در عین حال میزان کاربر فعال نیز جهت کسب آگهی تجاری یا فعالیت های آنان دلیل بزرگی برای سرمایه گذاری محسوب می شود.
- پاسخ لحظه ای
رسانه های اجتماعی کار طاقت فرسا و وقت گیر است. نمی توان مکالمات شخصی را اتوماتیک کرد، جز اینکه با نام تجاری محرز شناخته شوید، ایجاد و دنبال کردن(فالو) در یک شب اتفاق نمیافتد. رسانه های اجتماعی قطعا دوی ماراتن است و نه دو سرعت ؛ درحالی که شبکه های اجتماعی ارتباط مستقیم بین شما و انتخاب شونده های ارتباط است. در شبکه های اجتماعی مکالمات غنیتر، هدفمندتر و بیشتر شخصی است و شبکه تصاعدی افزایش مییابد تا ملاقات شوید و به دیگران معرفی شوید.
- درخواست یا گفتن
دستکاری نظرات در درخواست و بیان کردن آن گول زننده است. لایکها، کامنتها و سایر اطلاعات دستکاری شده به نفع شما (شخصی یا تجاری) لغزنده است. درخواست دوستان، خانواده، همکاران و یا هرکس دیگری به مانند رأی گیری است. هرکسی نمیتواند مخاطب خوبی برای هرکسی باشد، آن می تواند بازگشت سریع کابوس برای روابط عمومی باشد. اگر تراوش کلمه درباره شیوه های گول زننده باشد می تواند باعث نابودی مخاطب شود. در حالی که به وسیله شبکه های اجتماعی شما می توانید درباره همسالان خود، کسب و کار جدید خود، یا وبلاگ با طرح مسائل به موفقیت برسید. مکالمات شما میتوانند بسیاری از مردم را تبدیل به طرفداران وفادار شما کند، بنابرین سرمایهگذاری با ارزش است.
رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی با اینکه از یکدیگر متمایز هستند به یکدیگر متصل هستند و به نظر میرسد، این دو مجبورند در برخی موارد همپوشانی داشته باشند، اما این شما هستید که لایههای اهداف خود را در آن ها بسط می دهید و به فکر توسعه فعالیت شخصی و سازمانی هستید؛ لذا پاسکاری اطلاعات در آن ها منطبق بر اهداف شما جاری و ساری می شود.
۲-۴ کسب و کار
نویسندگان مختلف، تعاریف متفاوتی از کسب و کار دارند. در واژه نامهی آکسفورد کسب و کار به معنی خرید و فروش و تجارت آمده است. در واژه نامهی لانگ من کسب و کار به فعالیت پول در آوردن و تجارتی که از آن پول حاصل شود، گفته میشود.
به زبان ساده، کسب و کار عبارت است از حالتی از مشغولیت و به طور عام، شامل فعالیتهایی است که تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آن ها را به منظور کسب سود، در بر میگیرد.
بر طبق نظر (ارویک و هانت) کسب و کار عبارت است از هر نوع کسب و کاری که در آن خدمات یا کارهایی که دیگر افراد جامعه به آن نیاز دارند و مایل به خرید آن هستند و توان پرداخت بهای آن را دارند، تولید، توزیع و عرضه می شود.
(پترسن و پلومن) بر این باورند که هر تبادلی که در آن خرید و فروش صورت گیرد، کسب و کار نیست، بلکه کسب و کار، هر نوع تبادل تکراری و تجدید شونده ی خرید و فروش است.
پروفسور اون ، کسب و کار را یک نوع کاسبی میداند که طی آن کالاها یا خدمات برای فروش در بازار تولید و توزیع میشوند.
بنابرین با توجه به تعاریف یاد شده می توان دریافت که کسب و کار با خرید و فروش کالاها، تولید کالاها یا عرضه ی خدمات، به منظور به دست آوردن سود، سر و کار دارد. (رکابی،۱۳۸۹)
۲-۵ رسانه های اجتماعی برای کسب و کار
رسانه های اجتماعی برای کسب و کار یک روند بسیار مهم است که شرکت ها اگر میخواهند در رقابت باقی بمانند نباید نادیده بگیرند. شرکت ها هنوز در ابتدای راه آماده کردن ابزارهای رسانه های اجتماعی برای اجازه به کارمندان هستند تا در راه های جدید همکاری استفاده کنند و استفاده های دیگر آن را کشف کنند. افراد خوش بین اعتقاد دارند که نتیجه آن در نهایت افزایش قابل توجه در نوآوری و بهره وری در محل کار و کاهش هزینه ها است.
۲-۵ -۱ کاربرد رسانه های اجتماعی برای کسب و کار
تحلیلگران کسب و کار اعتقاد دارند که رسانه های اجتماعی میتوانند به شرکت ها در زمینههای زیر کمک کنند. (Walker, 2013). در زیر برخی از کاربردهای رسانه های اجتماعی ارائه می شود.
-
- بازاریابی: رسانه های اجتماعی میتوانند یک روش مؤثر برای کاهش هزینه های بازاریابی و دسترسی مستقیم به مشتریان موجود و بالقوه باشند. بیشتر شرکتها در حال کسب تجربه در انواع مختلف رسانه های اجتماعی مانند شبکه های اجتماعی، پادکست، اشتراک ویدئو و عکس، بلاگ نویسی، سایتهای بازنگری و ارئه عقیده هستند.
-
- خدمات مشتری: به طور فزاینده، شرکت ها در طول رسانه های اجتماعی در حال برقراری ارتباط هستند تا در مشکلات و نگرانی های کاربران به آن ها کمک کنند. توییتر یک ابزار محبوب در گوش دادن است.
-
- مشارکت و همکاری کارمندان: ابزارهای شبکه های اجتماعی سازمانی مانند یامر[۵۳] می توانند به کارمندان کمک کند تا با یکدیگر کار کنند تا مشکلات را حل نمایند و ایده های جدیدی ایجاد کنند. در برخی موارد، آن ها اجازه دارند در گروههایی که در گذشته راه آسانی برای صحبت نبود ارتباط برقرار کنند. افراد خوشبین امیدوارند که رسانه های اجتماعی به کارمندان در بهبود فرایند کسب و کار شرکت خود کمک خواهد کرد و در نتیجه باعث کاهش هزینه ها خواهد شد.
-
- جمعیت شناختی: بسیاری از شرکت ها از رسانه های اجتماعی برای بهره بردن از تخصصها و مهارت ها، خرد و دانش و ایده های عموم در مورد چگونگی بهبود فرایند کسب و کار خود استفاده میکنند.
-
- مشارکت(همکاری) : شرکت ها همچنین از رسانه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با همکاران کسب و کار استفاده میکنند و همچنین به شرکای اجازه دسترسی به کانالهای ارتباطی داخلی داده می شود در حالی که قبلا برای تمام افراد و شرکا چنین اجازه دسترسی وجود نداشت.
-
- استخدام: بسیاری از شرکت ها از رسانه های اجتماعی کارمندان خود برای شناسایی متقاضیان جدید بهره میبرند. به واقع، بسیاری از مردم اطلاعات زیادی در مورد حرفه و سوابق کاری خود در پروفایل رسانه های اجتماعی خود قرار میدهند. بنابرین فرصت مناسبی برای شرکت ها است تا کارمندان بالقوه را در طول سایتهای شبکه های اجتماعی جستجو کنند.