میانگین سه سال
حوزههای نه گانه EFQM
۰٫۹۴۶
باتوجه به تحلیلهای آماری به عمل آمده متغیرهای تحقیق از ضریب پایایی بالایی برخوردار بوده و از همبستگی بالایی برخوردار میباشند.
آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه متغیر مستقل و وابسته؛
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ضریب همبستگی پیرسون آمارهای است برای تلخیص رابطه دو متغیر فاصلهای. مقدار همبستگی پیرسون شاخص عددی شدت و جهت هر نوع رابطه خطی بین دو متغیر است (مؤمنی و قیومی, ۱۳۸۷).
این آزمون روشی پارامتری است و برای دادههایی با توزیع نرمال یا تعداد دادههای زیاد مورد استفاده قرار میگیرد. این ضریب میان ۱+ (رابطه شدید و هم جهت) تا ۱- (رابطه شدید و مخالف) است و در صورت عدم وجود رابطه میان دو متغیر برابر صفر است.
ضریب همبستگی پیرسون از متداولترین آزمونهای تعیین ضریب همبستگی میان متغیرهای دارای اندازههای فاصله ای و نسبی است و برای محاسبه ضریب آن از گزاره زیر استفاده میشود (حافظ نیا, ۱۳۸۹).
= ضریب همبستگی
= تعداد آزمودنیها
= مجموع حاصلضرب تفاضل نمرهها از میانگین
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۱- مقدمه:
اصولاً کار آمار استنباطی نشان دادن این نکته است که آیا الگوهای توصیف شده در نمونه کاربردی در مورد جمعیتی که از آن نمونه انتخاب شده و همچنین الگوها و فرآیندهای کشف شده در نمونه، در جمعیت نیز کاربرد دارد یا خیر. همچنین آمار استنباطی ما را قادر به استنباط ویژگیهای جمعیت از روی ویژگیهای نمونه میکند(دواس، ۱۳۷۶).
در این فصل قصد برآزمون کردن فرضیات تحقیق است. این فصل به دو بخش تقسیم میشود:
الف) تحلیلهای آماری
ب) آزمون فرضیات تحقیق
شایان ذکر است که عموم تحلیلها در داده پردازیها با بهره گرفتن از نرم افزار Spss و Exell صورت گرفته است.
۴-۲- تحلیل دموگرافیک (تجانس سازمانها)
جامعه مورد بررسی ۱۷شرکت بوده که در ارتباط با تجانس جامعه آماری تحقیق موارد زیر قابل ذکر میباشد :
نوع صنعت جامعه آماری تولیدی وخدماتی میباشد.
بیش از سه بار از انجام پروژه تعالی سازمانی در آنها گذشته است.
متدولوژی مورد استفاده در شرکتها یکسان میباشد.
نوع مالکیت شرکتهای مورد بررسی عمدتاً عام میباشد.
عمدتاً جزو شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشند.
اطلاعات مالی و شاخصهای شرکتهای مورد ارزیابی برای سالهای شرکت در جایزه ملی کیفیت اخذ و مورد بررسی قرار گرفته است.
شایان ذکر است که، از آنجائیکه اطلاعات هر یک از شرکتها در خصوص امتیازات کسب شده در معیارهای مختلف مدل خود ارزیابی بیان کننده وضعیت شرکتها از نظر عملکردی میباشد و این اطلاعات از انجمن مدیریت کیفیت ایران اخذ شده است برابر درخواست انجمن مدیریت کیفیت، انتشار اطلاعات از سوی شرکتها ممنوع بوده لذا در بررسیهای انجام شده در این تحقیق با توجه به این که دادههای مورد بررسی واقعی میباشند بجای نام شرکتها از کد فرضی استفاده شده است.
۴-۳- تحلیل آماری :
تحلیلهای آماری بر دوگونه اند :
الف: تحلیل توصیفی
ب : تحلیل استنباطی
در تحلیل توصیفی محقق نتایج حاصله را به گروه مورد مشاهده تعمیم می دهد و بس و هیچگونه نتیجه گیری خارج از گروه مزبور به عمل نیامده و یا قابل تعمیم نخواهد بود لیکن هدف از تحلیل استنباطی، تعمیم نتایج حاصل از مشاهدات محقق در نمونه انتخابی خود به جمعیت اصلی میباشد.
در این فصل تحلیل توصیفی مربوط به شرکتها به صورت محاسبه انحراف معیار و واریانس از طریق نرم افزار Spss ، و نمایش گراف امتیازها در حوزههای نه گانه طی سنوات ۱۳۸۳ الی ۱۳۸۸ نشان داده شده و تحلیل استنباطی نیز در صورت خواهد گرفت.
۴-۴-انحراف معیار و میانگین جامعه آماری
انحراف معیار و میانگین دادهها محاسبه شده از طریق نرم افزار Spss، در طی سنوات ۱۳۸۳ الی ۱۳۸۸ به شرح جدول زیر ارائه میگردد:
جدول ۴-۱
محاسبه انحراف معیار و میانگین دادهها