منبع : «صرافی زاده» و «پناهی» ، ۱۳۸۴، ص ۴۷٫
۲ ـ ۴ ـ ۵ ـ سیستم پردازش عملیات[۷۷] (TPS)
صرافی زاده (۱۳۸۰) سیستم پردازش عملیات را به شرح زیر تعریف نموده است:
سیستمهای پردازش عملیات، عملیات روزمره سازمان را پشتیبانی میکنند. چند سیستم نمونه در این زمینه عبارتند از: سیستم رزرو بلیط، سیستم ثبت سفارشات، سیستم پردازش چک، سیستم حسابهای دریافتنی و سیستم پرداخت حقوق و دستمزد. این سیستمها به شرکتها و سازمانها کمک میکنند تا عملیات روزمره خود را اجرا نموده و فعالیتهای خود را کنترل نمایند. (ص ۲۰۱)
به طور کلی سیستم پردازش مبادلات از سطح عملیاتی سازمان حمایت می کند. یک سیستم پردازش رخداد، سیستمیکامپیوتری است و داد و ستدهای روزمره و روتین دار را که جهت انجام فعالیتهای سازمانی ضروری است ثبت می کند. کورتز[۷۸] (۱۹۹۵) عقیده دارد که “سیستم پشتیان عملیات به عنوان سیستمیکه مدیران را در مواردی چون وضعیت عملیاتی درونی و روابط مؤسسه با محیط بیرونی و پشتیبانی دیگر سیستمهای اطلاعاتی که تصمیم گیری را تسهیل میسازند، آگاه میسازد، میتوان در نظر گرفت” (ص ۱۰۲). رستمی(۱۳۷۵)، اهمیت سیستم پردازش مبادلات را بدین شرح بیان میکند:
سیستم پردازش تبادلات، بخش مهمیاز سیستم اطلاعات مدیریت را تشکیل میدهد، اکثر فعالیتهای روزمره MIS[79] جامع، از طریق سیستم پردازش عملیات اداره و اجرا میشوند. در صورت بروز مشکل، این سیستم پاسخگو خواهد بود. بهبودهای حاصله در کسب مزیتهای استراتژیک همانند، ارائه خدمات بهتر، محصول با کیفیت بالاتر و هزینههای کمتر اغلب مدیون بهبود در سیستم پردازش عملیات میباشد. (صص ۳۷ و ۳۸).
امروزه، تصور سازمان بدون سیستم پردازش عملیات دور از ذهن میباشد، چون اکثر سازمانها به اطلاعات عملیات روزمره خود نیازمند میباشند. “سیستمهای پشتیبان عملیات به پنج دسته تقسیم میشوند: ۱٫ سیستمهای فروش و بازاریابی ۲٫ سیستمهای تولید کارخانه ۳٫ سیستمهای مالی و حسابداری ۴٫ سیستمهای منابع انسانی ۵٫ انواع دیگر از سیستمها که با توجه به نوع خاص سازمان به کار گرفته میشود”. (برین[۸۰]، ۱۹۹۷، ص ۲۶۶). به طور کلی دو نوع سیستم پردازش عملیات (TPS) میتوان مشاهده کرد یکی، سیستمهای پردازش بهنگام و دیگری، سیستم پردازی دسته ای.
- سیستمهای پردازش بهنگام[۸۱]:
“در این نوع سیستمها ارتباط مستقیمیبین کاربر و برنامههای کاربردی وجود دارد و کاربر دادههای مربوط به یک عمل یا معامله را وارد سیستم میکند و برنامه در مورد آن معامله پاسخ میدهد” (صرافی زاده و پناهی، ۱۳۸۴، ص ۲۰۴). در این نوع سیستم بین ورود داده، پردازش، بهنگام نمودن دادههای ذخیره شده و ارائه گزارش بر اساس آن، فاصله زمانی وجود ندارد.
- سیستم پردازش دسته ای[۸۲]
مهدوی (۱۳۷۹) عقیده دارد که “در سیستم پردازش دسته ای دادههای وارده به یک سیستم، در یک عملیات یا فایل تشکیل گروه میدهند و یکجا پردازش میشوند” (ص ۷۳).
اگر چه پردازش دسته ای نسبت به پردازش عملیات بهنگام، قدیمیتر و گاهی نیز کندتر است اما مزایایی نیز دارد و در برخی شرایط، نسبت به آن کارآمدتر میباشد. در عین حال از آنجایی که عملیات به صورت دسته ای پردازش میشوند، کنترل پردازش آنها آسانتر میباشد.
۲ ـ ۴ـ ۶ ـ سیستم خبره یا هوشمند[۸۳] (ES)
“سیستمهای خبره، سیستمهای رایانه ای هستند که در بردارندهی برخی از تجارب و دانش تخصصی یک متخصص هستند. سیستمهای خبره بدین ترتیب از خبرگان تقلید کرده و به عنوان یک مشاور در یک حوزه یا حیطه دانش ویژه عمل میکنند” (راولی، ۱۳۷۹، ص ۱۱۱). سیستمهای خبره به عنوان سیستمهایی که بتوانند به جای انسان در فرایند تصمیمگیری به انتخاب بپردازند در اواخر دهه ۹۰ مطرح گردید. هدف اصلی این سیستمها جایگزینی ویژگیهای انسان خبره با نرمافزارهای هوشمند است، به طوری که بتوانند با طرح مسئله از سوی کاربر، آن را تحلیل و با بهره گرفتن از بخش دانش پایه خود بهترین راه حل را انتخاب نمایند. این سیستم ویژگیهای متعددی دارد. استایر و جورج[۸۴] (۱۹۹۸) ویژگیهای سیستم خبره را بدین شرح بیان میکنند که:
- سیستم خبره میتواند استدلال تصمیمات پیشنهادی خود را تشریح نماید: سیستم خبره میتواند تشریح کند که چگونه و چرا به یک تصمیم رسیده است و یا یک راه حلی ارائه نموده است که این یک ویژگی ارزشمند است.
-
- سیستم خبره میتواند رفتار هوشمندانه خود را نمایش دهد: این سیستم با جمع آوری یک سری داده میتواند ایدهها یا شیوههای جدید را برای حل مسائل ارائه نماید.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
- استنتاج از روابط پیچیده: سیستمهای خبره میتوانند دادههای مربوط به شرایط فوقالعاده پیچیده را ارزیابی نموده، نتیجهگیری کرده و راه حل مسائل را پیدا کنند.
- سیستم خبرهی میتواند دانش کارشناسان را نگهداری کند: یک قابلیت منحصر به فرد سیستم خبره این است که میتواند از تجربه انسان که ممکن است گاهی فراموش شود استفاده نماید.
- کار در شرایط عدم اطمینان: یکی از مهمترین ویژگیهای سیستم خبره توانایی کار با معلوماتی است که کامل و یا کاملاَ دقیق نیست. سیستم خبره با بهره گرفتن از احتمالات، آمار و شهود با این نوع مسائل کار میکند (صص ۴۸۳ ـ ۴۸۴).
گرچه ویژگیهای مثبت سیستمهای خبره رو به فزونی است (بهان و هولمز، ۱۳۷۷) اما وجود چند نقطه ضعف ویژگیهای مثبت آنها را محدود میکند از جمله این نقاط ضعف میتوان هزینه زیاد، کنترل دقیق و پیچیدگی زیاد، دشواری نگهداری سیستمهای خبره، عدم توسعه هوش سیستم خبره توسط خودشان، تخصصی بودن و محدود شدن به حل مسائل خاص را بر شمرد.
“سیستم خبره متشکل از نرمافزارهایی هستند که اطلاعات و دانش را ذخیره و مانند انسان نتیجه گیری و استنباط میکند. با اجزا تشکیلدهنده این سیستم عبارتند از: پایگاه دانش[۸۵]، ابزار استناج[۸۶]، ابزار تشریح و تفسیر[۸۷]، ابزار استفاده از پایگاه دانش[۸۸]، وسیله ارتباطی کاربر[۸۹] ” (صرافی زاده و پناهی، ۱۳۸۴، ص ۲۳۲).
شکل ۲ ـ ۴ : اجزاء یک سیستم خبره
منبع: «صرافی زاده» و «پناهی»، ۱۳۸۰، ص ۲۳۲
۲ ـ ۵ ـ مدیریت و سیستمهای اطلاعات مدیریت
مدیران در محدوده وسیعی از تصمیمات نسبت به فن آوری اطلاعات و تصمیماتی، که برای موفقیت و بقای سازمان حیاتی هستند، گرفتار شده اند. امروزه در صد زیادی از سرمایه گذاریها در سازمانها برای اطلاعات صورت میگیرد و این امر، مدیران را با چالشهای جدیدی مواجه کرده است. لوکاس[۹۰] (۲۰۰۰) اظهار میدارد که “در یک بررسی که اخیراً در بین ۳۷۳ تا از مدیران آمریکایی اذعان داشتند که باید از رایانه و سیستم اطلاعات مدیریت در شغلشان استفاده کنند” (ص ۱۵).
به دلیل نفوذپذیری بیش از حد سیستمها و فن آوری اطلاعاتی، مدیران در تمام سطوح و در تمام نواحی
وظیفه ای سازمانی با این فن آوری در گیر هستند. اسپادیز و آنانیادیس[۹۱] (۲۰۰۵) عقیده دادند که:
مدیران با چالشهایی نظیر موارد زیر مواجه اند:
۱ ـ سازمانها در عصر اطلاعات با محیطی پیچیده تر و غیر قابل پیش بینی تر مواجه خواهند شد که مدیریت در این فضای ابهام آمیز نیازمند مهارتهای فوق العاده است.
۲ ـ کسب آمادگی برای بکار گیری تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب با توجه به تغییرات سریع در فن آوریها .
۳ ـ انتخاب سیستمهایی برای حمایت از کلیه کارکنان، ذینفعان و سایر کسانی که از ارتباط رایانه ای در شغلشان استفاده میکند.
۴ ـ تأثیر بالقوه فن آوری اطلاعات بسیار زیاد است. در جامعه پیچیده امروز، دانش فن آوری اطلاعات برای آموزش افراد بویژه مدیران حرفه ای بسیار حیاتی است.
۵ ـ مدیریت کنترل فناوری اطلاعات که بزرگترین مسئولیت مدیر در ارتباط با سیستمهای اطلاعاتی میباشد. (ص ۴۷).
۲ـ۵ـ۱ـ سیستم اطلاعات مدیریت و نقشهای مدیران
در سازمانهای امروزی نقشهای مدیران نسبت به گذشته پیچیده تر گردیده است. مک لئود (۱۹۹۰) به نقل از مینتزبرگ[۹۲]، اظهار میدارد که “اطلاعات در سازمان به طور مستمر جریان پیدا میکند و مدیر نقشهای مختلفی که ایفا میکند عامل اصلی ایجاد تسهیل جریانی اطلاعاتی است، این نقشها به طور کلی به سه دسته تقسیم میشوند: ۱٫ نقش ارتباطی (تعاملی) ۲٫ نقش اطلاعاتی و ۳٫ نقش تصمیم گیری” (ص ۵۵).
شکل ۲ ـ ۵ : سیستم اطلاعات مدیران و نقشهای مدیران
منبع : «هامپتون »[۹۳]، ۱۹۸۶، ص ۲۳٫