نتایج حاصل از آزمون رگرسیون در جدول ۴-۱۹ خطی نشان می دهد که در سطح اطمینان ۹۵ ساختار هیات مدیره شرکت برمسئولیت پذیری اجتماعی تاثیر دارد و فرضیه فرعی سوم مورد پذیرش است. نتایج نشان می دهد که ساختار هیات مدیره با ضریب ۵۳۷/۰ بر مسئولیت اجتماعی تاثیر مثبت و متوسطی می گذارد.
یافته های جانبی پژوهش
در این پژوهش علاوه بر آزمون فرضیه های پژوهش، برای تجزیه و تحلیل اثرگذاری متغیرهای جمعیت شناختی بر چگونگی امتیازدهی پاسخ دهندگان در مورد ابعاد شفافیت اطلاعات مالی و همچنین مسئولیت پذیری اجتماعی از تحلیل واریانس و آزمون t دو نمونه ای استفاده شده است. همچنین سطح ابعاد شفافیت اطلاعات مالی (ساختار مالکیت شرکت، افشای اطلاعات شرکت و ساختار هیات مدیره) و مسئولیت پذیری اجتماعی با بهره گرفتن از آزمون t تک نمونه ای تعیین شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴-۳-۱ بررسی ارتباط ویژگیهای جمعیتشناختی با متغیرهای پژوهش
بررسی رابطه بین ویژگیهای جمعیتشناختی و متغیرهای پژوهش برای توصیف جامعه آماری پژوهش حائز اهمیت میباشد. بدین منظور در این قسمت از آزمون t دو نمونه ای مستقل برای سنجش تاثیر دو ویژگی جنسیت و مذهب بر روی متغیرهای مورد مطالعه پژوهش و از آزمون مقایسه میانگین چند جامعه (جدول ANOVA) برای سنجش تاثیر سایر ویژگی های جمعیت شناختی مورد پرسش در پرسشنامه استفاده شده است.
الف) بررسی رابطه متغیرهای پژوهش با جنسیت
در این قسمت هدف بررسی این موضوع است که آیا سطح متغیرهای پژوهش در دو گروه جنسی زن و مرد تفاوت معنادار دارد یا خیر. برای پاسخ به این سوال از آزمون t مستقل دو نمونه استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون بصورت جدول ۴-۲۰ آورده شده است.
جدول ۴-۲۰: نتایج آزمون t دو نمونهای مستقل مربوط به رابطه بین متغیرهای پژوهش با جنسیت
متغیرها
آزمون لون برای برابری واریانسها
T
اختلاف میانگین
سطح معناداری
F
سطح معناداری
شفاف سازی اطلاعات مالی
برابری واریانس
۰۰۴/۰
۹۴۷/۰
۵۸۶/۱-
۱۶۹۵۰/۰-
۱۱۵/۰
نابرابری واریانس
۵۹۰/۱-
۱۱۴/۰
ساختار مالکیت
برابری واریانس
۰۷۱/۰