توقف فکر: در این رویکرد، اعضا به سادگی به خود میگویند، افکار برانگیزاننده خشم را متوقف کن یا اینکه اگر به این شیوه فکر کنم دچار دردسر می شوم بنابرین«stop please».
تکلیف منزل: از اعضا میخواهیم مدل الیس، توقف فکر و راهبردهای مؤثر خود را در مورد باورهای غیرمنطقی و بالاترین سطح خشم خود در طول هفته آتی تمرین کنند و جلسه بعد گزارش دهند.
جلسه ششم
در این جلسه، مفاهیم اساسی مدیریت خشم را که در جلسات گذشته ارائه شده است، خلاصه وار بیان میکنیم. باید توجه ویژه ای به توضیح و مرور مفاهیمی از قبیل سنجش خشم، نشانه های خشم، برنامه های کنترل خشم، دوره پرخاشگری و بازسازی شناختی شود. همچنین تلاش اعضا برای تهیه برنامه های کنترل خشم و ایجاد توازن بین راهبرهای شناختی، رفتاری، آنی و پیشگیرانه را مورد حمایت و تشویق قرار میدهیم.
ارزیای: از اعضای گروه میخواهیم، بالاترین سطح خشم مربوط به هفته گذشته خود را گزارش دهند. اطمینان حاصل کنیم که آن ها نمره ۱۰ را به موقعیت هایی اختصاص میدهند که در آن کنترل خشم خود را از دست میدهند و پیامدهای منفی را تجربه کردهاند. آن ها وقایع برانگیزاننده خشم خود را توصیف میکنند و ما در شناسایی و طبقه بندی نشانه هایی که در پاسخ به واقعه برانگیزاننده رخ داده کمک میکنیم. گزارش تکلیف A-B-C-D را دریافت میکنیم و بازسازی شناختی و توقف فکر را به توجه به واقعه فعال کننده هر عضو، اجرا میکنیم و در نهایت بررسی مختصری از برنامه کنترل خشم به آن ها ارائه میدهیم. در ادامه به اعضا می گوییم که این جلسه صرف مرور مفاهیم و آموزش های مفاهیم مربوط به جلسات گذشته می شود. ما هر یک از مفاهیم را مرور میکنیم و به سؤالات و ابهامات شما پاسخ میدهیم .
تکلیف منزل: از اعضا میخواهیم بالاترین سطح خشم مربوط به هفته آتی خود را ارزیابی و ثبت کنند و وقایع آغازگر خشم، نشانه های مرتبط و راهبرد های مورد استفاده در پاسخ به این وقایع را شناسایی کنند و همچنان تلاش کنند که برنامه کنترل خشم مربوط به خود را تکمیل کنند.
جلسه هفتم و هشتم
این جلسات به این دلیل ترکیب شده اند که برای آموزش مناسب جرئت ورزی، پرخاشگری، انفعال و مدل حل تعارض بیش از یک جلسه نیاز است. جرئت ورزی مهارتی اساسی برای تعاملات بین فردی و مدیریت خشم است که گروه، ۲هفته بر روی این مهارت تمرین خواهد کرد. در این جلسات مفاهیم جرئت ورزی، پرخاشگری، انفعال و مدل حل تعارض تعریف می شود. مدل حل تعارض راهبردی جرئت مندانه برای حل تعارض با دیگران است که اگر به خوبی اجرا شود، امکان آغاز خشم را به حداقل می رساند. پاسخ های منفعلانه و پرخاشگرانه ارثی نیست و یادگرفته شده است، بنابرین پاسخ های جرئت مندانه و استفاده از مدل حل تعارض قابل یادگیری است
ارزیابی: سطح بالای خشم اعضا در طول هفته گذشته را بررسی میکنیم و به برانگیزانندها، نشانگان و راهبردها ی هر عضو توجه میکنیم و با سایر اعضا به اشتراک می گذاریم و همچنین از اعضا میخواهیم پیشرفت خود را در تهیه برنامه کنترل خشمگزارش دهند.
آموزش جرئت ورزی: جرئت ورزی شامل مجموعه ای از مهارت ها و رفتارها است که یادگیری و تسلط بر آن ها نیاز به زمان و تمرین دارد. در این گروه ما بر روی جنبه مهم آموزش جرئت ورزی، یعنی حل تعارض، کار خواهیم کرد. بسیاری از تعارضات بین فردی زمانی رخ میدهد که شما فکر می کنید حقتان ضایع شده است. ما میتوانیم بدون دادن پاسخ پرخاشگرانه این تعارضات را حل کنیم که چاره آن استفاده از مدل حل تعارض است. اولین واکنش هنگامی که شخص دیگری حقتان را ضایع میکند این است که آن را تلافی کنید و پیام مهم پرخاشگری این اسن که باورها، احساسات و افکار من مهم و احساسلات، افکار و باورهای شما، بی اهمیت و غیرمنطقی است. شیوه جایگزین برای رفتار پرخاشگانه، رفتار منفعلانه یا غیرجرئت ورزانه هست. عمل به این شیوه نامطلوب است ، زیرا اجازه میدهد حقوق ما ضایع شود. در واقع پیام اصلی انفعال این است که احساسات، افکار و باورهای شما اهمییت دارد. با این تفاسیر از منظر مدیریت خشم، بهترین راه برخورد با شخصی که حقوق شما را تضییع کرده رفتار جرئت ورزانه هست. رفتار جرئت ورزانه شامل، دفاع از حقوق خود به شیوه ای محترمانه در برابر دیگران است. پیام اصلی جرئت ورزی این است که افکار و باورها و احساسات من مهم هستند و احساسات، افکار و باورهای شما هم به همان نسبت اهمیت دارند. با استفاده ای این رفتار جرئت ورزانه هست که می توانید بدون اینکه از پیامدهای منفی مرتبط با پرخاشگری و یا رفتار منفعلانه و غیر جرئت ورزانه رنج ببرید، احساسات،افکار و باورهای خود را نسبت به شخصی که حقوق شما را ضایع نموده است ابراز کنید. به طور خلاصه پرخاشگری شامل ابراز احساسات، افکار و باوره به شیوه نامناسب و نامحترمانه است در حالی که جرئت ورزی شامل دفاع از حقوق خود و ابراز احساسات، باورها و افکار به شیوه ای صادقانه، مستقیم ومناسب است که موجب نقض حقوق دیگران یا بی احترامی به آن ها نمی شود.
مدل حل تعارض: یکی از روش های رفتار جرئت مندانه، استفاده از مدل حل تعارض است که شامل پنج گام ساده است. گام اول شامل، شناسایی مشکلی است که موجب تعارض شده است(مثلا مشکل دیر کردن دوستم است). گام دوم، شامل شناسایی احساسات مرتبط با تعارض است(احساس رنجش و ناامیدی). گام سوم، شامل شناسایی پیامد مشکلی است که ایجاد تعارض کردهاست(دیر رسیدن شما به کلاس). گام چهارم، شامل تصمیم گیری درمورد این مهم است که آیا این تعارض آنقدره مهم هست که برای حل کردنش اقدام بکنم؟یا اینکه بهتر است پشم پوشی کنم(مثلا مهم است) و در نهایت گام پنجم، حل تعارض است. در گام پنجم، برنامه طرف مقابل بررسی می شود که چرا او این رفتار را انجام داده و یا آن حرف را زده است که تعارض ایجاد شده است؟(متوجه می شوم که دوستم درگیر موضوع مهمی بوده یا زمان لازم برای به موقع رسیدن را نداشته است).مدل حل تعارض حتی زمانی که تعارضات حل نمی شود باز هم مهم است، چرا که رفتار به شیوه جرئت مندانه به جای رفتار پرخاشگرانه یا منفعلانه، احساس خوبی را در ما ایجاد میکند.(برای مثال، اگر شما تصمیم بگیرید دیگر دنبال دوستتان برای مدرسه رفتن نروید، این کار را با علم به اینکه در ابتدا برای حل تعارض به شیوه ای جرئت مندانه تلاش نموده اید انجام می دهید).