۱-سیاستهای توجه معنوی باید طوری تثبیت شوند که مناسب جامعه چند فرهنگی و چند مذهبی باشد.
۲- علاوه بر این مفهوم معنویت یک فراروایتی و یک ترقی پست مدرن متفاوت از کثرت گرایی و راه و روش فراگیری واقعیتهای معنوی است.
آنیماساهئون ( ۲۰۱۰ ) رابطه ضریب هوشی، هوش هیجانی و هوش معنوی با سازگاری زندانی میان زندانیان در زندانهای نیجریه را بررسی کردهاست زندانیان به صورت تصادفی از نوع قرعه کشی نمونه گیری شدند با بهره گرفتن از رگرسیون چندگانه و همبستگی فرضیهها آزمون شدند. یافته ها حاکی از آن است که بین متغیرهای مستقل و سازگاری زندانی همبستگی معنادار و مثبتی وجود دارد. در میان متغیرهای مستقل، هوش هیجانی با بیشترین ضریب همبستگی (r=0/95) و سپس به ترتیب هوش معنوی با ضریب همبستگی( r=0/83 ) و در نهایت ضریب هوشی(r=0/79) به دست آمده است. همچنین سه متغیر مستقل با مقدار کل
۹۳/۲ درصد با معیار سازگاری زندانی سهیم بودند. نتایج نشان داد در حالی که سهم نسبی همان طور که به وسیله بتا مورد بررسی قرار گرفت هوش هیجانی(۷۳۶ (r=0/ ، هوش معنوی (r=0/443) و ضریب هوشی (r=0/173) است. همچنین یافته ها نشان داد که مهارت هوش معنوی و هوش هیجانی بسیار مهم تر از ضریب هوشی هستند.
میلی من و همکارانش ( ۲۰۰۳ ) آزمون تجربی رگرسیون برای رابطه بین معنویت محیط کاری و پنج متغیر رایح نگرش شغلی کارکنان را اجرا کردهاند نتایج تجزیه و تحلیل نشان داده که هر سه بعد معنویت استفاده شده رابطه معناداری با دو متغیر یا متغیرهای بیشتری از پنج نگرش شغلی آزمون شده دارد در حالی که معنویت در کار یک مفهوم انتزاعی تأیید شده است. بدین ترتیب کاربردهای متعدد و جهت گیری های پژوهشی برای مدیران تجاری و دانشگاهی در بررسی نیاز به اثر جامع (فراگیر) از معنویت در کار روی افراد و سازمانها ارائه می شود.
میتروف و همکارش ( ۱۹۹۹ ) به صورت تجربی و به کمک پرسشنامه و مصاحبه با مدیران منابع انسانی، معنویت در محیط های کاری از دیدگاه منابع انسانی را اجرا کردهاند. نتایج تحقیق نشان داد که پاسخ دهندگان؛ نسبت به تعریف معنویت دیدگاه های بسیار متنوعی داشتند، آن ها تمایل نداشتند تا زندگی خود را (زندگی خانوادگی، شخصی، کاری، فامیلی) تفکیک کنند و بین مذهب و معنویت با تأکید فراوان تفاوت قائل می شدند، و تمایل زیادی به تجربه اقدامات معنوی در محیط کار داشتند، و اغلب نسبت به استفاده از واژه های معنویت و دین در محیط کار بیمناک بودند و همانند دیگر فرهنگ های غربی، معنویت را پدیده ای انفرادی و شخصی میدانستند. این دو محقق نتیجه گرفتند که معنویت در محیط کار قابل مدیریت کردن است و این کار از مهم ترین و اساسی ترین وظایف مدیران است. آن ها عقیده داشتند در غرب، جدایی میان علم، مذهب، هنر و … بیش از حد صورت گرفته است و امروزه سازمان ها بدون معنویت دوام نمی آورند. آن ها تأکید داشتند که روش های مدیریت معنویت سازمانی، باید بدون جداکردن آن ها از سایر عناصر مدیریت مورد سنجش قرار گیرد.
پژوهش ها نشان دادهاند که بین معنویت و هدف زندگی، رضایت از زندگی و سلامت، همبستگی وجود دارد. ایمونز ( ۲۰۰۰) در پژوهش خود نشان داد که افراد دارای جهت گیری معنوی هنگام مواجه با جراحت به درمان بهتر پاسخ میدهند و به شکل مناسب تری با آسیب دیدگی کنار میآیند.
مک دونالد به نقل از عبداله زاده و همکاران در پژوهش خود دریافت افراد با هوش معنوی بالاتر افسردگی کمتر را تجربه میکنند (زارع و همکاران، ۱۳۹۱).
شانون و همکاران در پژوهشی تحلیلی در آمریکا دیدگاه ۴۸۹ بیمار ، ۵۱۸ پرستار و ۵۱۵ پزشک درخصوص کیفیت مراقبت را مقایسه نمودند. یافته ها نشان داد که، میانگین کیفیت مراقبت از (۱۰۰) از دید بیماران ۶۹/۸۱ ، پرستاران ۸۶/۷۳ و پزشکان ۵۵/۸۳ بود، که خود بیانگر میانگین کیفیت مراقبت از دیدگاه پرستاران بوده که در سطح “خوب” قرار دارد (دبیریان و همکاران، ۱۳۸۷)
۲-۱۶-مدل مفهومی تحقیق :
با توجه به موضوع تحقیق ” تاثیر هوش معنوی بر کیفیت ارائه مراقبت پرستاری ” در این مدل برای مؤلفه های مربوط به هوش معنوی از مدل کینگ (۲۰۰۸) استفاده شده است.
شکل ۲ : مدل مفهومی تحقیق ( اقتباس از کینگ (۲۰۰۸) )
هوش معنوی
تفکر انتقادی وجودی
کیفیت مراقبت پرستاری
ایجاد معنای شخصی
آگاهی متعالی
توسعه موقعیت هوشیاری
متغیر مستقل متغیر وابسته
فصل سوم
روش پژوهش
٣-١-مقدمه
هر پژوهش در بدو امر، طرح مشکل یا یک مسئله که به نوعی مورد توجه سازمان است را مد نظر قرار میدهد. در این بین سوالات، فرضیات و ابهاماتی مطرح می شود که محقق به دنبال پاسخگویی به آن موارد است.
در این فصل نحوه و روش انجام این امور و روش پاسخگویی به مسائل و یافتن بدیلهای حل مسئله به روش علمی به تفصیل بیان میگردد و سعی می شود ضمن تشریح دیدگاه های گوناگون روش سنجش مناسب را مطرح نموده و به تشریح روش شناسی مورد استفاده پرداخته شود. از آنجا که تنوع در نگرشها به موضوع مورد تحقیق و تکثر در روش های سنجش آن منجر شده است، کوشش می شود تا روشی که از روایی و پایایی ثابت برخوردار باشد، انتخاب گردد. در این فصل منابع گردآوری اطلاعات و چگونگی و نحوه جمع آوری آن بحث می شود. سپس فرایند پژوهش مورد بررسی و موشکافی قرار میگیرد. پس از آن با جامعه آماری پژوهش و نحوه نمونه گیری و اندازه آن آشنا میشویم. همچنین ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه میباشد که به چگونگی طراحی و همچنین روایی و پایایی آن پرداخته می شود.
۳-۲- روش پژوهش:
روش مورد استفاده در این پژوهش از لحاظ نوع هدف، توصیفی-همبستگی است. تحقیق توصیفی، شامل مجموعه روشهایی است که هدف آن توصیف شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است.
با توجه به اینکه از نظر نتیجه این پژوهش کاربرد علمی دانش میباشد، لذا تحقیق کاربردی میباشد و به شیوه میدانی اجرا گردیده است و با اجرای این تحقیق اطلاعات لازم در مورد تاثیر هوش معنوی بر کیفیت مراقبت پرستاران بیمارستانهای آموزشی درمانی بندرعباس مورد بررسی قرار گرفت .
٣-۳- جامعه آماری:
جامعه آماری جامعه است که محقق آزمودنی ها را ازطریق نمونه گیری از میان این جامعه انتخاب نموده و محیط پژوهش نیز مکان هایی است که تحقیق، در آن مکان ها انجام گرفته است و در این تحقیق کلیه پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی درمانی شهرستان بندرعباس به تعداد ۴۸۶ نفر میباشد. معیار ورود پرستاران در پژوهش، سابقه کار بیش از سه ماه به عنوان پرستار در بخش مورد ارزیابی، صرفنظر از نوع استخدام میباشند.
۳-۴- نمونه پژوهش:
با توجه به تعداد زیاد اعضای جامعه آماری و عدم امکان مطالعه همه آن ها به دلیل محدودیت در منابع، و جهت حصول از این موضوع که هر یک از بیمارستانهای مشمول این تحقیق به طور کافی نمایندگی جامعه آماری را داشته باشند از روش تصادفی طبقه ای به عنوان یکی از روش های نمونه گیری استفاده شده که از این جامعه نمونه مورد نظر ازطریق فرمول کوکران تعداد ۲۱۵ نفر به شرح جدول ذیل به دست آمد.