۱۷ سوال
۹۰/۰
چنانچه در جدول فوق مشاهده می شود اعتبار پرسشنامه با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ برای هویت سازمانی ۸۴۵/۰ و اعتبار پرسشنامه با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ برای معنویت سازمانی ۹۰/۰ تعیین گردیده است که نشان می دهد پرسشنامه تحقیق از پایایی بالایی برخوردار است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۷- فنون و ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها
برای تجزیه و تحلیل داده ها از برنامه رایانه ای SPSS استفاده خواهد شد. اولین مرحله در تحلیل داده ها ،آماده سازی آن ها برای انواع تحلیل آماری ست. این کار با کدگذاری پاسخ ها و در واقع تبدیل داده های خام به معادلهای عددی و سپس انتقال آنها به کامپیوتر صورت پذیرفت.
با آماده شدن داده ها سنجش کلیه متغیرهای تحقیق با بهره گرفتن از آمار توصیفی در قالب جداول و نمودارهای توزیع فراوانی و آمار استنباطی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
آمار توصیفی:
اولین مرحله در بررسی داده ها تحلیل جداگانه متغیرهاست ؛ آمار توصیفی آماری هستند که الگوی پاسخ های افراد نمونه را تلخیص می کند (دی.ای.دواس[۸۵]،۱۹۹۱،ص ۱۳۶).اولین کاری که بعد از گردآوری اطلاعات انجام می گیرد شمارش تعداد افرادی است که پاسخ های معینی به هر سوال داده اند : نحوه پراکندگی یا توزیع نمونه را در طبقات مختلف هر متغیر بررسی می شود . نتیجه این شمارش ، توزیع فراوانی است.
ساده ترین راه دستیابی به توزیع فراوانی ترسیم جداول و نمودارها است. گذشته از نمایش فراوانی می توان آن را تلخیص کرد. متداول ترین آماره های تلخیص کننده توزیع فراوانی ، اندازه های گرایش مرکزی و پراکندگی است. اندازه های گرایش مرکزی مشخص کننده متوسط پاسخ ها و یا پاسخ نماینده است.
آمار استنباطی:
در آمار توصیفی با بهره گرفتن از آزمونهای موجود در برنامه spss روابط بین متغیرهای تحقیق بررسی شده و درستی و یا نادرستی آنها با اثبات می رسد. برای آزمون فرضیاتی که از نوع رابطه ای و دومتغیره می باشند بسته به سطح سنجش متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون، در تحلیل ارتباط متغیر وابسته با متغیرهای زمینه ای از آزمون های t استیودنت و برای تعیین ضریب قدرت تبیین کنندگی هر متغیر از آزمون رگرسیون چند متغیر استفاده شده است. جدول زیر سطح سنجش متغیرها را همراه با نوع آزمون مورد استفاده در تجزیه و تحلیل آورده شده است.
جدول ۳-۳- سطح سنجش متغیر ها و نوع آزمون های آماری مورد استفاده
شاخص های معنویت سازمانی(متغیر های مستقل)
متغیر وابسته
سطح سنجش متغیر مستقل
سطح سنجش متغیر وابسته
نوع آزمون
حس جامعه بودن تیم
هویت سازمانی
فاصله ای
فاصله ای
همبستگی پیرسون
همراستایی ارزش های فردی و سازمانی
هویت سازمانی
فاصله ای
فاصله ای
همبستگی پیرسون
حس مشترک با جامعه
هویت سازمانی
فاصله ای
فاصله ای
همبستگی پیرسون
حس لذت بردن از کار
هویت سازمانی