با نگاه پر از نور و امید / آب و آیینه را رهبری کرد (تفقدی ، ۱۳۸۶ : ۸-۵ )
همانطور که در بررسی اشعاری از این شاعر در مورد نبوت آمد شاعر از تشبیهها و استعارههایی فراتر از درک کودکان این گروههای سنی استفاده کرده است ، زبان و بیان مناسب کودک و تجربههای وی نیست و بااحساس او هماهنگ نیست و موجب تقویت و رشد احساسات نمیشود که بتواند روی کودک اثر مثبتی داشته باشد و به اطلاعات او بیفزاید ، به نظر میرسد از واژهها، بدون اینکه حامل پیام یا معنایی باشند استفادهشده است ، برخی از ابیات بااینکه احتیاج به فاعل دارند و باید برای کودک روشن و شفاف بیان شوند ، بدون فاعل هستند و محتوا نیز در برخی جاها به دلیل قافیه سازی مخدوش شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
به نظر میرسد شاعر آشنایی زیادی با مراحل رشد ذهنی و مذهبی کودک ندارد و مخاطب را بهخوبینمیشناسد زیرا نتوانسته است با کلامی روشن و ملموس برای این گروههای سنی پیام شعر را منتقل کند.
عباسعلی سپاهی یونسی
سپاهی یونسی متولد سال ۱۳۵۴ در روستای یونسی از توابع گناباد است این شاعر و نویسنده خراسانی در شعر نو و کلاسیک تألیفاتی داشته است که تعدادی از آنها برای کودکان و نوجوانان است . از این شاعر مجموعهایبانام « هدیههای آسمانی » شامل ۳ کتاب ، بانامهای ،« همای رحمت (امام علی (ع))،هدیهای از بهشت(امام حسین (ع) و ایکاش او بیاید (امام مهدی (عج))» در دهه هشتاد در شورای کتاب کودک بررسی شده است که در اینجا به بررسی این کتابهامیپردازیم.
همای رحمت (امام علی (ع))
امروز روز خوبی است / او آمده به دنیا
روز تولد اوست / دنیا شده چه زیبا
انگار کوه و صحرا / خوشحال و شادمان است
چونکه تولد آن / آقای مهربان است
او اولین امام است / شد کعبه خانهی او
وقت تولد او / شد کعبه شاد و خوشبو
دنیا که آمد آقا/ در خانهی خداوند
بین فرشتهها بود / عطر دعا و لبخند…
وقتی شکست از او / خوردند دشمنانش
با نقشههای بسیار / کردند قصد جانش
شد ابن ملجم آخر / مأمور کشتن او
مأمور کشتن آن / یاس قشنگ و خوشبو
آمد به کوفه آن مرد / آن مرد نامسلمان
کرد او شهید علی را / در ماه خوب قران…(سپاهی یونسی ، ۱۳۸۵ : ۱۰ -۱ )
شاعر در این کتاب به موضوع رفتار و کردار امام علی (ع) میپردازد و بهطور مختصر اطلاعاتی در مورد تولد و شهادت و رفتار این امام معصوم ازجمله ، حل مشکلات مردم و اطعام نیازمندان به کودک میدهد ، به دلیل آهنگین بودن زبان شعر و طولانی نبودن ، این کتاب برای گروههای سنی الف و ب ، که مخاطب این کتاب هستند ، جذاب و گیراست و میتواند پیام شعر را به کودک منتقل کند و تأثیرگذار باشد
هدیهای از بهشت (امام حسین (ع))
در خیابان میروند / دستههایسینهزن
با پدر جان میروم / بازهم با دسته من
میروم مثل همه / باز زنجیری به دست
من خودم فهمیدهام / باز ماه ماتم است
هرکجا مشکی شده / آمده ماه عزا
من دلم پر میزند/ میرود تا کربلا
چونکه میدانند امام / میشود آخر شهید
لحظههایغصهدار / لحظههای غم رسید
آنطرف مردان بد / اینطرف مردان خوب
جنگ خوبی و بدی / صبح تا وقت غروب
میشود آخر شهید / یک امام مهربان
روح او از این زمین / میپرد تا آسمان
روزهایی در سفر / در سفر تا شهر شام
وای دارد میرود / کاروانی بی امام
کودکان خسته را/ میدهد کی آخر آب
اشک میریزد کسی / میشود اشکش گلاب ( سپاهی یونسی ، ۱۳۸۵ : ۸-۱ )
شاعر در این شعر به ماجرای امام حسین (ع) و واقعهی عاشورا پرداخته است ، اما اطلاعاتی از این امام و معرفی او برای کودکان ارائه نکرده است و فقط از دیدگاه کودک به توصیف عزاداری پرداخته است و مفاهیم و دلایلی نیز از این واقعه به کودک ارائه نداده است و به عمق مطلب نپرداخته است ، شاعر از مردان خوب و بدناممیبرد اما هیچ شناسهای از آنها ارائه نمیدهد ، همچنین وقایع روز عاشورا تا شب ادامه مییابد و سراینده موضوع را تکرار میکند.
ایکاش او بیاید ( امام مهدی (عج) )
یکدانه قاصدک صبح / آمد به خانهی ما
چرخی زد و نشست او / آرام روی دستم
آنوقت قاصدک گفت / من دوست تو هستم
در کوه و بیشه بودم / در دشت و کوه و صحرا
دیدم سوار اسبی / آن مرد مهربان را
گفتم نمیشناسم / اما تو را من ای مرد
با مهربانی آرام / دیدم نگاه میکرد
او گفت مهدیام من / مهدی پاک زهرا
در نیمههای شعبان / من آمدم به دنیا