند، و چون تعداد افراد جامعه محدود می باشد،بنابراین نمونه گیری انجام نشد و همه افراد جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند.جهت جمع آوری اطلاعات برای ارزیابی محیط داخلی شعب از پرسشنامه اول که در چهارچوب مدل BSC [۲] تدوین گردیده بود استفاده شد و جهت ارزیابی محیط خارجی از پرسشنامه دوم با روش FMEA[3] برای شناسایی تهدید، و از مدل SMEA [۴] ، برای شناسایی فرصت های بیرونی استفاده گردید، پس از تایید روایی پرسشنامه ها از طریق روش محتوایی و همچنین تایید پایایی آنها از طریق روش آلفای کرونباخ(۸۶/۰ α= برای پرسشنامه اول) و (۸۴/۰ α= برای پرسشنامه دوم) اطلاعات بدست آمده جهت تدوین ماتریس SWOT ، با روش های مذکور توسط نرم افزار Exel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، نتایج نشان داد بیشترین نقاط قوت در فاکتورهای مشتری و بیشترین نقاط ضعف شعب در منظر رشد و یادگیری و فرایند داخلی می باشد.استراتژی های تلفیقی پیشنهاد شده جهت بهره گیری از فرصت های محیطی و تعدیل تهدیدات با توجه به نقاط قوت و ضعف شعب در حوزه SO (6 استراتژی ) ، در حوزه wo (5 استراتژی) ، در حوزه ST (4 استراتژی)، و در حوزه WT (4 استراتژی ) می باشد، با توجه به جایگاه استراتژیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کشور وحمایت آن از بانک مهر اقتصاد به عنوان یک فرصت ارزنده، محوریت استراتژی های تلفیقی جهت نفوذ هر چه بیشتر در بازار رقابتی بانک ها و حفظ جایگاه فعلی،توانمندسازی منابع انسانی با آموزش های به روز در حوزه بانکداری و ارتقا نظام پیشنهادات می باشد و جهت قوت بخشیدن به منظرهای فرایند داخلی ارائه خدمات متنوع و نوین بانکی و اتصال به شبکه شتاب جهت ارائه خدمات پربارتر با توجه به پتانسیل های اقتصادی و فرهنگی استان پیشنهاد گردید.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
کلید واژه: برنامه ریزی استراتژیک، ماتریس SWOT ، FMEA ، SMEA ، بانک مهر اقتصاد استان گیلان
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه
معرفی مدیریت عملکرد و کاربرد آن نقش با اهمیتی در سیستم بانکداری دارد،از این رو شناخت روش های نوین تدوین استراتژی بسیار موثر است(زهنر، علی،۲۰۰۹)[۵] در این راستا فرموله کردن استراتژیک و اجرای آن ، مسئولیت کلیدی مدیران اجرایی در هر سازمان تجاری است. توسعه استراتژی شامل آنالیز وضعیت موجود و وضعیت آرمانی است و سپس تصمیم گیری در خصوص تعیین اثربخش ترین راه برای نائل آمدن بهاهداف.نسبی.است.(کواتال،.۲۰۱۱)[۶]باوجوداهمیتبرنامه ریزیاستراتژیکهنوزدربسیاری ازسازمانهاتأثیرحیاتی آن دررسیدن به اهداف سازمان به خوبی درک نشده وحتی دربعضی از مواقع مدیران آن را یک کار تجملی وپرهزینه میدانند.(انصاری وهمکاران،۱۳۸۸)یکیازروشهای موثر تدوین استراتژی سازمانها فرایند ارزیابی محیط داخلی وخارجی سازمان میباشد، فرایند ارزیابی محیط داخلی وخارجی سازمان،تحلیل درونی و بیرونی نامیده می شود،که نوعی مقیاس واقعبینانه و قابل اعتماد برای ارزیابی سازمان فراهم می آورد،زیرا شامل شناسایی زمینه های ضعف، قوت،تهدید ، و فرصت میباشد. (رولی دجی و اتال، ۱۹۹۷)[۷]لذا در این پژوهش قصد براین است که به تدوین استراتژی SWOT برای شعب بانکمهراقتصاد استان گیلان برآییم.دراین فصل ضمن ارائه بیانمسأله،موضوعات مربوط به اهداف تحقیق،چهارچوب نظری تحقیق،سوالهای تحقیق،روش شناسی تحقیق،قلمروتحقیق و تعاریف اصطلاحات و واژگان به کار رفته در تحقیق نیز شرح داده می شود.
۱-۲-بیان مساله
بانک ها، نقش مهمی در تحقق اهداف کلان اقتصادی و کمک به اجرای پروژه های استراتژیک کشور دارند،از طرفی هدف اساسی هر مؤسسه مالی به ویژه بانکها جذب مشتری و به تبع آن جذب منابع در سطح جامعه و سرمایهگذاری در بخشهای مختلف اقتصاد میباشد.با توجه به اهمیت منابع انسانی و مالی در بانک ها و نیز استفاده بهینه از این منابع در مقابل فرصت ها و تهدیدات پیش رو، باید به برنامهریزی استراتژیک در این بخش روی آورده شود.(سرآبادانی،۱۳۹۰)مدیریت استراتژیک فرایند اتّخاذ تصمیماتی است که منجربه موفّقیّت و ادامه حیات سازمان می شود.یک مدیریت
استراتژیک پویا و حساب شده جریان هدف گذاری،تصمیم گیری، و پیش بینی انجام فعّالیّت هایی است که موجب تدوین استراتژی اثربخش برای دستیابی به اهداف سازمان می باشد.(ویتک کراب، ۲۰۱۲) [۸]تدوین استراتژی اغلب یک فرایند پیچیده بوده، که مستلزم اتخاذ یک رویکرد سیستماتیک جهت تشخیص عوامل خارجی،و تطبیق این عوامل با قابلیت های داخلی سازمان می باشد.(وایریچ، ۱۹۸۲و ۱۹۹۹)[۹]شکست و موفقیت یک سازمان در گرو این است که با چه روش موثری استراتژی ها را توسعه داده و اجرا و نظارت نماید. (کو اتال، ۲۰۰۹)[۱۰]رویکردها و تکنیک های بسیاری را می توان برای تحلیل محیط های درونی و برونی سازمان و موارد استراتژیک و در نتیجه تدوین استراتژیها به کار برد،که از جمله تکنیکهای تدوین استراتژی، ماتریس BCG،نیروهای پنجگانه پورتر،مدل هفت s مکنزی، توسعه تابع کیفیت، کارت امتیاز متوازن،….. وSWOT،می باشند.(بیسایدی، ۲۰۱۴)[۱۱]SWOT[12]متداول ترین و مشهورترین تکنیک،و یک ابزار حمایت مدیریت برای تصمیم گیری است و عموماً برای تحلیل نظام مند ارزیابی نقاط قوت وضعف درونیو فرصت و تهدید های محیطی سازمان به منظور رسیدن به رویکردی نظام مند و نیز حمایت از موقعیت های تصمیم به کار برده می شود.(مهلی و دومی، ۲۰۱۲)[۱۳] و کارت امتیاز متوازن برای مدیران چارچوب مفهومی را ایجاد می کند، این چارچوب در برگیرنده سنجههای هر دو بعد مالی و غیر مالی است که این سنجه ها باعث جاری شدن اهداف استراتژیک در سراسر سازمان میشوند، لذا عملکرد افراد سازمان را با اهداف استراتژیک پیوند میدهد(کاپلن، ۱۹۹۴)[۱۴]منظرهای تعریف شده در کارت امتیاز متوازن،میتوانند چهار چوب مناسبی برای تدوین مدل SWOT باشند. پژوهشهای متعددی در زمینه تخمین، و کمی کردن اندازه فرصتها و تهدیدها صورت گرفته است، که دو تکنیک محاسبه FMEA[15](حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن) برای پیش بینی و مدیریت ریسک ها و[۱۶]SMEA (حالات موفقیت و تجزیه و تحلیل اثرات آن) برای پیش بینی و مدیریت فرصت ها اولین بار در پژوهش کو[۱۷]و همکاران در سال ۲۰۰۸ در یک کارخانه بزرگ تولید کننده محصولات مصرفی در چین جهت تخمین اندازه کمی فرصت ها و تهدیدها اجرا شد.(کو اتال، ۲۰۱۱)[۱۸] که در این پژوهش به تدوین ماتریس SWOT ،با تکیه بر منظرهای کارت امتیاز متوازن و مدلهای FMEA&SMEA برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان، خواهیم پرداخت،
حال سوال اساسی که در این پژوهش مطرح می شود این است که:
مناسب ترین استراتژیها با توجه به نتایج حاصل از تحلیل محیط بیرونی شامل فرصتها و تهدیدها و همچنین تحلیل محیط درونی شامل قوت ها و ضعف ها ی داخلی برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان کدام است ؟
۱-۳-اهداف تحقیق
با توجه به اینکه بانک ها در معرض رقابت شدید بازارهای داخلی می باشند، لذا اتخاذ و تدوین برنامه های استراتژیک درجهت تقویت بانکداری می تواند موثر باشد،حال این برنامه ریزی باید مبتنی بر تفکر استراتژیک صورتگیرد.زیرا رویکرد مدیریت استراتژیک برتعامل مدیران همه سطوح وسلسله مراتب سازمانی در برنامه ریزی و اجرا تاکید دارد، در حال حاضر در شعب بانک مهر اقتصادااستان گیلان جهت برنامه ریزی استراتژیک از روش های علمی و سیستماتیک استفاده نمی شود.
لذا اهدف علمی این تحقیق :
کمک به سازمان مذکور جهت فرموله کردن استراتژی های کلان سازمانی است تا بدین وسیله بقای سازمان در بازار رقابتی تضمین شود.
مناسب ترین استراتژی ها برای این سازمان معرفی شود.
با استناد بر یک مکانیزم علمی،نقاط قوت و ضعف، همچنین فرصت و تهدید این سازمان کمی گشته تا پیشبینی و مدیریت ریسک موفق تری داشته باشد.
و اهداف کاربردی این تحقیق بدین شرح می باشد:
شناسایی نقاط قوت شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان
شناسایی نقاط ضعف شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان
شناسایی فرصت های پبش روی شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان
شناسایی تهدیدهای پیش روی شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان
۱-۴-سوالهای تحقیق
این پژوهش برای پاسخ به سئوالهای زیر می باشد:
سوال های اصلی:
مناسبترین استراتژی هابا توجه به نتایج حاصل از تحلیل محیط بیرونی شامل فرصت ها و تهدیدها و همچنین تحلیل محیط درونی شامل قوت ها و ضعف ها ی داخلی برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان کدام است ؟
باتوجه به عوامل داخلی و خارجی اثرگذار ، چه استراتژی هایی در افزایش توان شعب (در راستای استفاده از فرصت ها و قوت ها و مقابله با تهدیدها و ضعف ها ) مناسب می باشند ؟
با چه مکانیزم علمی می توان وزن یا درجه اهمیت فرصتها ، تهدیدها ، نقاط ضعف و قوت را تعیین نمود؟</str ong>
سوال های فرعی:
فرصت های محیطی موجود برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان کدام است ؟
اولویت بندی هر کدام از فرصتهای محیطی موجود برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان چگونه است؟
تهدیدهای محیطی موجود برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان کدام است ؟
اولویت بندی هر کدام از تهدیدهای محیطی موجود برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان چگونه است؟
نقاط قوت شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان کدام است؟
اولویت بندی هرکدام از نقاط قوت شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان چگونه است؟
نقاط ضعف شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان کدام است؟
اولویت بندی هرکدام از نقاط ضعف شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان چگونه است؟
۱-۵- مبانی نظری تحقیق
چهارچوب نظری این تحقیق متکی بر مدل های برنامه ریزی استراتژیک و آمار توصیفی می باشد. بدین نحو که در ابتدا با بهره گرفتن از تجزیه وتحلیلSWOT ، محیط داخلی و خارجی شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تا از این طریق نقاط قوت، ضعف و فرصت، تهدید پیش روی این شعب مشخص شود. با استناد به مقاله کو[۱۹] و همکاران در سال ۲۰۱۱، و کو[۲۰] و همکاران در سال ۲۰۰۹ ، سیاون کو و لی[۲۱]از دو پرسشنامه برای مدل swot استفاده شد. که پرسشنامه اول برای تعیین نقاط قوت و ضعفمیباشد،سازههای پرسشنامه ازمفهوم کارت امتیاز متوازن استخراج شده است،کارت امتیازی متوازن،کارتی است که درآن استراتژی به یک مجموعه یکپارچه ازشاخصهای مالی وغیرمالی ارتباط داده می شود. در رویکرد کارت امتیاز متوازن، سازمان به چهار وجه مختلف تقسیم میشوند،این چهار وجه عبارتنداز:
وجه مالی[۲۲]
وجه مشتری[۲۳]
وجه فرآیندهای داخلی کسب وکار[۲۴]
وجه رشد ویادگیری[۲۵](کاپلن،۱۹۹۴)[۲۶]