روش تحقیق
مقدمه
جهت بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فازها و گامهای مختلف مهندسی ارزش نیازمند به استفاده از ابزارها و امکانات استفادهشده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مهندسی ارزش است. بدین منظور برای تأمین و رسیدن به پاسخ برای اهداف تعریفشده در فصل اول، این فصل را به دو قسمت معرفی روش انجامگرفته و مسائل و مشکلات هر گام از مهندسی ارزش و چگونگی انجامگرفته با ابزارآلات فناوری اطلاعات و ارتباطات در گامهای مهندسی ارزش تقسیم می شود.
معرفی روش انجامگرفته و مسائل و مشکلات هر گام در مهندسی ارزش
در این قسمت ابتدا به معرفی کامل فازها در مهندسی ارزش پرداخته می شود. سپس با توجه به توضیحات ارائهشده در هر فاز مهندسی ارزش به بررسی مسائل و مشکلات هر گام بر اساس مشاهدات انجامشده در کارگاه پروژه مزرعه دانش (بهصورت مرسوم برگزار گردیده) و مطالعات انجامشده در این زمینه پرداخته شده است. در انتها با توجه به مسائل و مشکلات ارائهشده در هر گام مهندسی ارزش به معرفی و توضیح راه حلهای پیشنهادی برای مسائل و مشکلات مشاهدهشده در هر فاز پرداخته می شود.
فاز پیش مطالعه
گام پیش مطالعه اولین گام از برنامه کاری مهندسی ارزش میباشد. فعالیتهای آماده سازی شامل شش گام است:
گردآوری و تعریف نیازها و خواسته های عوامل کلیدی پروژه شامل کارفرما، مشتری، خریدار، بهرهبردار و غیره
گردآوری داده های کامل در مورد پروژه
تعیین معیارهای ارزیابی
تعیین حدود/دامنه مطالعه
تهیه مدلهای مناسب
تعیین اعضای گروه
گردآوری اطلاعات مربوط به گرایشهای عوامل کلیدی پروژه
گردآوری اطلاعات در مورد گرایشها و نیازهای عوامل کلیدی می تواند به دو طریق ارزیابی بازار و یا تمرکز بر روی گروهی از افراد انجام شود. لازم است در گردآوری اطلاعات تعیین پارامترهای مؤثر بر خرید، تعریف و رتبه بندی جنبه های مختلف یک محصول یا یک پروژه، مقایسه محصول یا پروژه با محصولات یا پروژه های مشابه موردتوجه قرار گیرد.
تکمیل مجموعه داده ها
دو نوع منبع برای اطلاعات وجود دارد:
منابع اولیه
منابع ثانویه
منابع اولیه بر دو گونهاند: منابع انسانی و منابع مکتوب. منابع انسانی شامل بازار، طراحان اصلی، طراحان موارد مشابه، گروه تخمین هزینهها، سازندگان و مشاوران است. منابع مکتوب شامل نقشهها، مشخصات فنی پروژه، برنامه های زمانی پروژه و اسناد مربوط به مناقصه ها و مزایدههاست.
منابع ثانویه شامل تأمینکنندگان محصولات مشابه، متونی مانند استانداردهای طراحی، نتایج آزمایشها، مجلههای بازرگانی و آیین نامه ها است. دو منبع مهم اطلاعات ثانویه دیگر که همواره باید مدنظر قرار گیرند عبارتنداز: پروژه های مشابه و مشاهدههای حاصل از بازدید ساخت گاه توسط گروه مطالعات مهندسی ارزش.
تعیین معیارهای ارزیابی
یکی از مهمترین گامهای گروه مطالعات در اجرای فرایند، مشخص کردن معیارهای ارزیابی گزینه ها و نیز تعیین اهمیت نسبی هر معیار است تا در مرحله ارزیابی ملاک انتخاب مناسبترین پیشنهادها باشد.
تعیین محدوده مطالعات
گروه مطالعات ارزش برای هر مطالعه مشخص، منشوری تهیه می کند. در این منشور حدود مطالعات بر مبنای اطلاعات گردآوریشده تعیین می شود. این حدود نقاط شروع و اتمام مطالعات هستند. لازم است مواردی که نباید در مطالعه موردبررسی قرار گیرند، در منشور بهصراحت مورداشاره قرار گیرند. معمولاً منشور حدود مطالعات، توسط تأمینکنندگان مالی بازنگری و اصلاح می شود.
تهیه مدل دادها
گروه مطالعات بهطورمعمول مدلهایی مانند زمان، انرژی، هزینه، توزیع و غیره را بر پایه منشور محدود مطالعات تهیه می کند. این مدلها در درک مطالعات در آینده کمک بسیار می کنند.
تعیین ترکیب گروه مطالعات
رهبر یا تسهیلگر گروه مهندسی ارزش برنامه زمانی مطالعات، ترکیب گروه مطالعات، محل انجام مطالعات و نیازهای پشتیبانی افراد را مشخص مینمایند. لازم است پیش از شروع مطالعه ارزش، ترکیب گروه برای حصول اطمینان از در نظر گرفتن تمامی زمینه های فنی، مدیریتی و تجاری مرور شود.
مسائل و مشکلات فاز مطالعات مقدماتی در مهندسی ارزش
عدم مشارکت تمامی افراد ذینفع و مؤثر در کارگاه مهندسی ارزش به دلیل مشغلههای کاری
وجود افراد غیر خلاق و فاقد تخصص کافی در تیم مهندسی ارزش
پرتعداد بودن تیم مهندسی ارزش برخی پروژه ها به دلیل درگیر بودن واحدهای مختلف در پروژه
عدم انتخاب مسئول آشنا به روند کار مهندسی ارزش برای تیم مهندسی ارزش
عدم توجه به دغدغه های اصولی مجریان و بهرهبرداران پروژه
عدم شناخت کامل و دقیق محدودیتهای که سازمان یا مجری پروژه با آن روبهرو است
انجام ناقص مطالعات امکانسنجی
عدم انجام صحیح مطالعات برای تهیه مدل داده ها
عدم انجام مطالعات کافی در فاز مطالعات مقدماتی جهت شناخت مسئله
عدم انجام صحیح تعیین معیارهای ارزیابی یا انجام ناقص آن
گام کارگاه اصلی
این گام یکی از مهمترین گامهای مهندسی ارزش میباشد. این قسمت خود شام شش فاز اصلی شامل :
فاز اطلاعات
مرحله گردآوری اطلاعات نخستین مرحله از برنامه کار مطالعات مهندسی ارزش است که امکان درک کامل و عمیق نسبت به مسئله موردبررسی را فراهم می کند. مجموعه ای از پرسشها که با شش واژه کلیدی چرا، چگونه، چه موقع، چه کسی،کجا و چه چیزی طرح میشوند، امکان گردآوری اطلاعات موردنظر را فراهم می کنند، البته باید توجه داشت طرح این پرسشها بهتنهایی موفقیت این مرحله را تضمین نمیکند، بلکه تلاش را برای یافتن پاسخ پرسشهای مطرح، روابط خوب و پایدار انسانی، دوراندیشی و توان سنجش اطلاعات، مؤلفههای موفقیت در این مرحله را تشکیل میدهد.
ضروری است با یافتن پاسخ هر پرسش اطلاعات بهدقت ارزیابی، غربال و دستهبندی شوند تا واقعیتها از مفروضات جدا گردند و بازیابی اطلاعات به سهولت ممکن باشد. دستیابی به اطلاعات درست و واقعی به تعریف صریح و روشن مسئله موردبررسی منجر شده، واقعیتهای پنهان را روشن و قابلدسترسی می کند. همچنین راه حلهای بالقوه را در اختیار گروه مهندسی ارزش قرار میدهد. در اختیار داشتن اطلاعات درست و کامل، پیششرط موفقیت مطالعات مهندسی ارزش است. میزان کوششی که برای گردآوری اطلاعات در این مرحله انجام می شود به پیچیدگی پروژه موردمطالعه، دامنه مطالعه و اطلاعات موجود و برنامه زمانی مطالعات بستگی دارد. در این مرحله لازم است گروه مطالعه مهندسی ارزش تمام مطالعات مربوطه را بدون توجه به پراکندگی و عدم ارتباط ظاهری آنها با یکدیگر گردآوری کند، تا حد امکان داده های گردآوریشده به کمک مدارک معتبر تأیید و مستند شوند. بهمنظور تسریع در گردآوری اطلاعات میتوان با تعریف وظایف و کارهای مجزا، فعالیتهای این مرحله را تقسیم و هر وظیفه را به فرد و گروهی واگذار نمود.
باید توجه داشت افرادی که در این مرحله مورد پرسش قرار میگیرند، عموماً افرادی پرمشغله و گرفتار هستند. از همین رو لازم است پیش از رویارویی با آنها پرسشهایی که باید مطرح شوند بهدقت تعیین و شرایط ثبت و نگهداری پاسخها برای استفادههای آتی فراهم گردد.
یکی از موارد کلیدی و پایه در مهندسی ارزش در مرحله گردآوری اطلاعات تعیین دقیق هزینههاست. با گردآوری اطلاعات هزینه، مربوط به محدوده مطالعه مهندسی ارزش، دو هدف کلی زیر دنبال میشود:
منابع پایان نامه درباره : امکانسنجی-و-ارزیابی-تطبیقی-کاربرد-فناوری-اطلاعات-و-ارتباطات-در-فرآیند-روششناسیمطالعه-موردی-مزرعه-دانش- فایل ۵ – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین