۶-۱ پیش نیازهای ITS و همکاری های بین سازمانی در آن
پیاده سازی خدمات ITS در هر کشور بستگی زیادی به شرایط فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی واقلیمی آن دارد.لذا بهمنظور بهرهبرداری بهینه از خدمات ITS لازم است معماری برای هرکشور به صورت خاص و با درنظر گرفتن نیازها ، محدودیتها و انتظارات آن کشور و با رعایت استانداردهای مربوطه طراحی میگردد و این معماری قابل کپی برداری از کشورهای دیگر نیست.در اینجا منظور از معماری ITS شمایی کلی از سیستم بر اساس عناصر تشکیل دهنده آن وهمچنین روابط بین عناصر مذکور می باشد و قادر است شکل کاملی از سیستم را طرح ریزی کند. به این ترتیب باوجودآنکه خدمات ITS طیف وسیعی از کاربردها را در برمی گیرد.اما براساس نیازها و شرایط مختلف هر منطقه بخشی از خدمات در اولویت برنامههای ITS آن منطقه قرارمی گیرند.البته در این راستا توجه به تجربیات کشورهای پیشرفته در خصوص مسائلی از قبیل ساختار تشکیلاتی ، اقدامات انجام شده ،پروژههای انجام شده به همراه برنامه زمانبندی انجام آنها ، خدمات کاربر ، معماری ، زیر ساختهای لازم ومواردی از این قبیل مؤثرمیباشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
به منظور ایجاد یک ITS موفق در هر منطقه داشتن برنامهریزی و تهیه و تدوین طرح جامع در مراحل تعیین راهبردها و جهتگیریها و همچنین مراحل اجرای پروژه ها متناسب با شرایط منطقهای امری ضروری می باشد . بنابراین از جمله اقداماتی که پیشنهاد می شود در برنامهریزی ITS هر منطقه مورد توجه قرارگیردعبارتند از:
شناسایی متولیان اصلی و سازمانها و ارگانهای مرتبط
شناخت محیط(Study Area)
چه سازمانی بعنوان Leader باشد؟
چه سازمانهایی باید دست اندرکار باشند؟
تهیه فهرستی از خدمات وسیستمهای ITS موجود
تعیین اهداف ومعیار های مورد نظر
بررسی نیازها و مسائل حمل ونقل
آشنایی و ارزیابی تکنولوژی های مختلف ITS با توجه به شرایط مختلف و شناخت استانداردها
انطباق نیازها با قابلیت دستگاههای ITS وتعیین اولویتهای سرویسهای کاربران با توجه به ساختار منطقهای ورعایت جنبه های منطقهای ، فنی، اقتصادی و اجرایی
تعیین مسئولیتها و شرح وظایف سازمانهای مختلف با توجه به سرویسهای انتخاب شده.
تعیین نحوه همکاری سازمانها و اطلاعاتی که بین سازمانها به اشتراک گذارده شود.
ایجاد زیرساختهای مخابراتی مورد نیاز
تعریف پروژه ها
تهیه و مستند سازی طرح و برنامه
ارائه برنامه اجرایی با توجه به امکانات و محدودیتهای موجود (بودجه ، روابط سازمانی و…)
شایان ذکر است هسته تکنیکی و فنی ITS را اطلاعات ، ارتباطات و فناوریهای کنترل تشکیل می دهد . لذا متخصصان حمل ونقل که قصد برنامهریزی و اجرای سیستم های هوشمند حمل ونقل را دارند، لازم است در سطح کاربردی از امکاناتی که فناوریهای ITS فراهم می کنند ، آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند متناسب با شرایط هر منطقه بخشی از امکانات و سرویسهای ITS را از بین طیف گسترده سرویسهای ITS انتخاب نمایند.
همانطور که در تعریف سیستم هوشمند حمل ونقل اشاره گردید این سیستمها شامل دو جزء فنی وسازمانی است که در تعامل با یکدیگر می باشند .تجربه کشورهای دنیا در اجراءو توسعه سیستم هوشمند حمل ونقل بیانگر اینست که مسائل سازمانی نسبت به مسائل فنی وتکنیکی ، دشوارتر ودردسازتر بودهاند.لذا متخصصین باید با سیستم ساختاری ITS که هدف آن سازگارکردن مؤلفه های تکنیکی وسازمانی آن در یک چارچوب هماهنگ می باشد، آشنایی کافی داشته باشند.در این راستا بمنظورکنترل بهینه ترافیک و توسعه وبهرهبرداری بهینه از پروژههای مرتبط با دستگاههای هوشمند حمل ونقل در بخشهای مختلف ناوگان حمل ونقل شهری از جمله دستگاههای مدیریت وسائل نقلیه حمل ونقل عمومی , سرویسهای اورژانس , آتش نشانی , راهنمائی و رانندگی ، خدمات شهری … ایجاد زمینه تعامل,همکاری و هماهنگی با ارگانهای ذیربط و ایجاد یک مرکز جهت مدیریت جامع و یکپارچه ترافیک شهری دارای اهمیت ویژه می باشد.
۶-۲ نمونه ای از نگاه مدیریتی و فرایند شکل گیری ITS
ITS در ایالت آلبرتا کانادا
-
- مقدمه: شامل چارچوب مفهومی برنامه ریزی ایتراتژیک ITS
۲٫پیش زمینه: که منافع ITS و وضیعت فعلی ITS و معماری آن را در ایالت آلبرتا و کانادا مشخص می سازد.
۳٫چشم انداز طرح و تعیین ماموریت و اهداف آن
۴٫استراتژی و اصول طرح
۵٫اولویت ها: بزرگ راه ها و مناطق که اولویت دارد و مناطق به عنوان ناحیه آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرند.
۶٫برنامه عملیاتی پیشنهادی برای ۳ تا ۵ سال آینده که پروژه ها، سیستم های اطلاعاتی، اطلاعات پایگاه داده ها، سیستم های مدیریتی، زمانبندی کار،… را شامل می شود.
۷٫خلاصه ای از مسئولیت ها و هزینه ها که در آن مسئولیت هر واحد، هر مدیرو… هزینه های هر پروژه، محل تامین هزینه های هر پروژه و …آمده است.
-
- جمع بندی
لازم به توضیح است ادمونتون مرکز ایالت آلبرتا می باشد و جمعیت آن حدود ۷۵۳۰۰۰ نفر (تخمین سال ۲۰۰۷) و مساحت آن بالغ بر۶۸۴،۳۷ کیلومتر مربع می باشد
ITS در شهر کالگری کانادا
اهداف و چشم انداز
شش محور اصلی فعالیت های ITS شامل:
اطلاعات مسافران
مدیریت سطوح
مدیریت و کنترل ترافیک
مدیریت و کنترل پارکینگ ها
مدیریت معابر
مدیریت ناوگان
وضعیت فعل ITS در کالگوی
فرایند برنامه ریزی استراتژیک
گام اول: تشکیل ائتلافی از کلیه ذینفعان ITS شهر