در بخش تشکیل ماتریس ها به چند نکته باید توجه داشت:
تعداد ماتریسهای زوجی مساوی است با تعداد شاخص های مساله +یک
قطر اصلی ماتریسهای زوجی برابر یک است
مهمترین بخش این بند که در واقع مهمترین اصل مسائل«MADM» می باشد؛ اینست که تمام ماتریس ها و ترجیحات انان باید توسط خبرگان و افراد اشنا به امر پر شود . چنانچه در پرکردن ترجیحات دقت کافی نشود و افرادی غیر کارشناس انها را تکمیل نمایند ، بطور قطع مدل جواب بهینه و مناسب را نمی دهد. در این تحقیق روش کار بدین صورت بود که محقق به هرنفر از کارشناسان امر (که همگی از کارمندان بانک ملت و سایر بانک ها بودند) ماتریس های تشکیل شده را می دهد و از خبر گان می خواهد تا با نهایت دقت انها را تکمیل کنند . همچنین در ارزش گذاری یا ترجیحات شاخص ها نسبت به هم نظر اکثریت خبرگان لحاظ شده است.
ج) یافتن اوزان نسبی [۱۹]شاخص ها و گزینه ها :
بعداز تعیین تعداد ماتریس ها ی مساله ، برای هر ماتریس باید اعمال زیر انجام گیرد : در مرحله اول اوزان نسبی شاخص ها تعیین می شود ومرحله بعدی اوزان نسبی گزینه ها نسبت به هر شاخص تعیین می گردد. سه روش برای تعیین اوزان نسبی شاخص ها و گزینه ها وجود دارد:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
الف- روش حد اقل مربعات معمولی
ب-روش حد اقل مربعات لگاریتمی
ج- روش بردار ویژه
د- روش های تقریبی
برای نمونه به توضیح روش حد اقل مربعات معمولی می پردازیم:
مجموعه درایه های هر ستون ماتریس را بدست می اوریم
تشکیل ماتریس نرمالایز شده با تقسیم هر درایه ماتریس بر مجموع ستونی
یافتن میانگین حسابی سطر های ماتریس
لازم به توضیح است که مجموع اوزان نسبی هر ماتریس باید برابر ۱ باشد.
د- محاسبه اوزان مطلق یا نهایی[۲۰] گزینه ها ودر نتیجه اولویت انها:
بعد از تعیین اوزان نسبی هر شاخص ها و گزینه ها ؛ از مجموع ضرب وزن هر شاخص در وزن هر گزینه ، وزن مطلق یا نهایی هر گزینه تعیین می شود. در تعیین اولویت هر تصمیم یا گزینه می توان گزینه ها را از بزرگتر به کوچکتر اولویت بندی کرد.
تعیین سازگاری وناسازگاری هر ماتریس و در جه سازگاری ان نیز در مسایل AHP باید مد نظر قرار گیرد که ما از بیان ان خوداری می کنیم. البته حل روش AHPدر قالب مثال تحقیق مورد نظر، درک و فهم انرا ساده تر خواهد کرد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل
پژوهشگرپس از اینکه روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب،داده های مورد نیاز را برای ازمون فرضیه های خود جمع اوری کرد، نوبت ان فرا می رسد که با بهره گیری ازتکنیک های اماری مناسبی که با روش تحقیق، نوع متغییر ها و… سازگاری دارد، داده های جمع اوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید ودر نهایت مسئله ای را که تا این مرحله او را هدایت کرده است در بوته ازمون قرار دهد و تکلیف انها را روشن کند و سر انجام بتواند پاسخی (راه حلی) برای پرسشی که تحقیق (تلاشی سیستماتیک برای بدست اوردن ان بود) بیابد(خاکی،ص۵۲).
۴-۱-برخی مبانی نظری تحقیق
“زیربنای کار و نگرش در بانک ملت باید تغییر کند”.بر این اساس بود که باخصوصی شدن بانک ملت در سال۱۳۸۷و ورود به بازار بورس ،تغییرات شگرفی در این سازمان بوجود امد:
در ساختار دولتی گذشته اهم وظایف بانک ملت مربوط به جمع اوری منابع بود ولیکن با ورود به بازار بورس ضمن جمع اوری منابع ،مهمترین وظیفه بانک سود اوری تعیین گردید تا با پرداخت سود بیشتر به سهامداران موجبات ارتقاء سازمانی را فراهم کندتا جایکه یکی از مهمترین دلایل کوچک کردن بانک ( ادغام یا انحلال شعب بدون سود دهی )،همین مسئله سود اوری است.در ساختار دولتی مردم دورترین روستا ها نیز باید به جهت استفاده از امکانات رفاهی شعبه ای از بانک داشته باشند، بدون توجه به اینکه ایا این شعبه در ان مکان سود اوری دارد یانه ؟ ولی درسیستم بانکداری خصوصی بیشتر به کسب سود توجه می شود.
در ساختار سازمانی کلان بانک نیز تغییرات متعددی صورت گرفت است من جمله جهت پاسخگویی تخصصی تر به طیف گسترده تری از در خواستهای مشتریان ،فعالیت های بانک در زمینه ارائه خدمت به مشتریان در چهار حوزه تقسیم شده است:
الف- مدیریت امور بانکداری شخصی
ب- مدیریت امور بانکداری اختصاصی
ج- مدیریت امور بانکداری تجاری
د- معاونت بانکداری شرکتی
در مضامین استراتژیک بانک نیز تغییرات متعددی صورت گرفت و مضامین استراتژیک جدید بانک به قرار زیر مشخص گردید:
باز تعریف نقش روسای دوایر سپرده و خدمات(صندوق) و متصدیان امور بانکی شعب
استقلال مالی و مدیریتی شعب
متنوع سازی و گسترش کانال های درامدی بانک
یکپارچه سازی و سرعت بخشی به تولید و تحول محصولات و خدمات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
تغییر چهره بیرونی و داخلی شعب بانک، تغییر پوشش و رفتار کارکنان متناسب با هویت جدید بانک
سهولت وسادگی فرایند های اعتباری
ارتباط پرداخت ها با عملکرد کارکنان
نفوذ در بازار(پرتو،صص۱۵-۱۷،ش۸۱).
محقق در پژوهش خود با سومین مضمون استراتژیک بانک ،یعنی متنوع سازی و گسترش کانال های درامدی بانک سرو کار خواهد داشت و هدف از ذکر مطالب فوق؛ اهمیت کسب درامد های مختلف و بویژه درامد های غیر مشاع در بانک می باشد بطوریکه اگر چه ممکنست ازدیدگاه برخی منتقدین این پژوهش ، استفاده ازمدل برنامه ریزی استراتژیکی SWOT در بکار گیری بانک ملت از تمام ظرفیت های خدمتی خود، کاری درست نباشد و ارائه خدمات، بیشتر جزء برنامه ریزی های عملیاتی بانک است تا برنامه ریزی های استراتژیک.ولی در جواب انها باید بگوییم ؛اگر در مضامین استراتژیک بانک ملت (۸مورد فوق) به دقت بنگریم ؛اصل سوم یعنی متنوع سازی و گسترش کانالهای درامدی بانک از مضامین مهم استراتژیکی بانک می باشد که ارائه خدمات در زمینه کسب درامد های غیرمشاع ازکانال های جدید درامدی برای بانک ملت به حساب می اید. و از ان مهمتر تامین هزینه های جاری بانک از محل درامد های غیر مشاع ، اهمیت و استراتژیکی بودن مسئله را مشخص می کند.
۴-۲-پیاده سازی مدل تحقیق
در این بخش از تحقیق به پیاده سازی مدل نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدات محیطی(SWOT) بانک ملت در زمینه درامد های غیر مشاع یا کارمزد ها می پردازیم:
۴-۲-۱-تشریح عوامل و متغییرهای تحقیق(SWOT)
در ابتدای این پژوهش ،مدل برنامه ریزیSWOT را تشکیل می دهیم تا ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف ، فرصتها و تهدیدات بانک ملت در زمینه درامد های غیر مشاع ، مشخص کنیم که ایا این بانک توانسته از تمام ظرفیت های خود در این مورد استفاده کند یا نه؟همچنین با تعیین مدل ارزیابی عوامل داخلی(IFE) ومدل ارزیابی عوامل محیطی(EFE) ، راهکار ها و راهبردهای لازم رادراین مورد ارائه بدهیم. و بطور کلی الگوئی مناسب از مدیریت ظرفیت خدمات غیر مشاع برای بانک ملت تعیین کنیم. در اغاز این مرحله از پژوهش به تشریح عوامل درونی و بیرونی مدل SWOT در زمینه درامد های غیر مشاع می پردازیم:
نقاط قوت و ضعف بانک ملت در زمینه کسب درامد های غیر مشاع در این تحقیق به شرح زیر می باشد:
نقاط قوت:
خدمات و محصولات جدید و نو اورانه: سیستم پرداخت الکترونیکی سوخت با اتصال کارت سوخت به کارتهای بانک ملت، خدمتی جدید و نواورانه از بانک ملت در ایران می باشد. همچنین سقف برداشت نقدی از دستگاهای ATMتوسط بانکهای رقیب، روزانه مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰ریال می باشد ولی با اکسس کارت ملت ،تا مبلغ ۴۰۰۰۰۰۰از دستگاهای ATM این بانک می توان برداشت کرد. بویژه در حوزه خدمات الکترونیک ،نو اوری های بانک ملت کاملا مشهود می باشد. خدمات جدید و نواورانه موجب بیشتر شدن مشتریان بانک و در نتیجه درامد غیر مشاع بیشتر می گردد.
رضایت مندی مشتریان و درنتیجه تعدد انان
تقسیم بندی خدمات غیر مشاع بر اساس میزان ریسک و مقدار کارمزد دریافتی
اجرای برنامه عملیاتی: در برنامه عملیاتی ؛عملکرد بانک در زمینه کسب درامد های غیر مشاع در بازه های زمانی ماهانه ،فصلی ، شش ماهه و یک ساله، با هدف پیش بینی شده در ابتدای دوره ،تجزیه و تحلیل می شود تابه عملکرد مطلوب در این زمینه دست یابیم.
برند بانک ملت: این بانک بامزیتهای رقابتی بیشمار ، به نماد برتر بانکداری در ایران مبدل گشته که این برند به خودی خود مشتریان را درجهت پرداخت بهتر کارمزد ها ترغیب می کند.برای نمونه : بر طبق تحقیقات و مصاحبه های محقق؛ اکثر دارندگان دستگاه های pos فروشگاهی بانک ملت، بیشترین رضایت مندی را نسبت به دستگاه های pos سایر بانکها دارند و بویژه که این بانک را در حوزه خدمات نوین بانکی(الکترونیک) پیشرو در نظام بانکی ایران قلمداد می کنند . این عوامل و سایر مزیتهای رقابتی بانک ملت باعث شده است تا مردم از این بانک بعنوان برند برتر بانکداری در ایران یاد کنند.
رتبه برتر بانک ملت در صدور ضمانتنامه وگشایشLC، جذب منابع و تخصیص بهینه مصارف
پرسنل متخصص و اگاه به مسئله