به طور کلی بر اساس یافته های این پژوهش بین رضایت شغلی و استفاده از راه کارهای نوین در معلمان و مدیران ضریب همبستگی بالا است و داشتن رضایت شغلی معلمان و مدیران زن بیش از معلمان و مدیران مرد است و میزان تحصیلات درترغیب به حرفه معلمی عامل مهمی است و کسانی که از نظر تحصیلات در سطح بالایی هستند تمایل چندانی براتی ورود به این شغل ندارند.
فصل پنجم
نتیجه گیری :
بر اساس یافته های پژوهش که ضریب همبستگی بین داشتن رضایت شغلی و استفاده از راه کارهای نوین ۶۵ درصد میباشد میتوان جنین نتیجه گرفت که همبستگی بین رضایت شغلی و استفاده از راه کارهای نوین معلمان و مدیران به طور معنا دار بالا است و این فرصیه پژوهش را تأیید میکند که داشتن رضایت شغلی باعث افزایش استفاده از راه کارهای نوین میگردد . پس با توجه به این نتیجه مسئولان و برنامهریزان تعلیم و تربیت باید رضایت شغلی را به عنوان یک متغیر مهم مورد اندازه گیری قرار داد.
بر اساس نتایج حاصل از پژوهش میزان رضایت شغلی در معلمان و مدیران زن به طور معنادار بیشتر از معلمان و مدیران مرد است ، و این نتیجه این فرضیه را تأیید میکند که میزان ر ایت شغلی معلمان و مدیران بر اساس جنسیت ( مرد و زن ) متفاوت است و زنان علاقه بیشتری به حرفه معلمینشان میدهند ،به نظر میآید علت علاقه بیشتر زنان ناشی از این میباشد که مردان به طور سنتی مسئول اقتصادی خانواده هستند و چون حرفه معلمی درآمد ناچیزی دارد پس بیشتر زنان به این حرفه روی می آورند . از طرفی خانمهای ایرانی علاوه بر فعالیت اجتماعی ،مسئولیت خانواده را در یک شرایط سنتی نیز بر عهده دارند چون حرفه معلمی فرصت بیشتری بر انجام این وظایف به آن ها میدهد به این شغل گرایش پیدا میکنند. پس اگر در زمینه افزایش در آمد و شأن معلمی در ایران کارشود این تفاوت کم میگردد.
به طور کلی باید به لحاظ منطقی جاذبه های شغلی معلمیرا چه در زمینه موقعیت اجتماعی چه در زمینه شرایط اقتصادی مورد توجه مورد توجه قرار داد.
در این پژوهش این فرض که استفاده از راه کارهای نوین در زنان بیش از مردان است مورد تأیید قرار گرفت . میزان استفاده از راه کارهای نوین به طور عمده و معنادار و زنان بیش از مردان است . به نظر میآید که در این احتلاف معنادار عوامل اقتصادی باردیگر مطرح میشوند. همان طور که در مطالب فوق نیز بیان شد مردان به طور سنتی مسئولیت عوامل اقتصادی را به عهده دارند و چون این شغل نمیی تواند پاسخگوی نیاز اقتصادی باشد جاذبه ای برای مردان ندارد.
از طرفی چون رضایت شغلی در خانمها بیش از آقایان بود بنابرین سافتاده از راه کارهای نوین در خانمها بیشتر است و ایننتیجه با نتیجه پژوهش سید محمد عباس زاده (۱۳۶۹) که عوامل چون کمی حقوق و نداشتن امکانات رفاهی و نداشتن استقلال عمل در این شغل را عامل ایجاد نارضایتی شغلی عنوان کرد را مورد تأیید قرار میدهد . بنابرین افزایش در آمد و بالا بردن مقام دختر است شغل معلمی در جامعه این تفاوتها کاهش مییابد.
طبق یافته های این پژوهش اکثر کسانی که دارای تحصیلات بالایی هستند انگیزه لازم برای ورود به این حرفه را ندارند و این مسئله متأسفانه بر خلاف کشورهای پیشرفته میباشد . در اکثر کشورهای پیشرفته کسانی وارد شغل معلمی میشوند که دارای ویژگیها و شرایط لازم باشند و معمولاً با سواد ترین افراد برای مقطع ابتدایی برگزیده میشوند و این در حالی است که در کشور ما به دلیل عوامل نامساعد اقتصادی نداشتن شأن اجتماعی ،نداشتن استقلال در عمل اکثر افراد با سواد و تحصیلات بالا رغبت چندانی برای ورود به این شغل ندارند و ایننتیجه طبق جدول شماره ۴ داشتن ارج و قرب اجتماعی ،پیشرفت شغلی ، استقلال در عمل ، تشویق مادی و شناخته شدن به ترتیب از عوامل مهم در رضایت شغلی و انگیزه در شغل هستند . پس با توجه به این یافته ها مسئولین آموزش و پرورش باید تلاش کنند تا در بهبود موقعیت شغلی معلمان بکوشند تا آن ها هم با داشتن انگیزه بیشتر در مطالعات و استفاده از راه کارهای نوین بپردازد . چون شغل معلمیتربیت انسانها است و مدیر و معلم عهده دار آموزش و پرورش نسل فعال آینده است پس باید در گزینش مدیران و معلمان و ایجاد شرایط مناسب شغلی دقت بیشتری شود تا همواره بهترینها و مستعد ترینها برای این شغل انتخاب شوند.
پیشنهادات :
۱ـ این تحقیق در گروه بزرگتری اجرا شد تا قابلیت تعمیم پذیری آن افزایش یابد.
۲ـ فرهنگ تحقیق را در مرکز آموزشی و در جامعه به درستی آموزش دهند تا در انجام تحقیقات پژوهشگران با عدم همکاری مسئولین آموزشی مواجه نشوند.
۳ـ بر اساس نتایج این پژوهش باید به عوامل مهم در ایجاد رضایت شغلی اهمیت داد تا انگیزه استفاده از راه کارهای نوین در معلمان و مدیران افزایش یابد.
۴ـ با فراهم کردن امکانات و تسهیلات بیشتر و ایجاد پایگاه شغلی مناسب تری در جامعه معلمی جایگاه حقیقی خود را در جامعه پیدا خواهم کرد پس باید در فراهم کردن عوامل کوشا بود.
محدودیتها :
۱ـ پژوهش حاضر به منظور بررسی راه کارهای ایجاد انگیزه در شغل و رابطه آن با بهره گرفتن از تکنولوژی و راه کارهای نوین بر اساس متغیرهای جنسیت ،میزان تحصیلات در مقیاس کوچک صورت گرفته است که میباید در تعمیم آن به کل کشور با احتیاط برخورد شود.
۲ـ از طرف بعضی مدیران و معلمان همکاری لازم صورت نگرفت.
منابع :
-
- شعاری نژاد ، علی اکبر – نظریه های انگیزش در آموزش و پرورش- ۱۳۷۸
-
- تولید و کاربرد مواد آموزشی – دوره کاردانی تربیت معلم ۱۳۷۹
-
- روان شناسی تربیتی ، نویسنده : لیت لی کیج و دیویدسی ، برلانیز ترجمه :دکتر غلامرضا خوی نژاد و همکاران – انتشارات حکیم فردوسی مشهد ،۱۳۷۴
-
- به سوی روان شناسی بودن ، نویسنده :مسلو آبراهام ، ۱۳۸۰
-
- پایان نامه ،عباس زاده ، سید محمد – ۱۳۶۹
- پایان نامه ،بیچرانلو ، راشین – ۱۳۷۸
« به نام خدا »
پرسشنامه
همکار محترم
نتایج تحقیقات نشان میدهند که برای تصمیم گیری های درست حتی درباره ساده ترین مسائل به پژوهش نیاز داریم . پرسشنامه شامل فرم رضایت شغلی فیلدوروث همراه با چند سئوال میمه در مورد استفاده از راه کارهای نوین آموزشی میباشد.
سلامت و صحت چنین پژوهشهای بستگی به میزان رغبت و صداقت و دقت شما در تکمیل پرسشنامه دارد بنابرین از شما تقاضا میشود که با احساس مسئولیت واقعیت را منعکس کنید.
مشخصات زیر مربوط به شما است :
۱ـ جنسیت : زن مرد
۲ـ مقطع تدریس :
قبلاً از همکاری شما متشکریم.